3134
Sök

VW Golf mk1 1981 EM-motor Keihin förgasare började plötsligt gå dåligt

9 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
YO!

Igår slutade Golfen att gå som en klocka då jag stannade vid ett trafikljus. Den dog och var skitsvår att få igång. Tvungen att hålla ca 2000 varv för att den skulle gå. Tog mig hem och började gräva under huven. Tändstiftena sotsvarta. Gick att starta och gick ganska bra på tomgången i ca 30 sek för att sedan tappa varven mer och mer och sen ge upp helt. Starta igen med gasen i botten gick vägen och sen upprepades ovan scenario. Svart rök och bludder är det som låter. Har idag kört 16 mil och det var ingen kul upplevelse. Tappade en burk efter 4-5 mil och fortsatte så verkade det som att jag tappade en till men tog mig dit jag skulle. Kollade stiften igen och 1+2 cylinder var sotsvarta medan 3+4 var blöta. Vanligen går det åt 12 liter på den turen men nu drog deni sig dryga 20 liter. Stundtals ryckig gång.

Vad har jag gjort för att hitta felet:

- Startgas på förgasarfoten utan några varvtalsskillnader
- Tagit bort luftfiler så luft får den
- Bensin pumpas också dit
- Bytt alltifrån tändspole till tändstift och ställt brytarna utan positiv inverkan
- Provat att jorda förgasaren utan verkan
- Kollat  gnistan i alla cylindrarna
- Kompressionstestat cylindrarna - alla ligger i 100-110 psi
- Rengjort jordflätan till motor
- Första omgången jag var under huven och provade med stroboskoplampan så blinkade den väldigt ojämnt men nu efter 16 milaresan så blinkar det fint på alla kablarna.
- Kollat vacuumslangar efter sprickor/brott

Dock kvarstår problemen: svart rök, orkeslös, bluddrar, svårstartad, dör när man släpper gasen..

Vad göra mer?? Jag har slut på idéer:-(....
Byte av förgasare kanske? Kan en dålig insugspackning orsaka problem som dessa?

Mvh
Kalle

1 Inlägg
20 augusti 2013
Powerponken skrev:
Vad göra mer?? Jag har slut på idéer:-(....
Byte av förgasare kanske? Kan en dålig insugspackning orsaka problem som dessa?

Detta svar kommer kanske lite sent men har du kollat säkring nr 17?

Sök