5224
Sök

Flyger till England om en månad. Vilken bil ska jag köpa med mig hem?

1 200 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
Den 11 september flyger jag och en god vän till England för att besöka JAE (Japanese Auto Extravaganza) i Kettering. Vår plan är att köpa en japansk bil, besöka evenemanget och sedan köra hem till Sverige. Vi har inget större intresse av att behålla bilen när vi kommit hem, men vi tänker i alla fall registrera den för drift i Sverige innan vi säljer den.

Frågan är egentligen, vilken bilmodell ska vi satsa på?

Följande kriterier har jag kommit fram till:

-    Driftsäkerhet. Vi vill inte behöva oroa oss över att bilen ska falla i bitar under den 190 mil långa hemresan. 

-    Ovanlig som vänsterstyrd. Finns det ett stort utbud av vänsterstyrda exemplar av samma bilmodell i Sverige bör ett högerstyrt ex. vara tämligen svårsålt, antar jag.

-    Turbo. Vem vill ha en Supra, Skyline eller för all del någon annan högerstyrd japsbil utan turbo?

-    Originalskick. I alla fall nära på. Jag litar mer på originalbilar och det underlättar vid inregistreringen.

-    Helst inte dyrare än £6000 i inköp (motsvarande cirka 65 000kr)

-    Någorlunda bekväm. Vi har som sagt 190 mil hem. Millimetertjocka kolfibersäten, nej tack smile

-    Gärna i närheten av London, då det är dit vi flyger. En annan variant är förstås att köpa bilen på JAE, men det förutsätter att vi hittar någon som ska dit och har en bil till salu.

Eftersom flygbiljetterna är så löjligt billiga har vi bokat hemresa den 16 september, så vi har möjlighet att komma hem om vi inte hittar någon trevlig bil att köpa. Äventyret blir dock betydligt mer spännande om vi kör bil hem, så det är förstås vår primära plan.

Kanditater:
Toyota Supra TT Auto -99, £5995: http://www.ebay.co.uk/itm/231024829129
Nissan Skyline R33 GTS-T Auto -94, £4250: http://www.pistonheads.com/classifieds/ … -t/1553886
Mitsubishi Lancer Evo 5 -98, £5995: http://www.pistonheads.com/classifieds/ … on/1156060

Tips på bra bilmodeller att importera uppskattas. Även andra tips om vad som är värt att tänka på vid hemresan är förstås av intresse.

Om det är någon här som är på gång att köpa hem en bil från England, men som inte har möjlighet att själv frakta hem den kan vi kanske ordna det också. Hör gärna av dig i så fall, vi är främst ute efter äventyret och erfarenheten.

Of World
3 380 Inlägg
5 augusti 2013
frågan är om någon vill ha en Automat supra?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
5 augusti 2013
du vet att du kmr inte få mkt mer i sverige för automatbilar -.- ingen som vill ha dessa bilar tyvärr i automat.

107 Inlägg
5 augusti 2013
Automat och sportbil går inte ihop... (så länge det inte är en F458 eller liknande) så det tror jag blir svårt. Evo finns ju inte i automat men står heller inte speciellt högt i pris dessa dagar. Tänk även på att bilar du ska regga in i Sverige behöver vara 100% orginal, en nära vän fick problem med allt från bromsskivor, krängningshämmare, IC, avgassystem osv. Allting behöver vara helt orginal.

Sen får du räkna med att inreggningen går nog kanske på runt 10kkr.

Bäst kandidat vore nog en Supra TT manuell om det går att få tag på...

MVH
Daniel

792 Inlägg
5 augusti 2013
Är tanken att ni ska tjäna en slant på detta eller gör ni det bara för skojjsskull? smile jag hade försökt ta in en rätt ovanlig engelsk bil. Typ rn TVR eller en fin Jagga.

1 200 Inlägg
5 augusti 2013
Trådstartare
opel_vectra_gts skrev:
frågan är om någon vill ha en Automat supra?

barenhoff skrev:
du vet att du kmr inte få mkt mer i sverige för automatbilar -.- ingen som vill ha dessa bilar tyvärr i automat.

Bra att ni påpekade det. Jag visste att bilarna med automatlådor är mindre eftertraktade, men jag Gissade att en helt original Supra TT Auto från 1999 skulle kunna inbringa mer än 75 000kr.
Danjul skrev:
Automat och sportbil går inte ihop... (så länge det inte är en F458 eller liknande) så det tror jag blir svårt. Evo finns ju inte i automat men står heller inte speciellt högt i pris dessa dagar. Tänk även på att bilar du ska regga in i Sverige behöver vara 100% orginal, en nära vän fick problem med allt från bromsskivor, krängningshämmare, IC, avgassystem osv. Allting behöver vara helt orginal.

Sen får du räkna med att inreggningen går nog kanske på runt 10kkr.

Bäst kandidat vore nog en Supra TT manuell om det går att få tag på...

MVH
Daniel

Det faktum att bilarna måste vara i originalskick begränsar utbudet kraftigt. Det trevligaste vore förstås att hitta en manuellt växlad Supra TT från sent 90-tal.

Jag räknar med att inte lägga mer än 15 000kr för att förbereda och registrera bilen i Sverige. Utöver detta tillkommer förstås importförsäkringen (3000kr) samt en hög med bensin och övriga kostnader för hemresan. Vi är som sagt inte ute efter att tjäna pengar, men om bilen kan betala sig själv är det ju förstås ett stort plus.

J3n5 skrev:
Är tanken att ni ska tjäna en slant på detta eller gör ni det bara för skojjsskull? smile jag hade försökt ta in en rätt ovanlig engelsk bil. Typ rn TVR eller en fin Jagga.

Vi åker dit för att träffa gamla vänner och bekanta på JAE och vi blev sugna på en road trip hem, som bonus. Dessutom är det det en värdefull erfarenhet att ha privatimporterat en bil någon gång. Att tjäna pengar på resan räknar vi inte med, utan det är äventyret vi vill åt smile
Senast redigerat av Minister (5 augusti 2013)

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
5 augusti 2013
om du räknar med lägga ut så mkt som 15k på reggning kan du likagärna lämna in den till firma så dem fixar det.
både jag å min bror när vi tog in våra bilar så lämna vi in dem. 12,000:- gick det på, sen ringde dem å sa att vi kunde hämta bilarna å ut å gasa i ett år.

visa tycker det är mkt pengar andra inte. har man pengar å inte orkar med bestyren, go for it.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
5 augusti 2013
Jag hade tagit hem en Vauxhall monaro vxr 500 om jag hade varit du. 7 liters v8:a blir aldrig fel.

Har aldrig sett en i sverige men jag har inte tittat så noga heller.

7 540 Inlägg
5 augusti 2013
Pierre_r skrev:
Jag hade tagit hem en Vauxhall monaro vxr 500 om jag hade varit du. 7 liters v8:a blir aldrig fel.

Har aldrig sett en i sverige men jag har inte tittat så noga heller.

lät frän smile är den i klass med Lotus Omega?

Forummoderator
18 369 Inlägg
5 augusti 2013
En gammal Jagga, Rolls eller Land Rover. Men frågan är om ni gör några pengar. Tveksamt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 120 Inlägg
5 augusti 2013
Subaru Impreza STi 03-05 är riktigt billiga i England och driftsäkerheten är verkligen på topp!

Välj och vraka!
http://www.pistonheads.com/classifieds? … earTo=2006

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
5 augusti 2013
Aerodynamik skrev:
Subaru Impreza STi 03-05 är riktigt billiga i England och driftsäkerheten är verkligen på topp!

Välj och vraka!
http://www.pistonheads.com/classifieds? … earTo=2006

Ja jäklar vad billiga dom var , man blev ju riktigt sugen!

Sök