2944
Sök

Tänkte köpa Sommardäck - är det rea snart?

Evildan
31 juli 2013
exoop skrev:
Hermansson skrev:
exoop skrev:
Däckonline är ju bra, priset inkluderar återvinningsavgift+frakt! men tänk på att inte många verkstäder som accepterar däckonline och därför tar hutlösa priser för montering+balansering. Skulle nog inte köpa sommardäck förens i slutet av september om du ska ha dom billigt, just nu är det fortfarande ganska så hög åtgång.

vad menar du med att dom inte accepterar däckonline? Det låter ju löjligt, och för det andra har inte däckomläggarna med och göra vart du köper dina däck.

Kommer man med lösa däck och vill ha dom påkrängda på sina fälgar tar dom en fast avgift per hjul, det är ju deras jobb. Köper man däcken hos dom brukar omläggning ingå i däckens pris.

Tyvär så jobbar jag på gummiverkstad och VET att priserna är olika om du kommer med egna däck eller om du köper dom via oss. Det kan skilja upp till 500kr för 4 hjul =/ Tror du själv att dom blir glada när du kommer och inte köper några däck utan bara ska ha jobbet gjort? vi tjänar inte så värst på jobben om jag säger så.

Du ska inte vara ledsen att du jobbar på gummiverkstad.

Självklart ska gummiverkstaden ta mer betalt när kunden kommer med lösa däck då en del av vinsten försvinner pga utebliven försäljnng.
De flesta bilverkstäder agerar likadant om kunden kommer in med egna delar som denna vill ha monterade, en del av vinsten ligger i rabatterade inköpspriser på delarna.

469 Inlägg
31 juli 2013
Hermansson skrev:
Har inte sagt att priserna är olika, jag sa att dom brukar montera däck för fast avgift, 2-250 per hjul eller vad det nu kan vara per hjul om du har med dig egna däck. Köper man däcken brukar ju omläggningen ingå i priset, right?

Precis men nu börjar alla opponera sig mot just däckonline för att deras priser är så ofantligt låga så det inte räcker att ta lite mer betalt, sen är det en väldig skillnad om du kommer med michelin eller sunny.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Evildan
31 juli 2013
Kan vara mkt mera jobb med att balansera de billigare kvalisorterna (sunny, nexen, nankang osv) då dessa inte sällan är väldigt ojämna.
Senast redigerat av Evildan (31 juli 2013)

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 juli 2013
Allt över 200kr/hjul (upp till 17", max 250kr/hjul 18-19") för att kränga av det gamla o kränga på det nya däcket är snudd på ocker. Det tar en däcksgubbe max 1 timme att kränga om 4 däck, o då tar han gooood tid på sig, normalt klarar de lätt på 40 min, inkl köra in bilen lyfta upp den o fika lite...Så runt 1000 kr ex moms i timdebitering är bra, det är fan i regel MER än vad små/mindre IT-firmor debiterar för on-site felsökning av högkvalificerade nätverkstekniker...

PS: Mjölby Gummiverkstad gjorde en "specialbalansering" åt mig. De höll på i ca 90 min, det kostade mig knappa 1000kr. Resultatet blev utmärkt. Prisvärt då väldigt få kunde/kan göra det de gjorde...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 juli 2013
Som sagt. På däckonlines hemsida finns en förteckning över vilka som gör jobbet och även vad de tar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

469 Inlägg
31 juli 2013
dawwe skrev:
Allt över 200kr/hjul (upp till 17", max 250kr/hjul 18-19") för att kränga av det gamla o kränga på det nya däcket är snudd på ocker. Det tar en däcksgubbe max 1 timme att kränga om 4 däck, o då tar han gooood tid på sig, normalt klarar de lätt på 40 min, inkl köra in bilen lyfta upp den o fika lite...Så runt 1000 kr ex moms i timdebitering är bra, det är fan i regel MER än vad små/mindre IT-firmor debiterar för on-site felsökning av högkvalificerade nätverkstekniker...

PS: Mjölby Gummiverkstad gjorde en "specialbalansering" åt mig. De höll på i ca 90 min, det kostade mig knappa 1000kr. Resultatet blev utmärkt. Prisvärt då väldigt få kunde/kan göra det de gjorde...

Ja det är klart ockerpriser, jag fixar 4st 18" på 45min och priset ligger somsagt runt 250Kr/st. Med specialbalansering manar du då att dom balanserade dina däck när dom satt på bilen?

4 474 Inlägg
31 juli 2013
Jag hade "vibbar" som TRE "kunniga" verkstäder inte kunde balansera bort. Mjölby Gummiverkstad har en sån där "Hunter 9700 GSP" (tror jag den heter) som kan mäta variationer i "marktrycket". Bör värde är under 10kg/hjul. Jag hade som sämst 25 kg! Efter deras balansering (de krängde om däcken o matchade mot fälg, minns jag rätt så gjorde de det 9 gånger på de 5 hjulen, dvs inkl reservdäcket...) så fick de ner marktrycket till som sämst 12kg. Att det inte gick att få bättre än 12kg på det sämsta berodde på ett orunt däck (Hankook Ventus K104). Övriga fyra fick de ner till mellan 5-7 kg.Samtliga hjul hade över 10kg i marktryck innan deras "balansering". Då däcken har iaf 6mm mönster kvar så vill e jag INTE köpa 4 nya däck. På deras inrådan sattes det sämsta däcket bak. Sen släppte de iväg mig på en provkörning, utan att ha betalt, så att jag kunde avgöra om det var bra eller inte...O det var bra!Svårt att avgöra om det är/var 100% vibbfritt eftersom 235/35/19 gör att man känner de flesta ojämnheter på vägen rätt bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

441 Inlägg
31 juli 2013
10-16"   176.-   
17-18"   236.-   
19-20"   320.-   
21-22"   396.-
23-24"   476.-
Det är vad intera däck & fälg tar och de är riktigt duktiga på det som de gör.

4 474 Inlägg
31 juli 2013
dasboot: Jasså? Har iofs inte nyttjat Intera för att kränga om däck men väl renoverat 2 uppsättningar fälgar. Första uppsättningen (19") så var det märken efter bubbelplast i klarlacken, något jag som kund upptäckte, fixade de såklart utan att blinka men man borde väl "snabbkolla" fälgarna innan man talar om att de är klara att hämtas (detta var i deras gamla lokaler i Västberga...).
Andra uppsättningen fixade de 2010. I telefon hette att priset är 7500 (helrenovering av 17"). När jag lämnade in de blev det ca 9000, kort därefter ringer killen o säger att han räknat fel, det blir 9800. Fälgarna redan inlämnade o jag satt i bilen på väg hem så det var bara att gilla läget...När jag skall hämta fälgarna så är priset strax under 11000! Då fick jag nog, o visade deras ursprunglig kostnadsförslag om 9000, vilket jag oxå fick betala. Sen att det var alldeles för många dammkorn/defekter i lackeringen av fälgarna för min smak gjorde inte saken bättre. Defekterna går att ta bort, med efterarbete... Killen som lämnade ut fälgarna berömde sig själv o visade att deras "linje" mellan det svarta o det silvriga var BÄTTRE än original, vilket jag INTE alls höll med om men sa inget... Bilder på fälgarna i fråga nedan. Jag utgår från att hjulen rullar perfekt då de inte hade minsta lilla vibb innan renovering, har ännu inte monterat hjulen på bilen o kommer inte göra det heller, har de mest för att kunna få bilen att se ut som den gjorde från fabrik (nästan).

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/934442_27uyll.jpg
Notera den "krokiga linjen" mellan svart/silver.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/934599_llu0n4.jpg
Senast redigerat av dawwe (31 juli 2013)

Revisor
6 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
Jag kan förstå att däckverkstäderna måste ta ut mer pengar om man vill ha "internetdäck" monterade och jag tycker också det är helt okej. På vissa platser kanske däckverkstäder får fler kunder på grund av samarbete med Bythjul och däckonline, medan andra ställen får sälja mindre antal däck.
Tror vi är i brytgränsen nu, antingen får däckverkstäder gå samman och ha en gemensam däckhemsida eller får de ge efter för alla de däckbolag som svämmar över marknaden och hoppas att detta ska ge tillräckligt med slantar.

441 Inlägg
2 augusti 2013
svenne_911 skrev:
Jag kan förstå att däckverkstäderna måste ta ut mer pengar om man vill ha "internetdäck" monterade och jag tycker också det är helt okej. På vissa platser kanske däckverkstäder får fler kunder på grund av samarbete med Bythjul och däckonline, medan andra ställen får sälja mindre antal däck.
Tror vi är i brytgränsen nu, antingen får däckverkstäder gå samman och ha en gemensam däckhemsida eller får de ge efter för alla de däckbolag som svämmar över marknaden och hoppas att detta ska ge tillräckligt med slantar.

Jo men är det så konstigt? Jag fick pris på 18" 235/40 18" Nokian / Hakka Black på 3500:- st + kostnaden för montering. Skulle få ge 2800:- + montering för ett par bridgestone potenza.

Jag hade sparat flera tusentals kronor på att köpa dem från bythjul.com
Jag gav 1580:- st för mina Dunlop SP Sport Maxx RT. Nu fick jag monteringen gratis, men den hade varit 1000:- för 4st däck.

Så även med den kostnaden och frakten så hade jag sparat mer än 1000:- per däck genom att köpa online istället för i butik....

Refined
1 770 Inlägg
2 augusti 2013
Jag köpte Nangkang NS-2 på däckonline.se för nån vecka sen. 215/45-17. Fick pröjsa styvt 600:- per däck inklusive frakt eller liknande. Hemma på däckverkstäderna släppte ingen dem för under 1400:- per däck.

600*4=2400:-
1400*4=5600:-

På det är det en prisskillnad på 3200:-. Minus då en HÖG krängningsavgift på 1000:- per 4 däck.
Man har ju fortfarande en vinst på MINST 2200:-.

Inte så jävla konstigt att man väljer internet däck när man tjänar såpass på det...

pim_pim
2 augusti 2013
Inte billigt o kränga däck på verkstad..
Tur man har tillgång till dessa maskiner..

441 Inlägg
2 augusti 2013
Zwudda skrev:
Jag köpte Nangkang NS-2 på däckonline.se för nån vecka sen. 215/45-17. Fick pröjsa styvt 600:- per däck inklusive frakt eller liknande. Hemma på däckverkstäderna släppte ingen dem för under 1400:- per däck.

600*4=2400:-
1400*4=5600:-

På det är det en prisskillnad på 3200:-. Minus då en HÖG krängningsavgift på 1000:- per 4 däck.
Man har ju fortfarande en vinst på MINST 2200:-.

Inte så jävla konstigt att man väljer internet däck när man tjänar såpass på det...

För samma pengar som verkstaden tog kunde du ju få riktiga märkes däck från nätet

28 Inlägg
16 augusti 2013
När jag köpte nya Michelin PS2 till bilen i somras köpte jag av Däckonline och fick de monterade av deras verkstad i Täby, de gjorde ett mycket bra jobb, var där hela tiden, men när jag skulle betala gapade jag bara, 1500:- för alla hjul, avmontering gamla däck, påmontering på däck och balansering och sen på bilen.

Hur fan har man mage ta 1500:-?

469 Inlägg
18 augusti 2013
lanab skrev:
När jag köpte nya Michelin PS2 till bilen i somras köpte jag av Däckonline och fick de monterade av deras verkstad i Täby, de gjorde ett mycket bra jobb, var där hela tiden, men när jag skulle betala gapade jag bara, 1500:- för alla hjul, avmontering gamla däck, påmontering på däck och balansering och sen på bilen.

Hur fan har man mage ta 1500:-?

var det lågprofil? tror att även om dom är en verkstad som man kan skicka sina däckonline-däck till så vill dom ju ändå att man köper däcken där skulle jag tro och då höjs priset lite =/ och om det är en bilverkstad som krängde så kanske dom inte äns vill hålla på med pv-däck och därför tar ockerpriser vem vet =/

Sök