Skillnad på och frågor om VW bussar? (Shuttle, Transporter, Caravelle, Multivan + Caddy Maxi Life)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Kommer i framtiden att behöva stooor bil och har lite undringar kring VWs modeller på bussar.
Jag behöver en bil/buss med minst 5 säten och sen ett STORT lastutrymmeutrymme, minst 1,5ggr V70-bagage.

Kikar på nämnda bilar + Caddy Maxi Life

Transporter är väl när det är skåp - dvs bara två alternativt tre platser fram?
Multivan verkar vara mer påkostad med skenor i golvet så att man kan flytta och ändra hur som helst med sätena?

Caravelle och Shuttle då? Skillnad på dessa mot de andra och varann?

Och varför är Caravelle/Shuttle/Multivan så mycket dyrare än Caddy Maxi Life?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Sarge
16 augusti 2013 · 2 337 Inlägg

Det är tydligen inte riktigt så enkelt som att Caravelle är för folk och Transporter för prylar. Här går att läsa lite:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter_(T5)

Cuefa Ain't no place like home...
16 augusti 2013 · 4 629 Inlägg

Caravelle och Shuttle är snik-utrustade folktransporter med obekvämare säten och mindre ljuddämpning. Multivan är oftast REJÄLT utrustade med bekväma snurrbara fåtöljer, mer motor (oftast 174hk 5-cyl på de äldre) samt gärna med 4-motion. De nyare har oftast 180hk BiTDI samt 7-stegad DSG och 4-motion. Grymt trevliga bilar.

Ska du ha den som familjebuss är det Multivan du ska titta efter. Det ÄR värt merkostnaden. Om du kan få in en T5 GP (facelift) i kalkylen, KÖR! Det är en enorm skillnad i gångkultur och framförallt förbrukning mellan den gamla 2.5TDI och den nya 2.0TDI, även om du tar en 140hk 2-liters.

Sen din fråga ang. priset... varför är en XC90 så mkt dyrare än en C30? Det är inte bilar som går att jämföra!
En Caddy Life är en transportbil som nödtorftigt konverterats till att frakta skinkor istället för plankor, typ ^^

Senast redigerat av Cuefa (16 augusti 2013)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
tonimakaroni
16 augusti 2013 · 747 Inlägg

Hade jag fått välja om man även åker bilen till vardags så hade jag tagit en Maxi Life.
Går betydligt tystare än T5orna gör samt enligt mig sitter man bekvämare i Caddy bilarna.

- Med Caddyn är väl egentligen att man inte kommer upp lika högt som i T5orna men det kanske du inte är ute efter heller samt att det är otympligare att lasta i än t5orna men dom tar däremot mycket last om man kör bara med 5 säten och inte 7.

/ Toni Larsson
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Cuefa skrev:
Caravelle och Shuttle är snik-utrustade folktransporter med obekvämare säten och mindre ljuddämpning. Multivan är oftast REJÄLT utrustade med bekväma snurrbara fåtöljer, mer motor (oftast 174hk 5-cyl på de äldre) samt gärna med 4-motion. De nyare har oftast 180hk BiTDI samt 7-stegad DSG och 4-motion. Grymt trevliga bilar.

Ska du ha den som familjebuss är det Multivan du ska titta efter. Det ÄR värt merkostnaden. Om du kan få in en T5 GP (facelift) i kalkylen, KÖR! Det är en enorm skillnad i gångkultur och framförallt förbrukning mellan den gamla 2.5TDI och den nya 2.0TDI, även om du tar en 140hk 2-liters.

Sen din fråga ang. priset... varför är en XC90 så mkt dyrare än en C30? Det är inte bilar som går att jämföra!
En Caddy Life är en transportbil som nödtorftigt konverterats till att frakta skinkor istället för plankor, typ ^^

Multivan is the shit alltså. De är oftast snyggare (alltid nerlackade till skillnad från de andra) men betydligt ovanligare - tyvärr. Och definitivt dyrare. Får se vad kalkylen blir när det ska bytas, men runt 200k lär det få kosta. Diesel är ett måste, och 140hk räcker nog gott.
En annan nackdel med "Transporter-familjen" är att man alltid (vad jag sett hittills) bara får dra 750kg med B-kort pga hög totalvikt. Med en Caddy Maxi kan man ofta få dra 1100-1200kg. Med en husvagn som väger tonnet exakt i teorin vore det ju en fördel - samtidigt som de är billigare = man får en nyare med färre mil för samma peng jämfört med de andra.

Vad är skillnaden på Shuttle och Caravelle då? Jag trodde i min egna tanke att Shuttle var en Transporter (skåp) som de satt i rutor och "sittplatser" av enklaste slag, och att caravelle hade lite bättre ljudisolering och säten? Men även Caravelle har sämre säten alltså?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 augusti 2013 · 13 757 Inlägg

med utökat be så bör inte vikten vara någon direkt nackdel. dom är skapligt stadiga.

monterade drag på polarens 2010 transporter härom veckan i fredags tog vi en sväng med en biltransport med en 2012:Ans passat tdi 4motion på och den var stadig som ett tåg på räls i 110 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
magnuslindstrom
18 augusti 2013 · 136 Inlägg

Åk och provkör nån T5 och nån Caddy. Tror iaf att det är enormt stor skillnad. Sen vilken man föredrar har väl med många andra saker att göra, men det kan du ju välja själv då..

___________________________________
It takes a lot of balls playing golf like I do!
Cuefa Ain't no place like home...
18 augusti 2013 · 4 629 Inlägg

Det är mkt utrustningsskillnader, de äldre Shuttle-bilarna är oftast bensinare med 2-liters 115hk motorer. Riktiga drögar... Caddyn är ju mindre o smidigare men jag tycker T5an har bättre komfort, o är lite "manligare" o köra typ smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang