Piffa upp T4

silversnurran
21 augusti 2013 · 773 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

Softis skrev:

A-Dahlgren skrev:
Du hör skillnad på ett sportfilter i burken också!

Ja det gör man säkert, fast inte alls lika mycket

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

För antalet hks ljud mot av med dämpare ljud om man tänker ekonomiskt vinner ju sistnämda alla dagar, men som du säger så låter ju fler hk sång bättre än plocka bort en dämpare:smile

Men vad gör inte en fattig man för att låta som dem rika:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Pekkan1
21 augusti 2013 · 97 Inlägg

200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Frissan
22 augusti 2013 · 4 693 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

Softis skrev:

A-Dahlgren skrev:
Du hör skillnad på ett sportfilter i burken också!

Ja det gör man säkert, fast inte alls lika mycket

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

Knappt rör sig?
Tycker den sticker iväg rätt bra, 320 hk i min....

Booyakasha!
kolsvajansson
22 augusti 2013 · 875 Inlägg

Pekkan1 skrev:
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

115 tror jag till och med att mitt gamla hatobjekt hade;)

A-Dahlgren Dahlgren
22 augusti 2013 · 450 Inlägg

Softis skrev:

A-Dahlgren skrev:

Softis skrev:
Ja det gör man säkert, fast inte alls lika mycket

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

Knappt rör sig?
Tycker den sticker iväg rätt bra, 320 hk i min....

Nu var det ju inte din bil jag menade....


Pekkan1 skrev:
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

Precis det jag menar.. vad är vitsen med att göra att en orignal 740 skall låta som riktigt trimmad bil?
Och när de sedan gasar så låter det bara mycket men bilen står typ still.


Fast jag kanske är trött på högljudda bilar, förutom min s4a, Men den har en behaglig ljudnivå i bilen iaf.

Min s60 jag nyss sålde som hade 300hk lät förjävla högt när jag köpte den
3" dp, racekatt , rakt 3" catback. jbr k25 öppen dump, BMC dubbelkonat sportfilter.

Efter bara några månader så tog jag bort catback och byggde i 2,5" och 2 ljuddämpare.
Bort med dump, öppetfilter, monterade original luftbox med sportfilter.
Monterade andra spridare och mappade om bilen till 314hk
Gick bättre och lät mindre. när man väl drog på så var det en ljuvlig sång!

Senast redigerat av A-Dahlgren (22 augusti 2013)

Pekkan1
24 augusti 2013 · 97 Inlägg

A-Dahlgren skrev:

Softis skrev:

A-Dahlgren skrev:

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

Knappt rör sig?
Tycker den sticker iväg rätt bra, 320 hk i min....

Nu var det ju inte din bil jag menade....


Pekkan1 skrev:
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

Precis det jag menar.. vad är vitsen med att göra att en orignal 740 skall låta som riktigt trimmad bil?
Och när de sedan gasar så låter det bara mycket men bilen står typ still.


Fast jag kanske är trött på högljudda bilar, förutom min s4a, Men den har en behaglig ljudnivå i bilen iaf.

Min s60 jag nyss sålde som hade 300hk lät förjävla högt när jag köpte den
3" dp, racekatt , rakt 3" catback. jbr k25 öppen dump, BMC dubbelkonat sportfilter.

Efter bara några månader så tog jag bort catback och byggde i 2,5" och 2 ljuddämpare.
Bort med dump, öppetfilter, monterade original luftbox med sportfilter.
Monterade andra spridare och mappade om bilen till 314hk
Gick bättre och lät mindre. när man väl drog på så var det en ljuvlig sång!

Min v40 har ju 200hk, enligt mig så låter den förjävla fint med bakdämparn borta, den låter inte högt invändigt men när man drar på så låter den fint. Fasst man vill ju ha insugsljud också...

Jag är inte ute efter att den ska låta vassare än vad den är. Utan jag är ute efter att JAG ska höra dom 200 vilda hästarna under huven smile

Volvo Amazon "Doris" (1966)
TurbOla Reservdansk
25 augusti 2013 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:
Original luftburk funkar absolut bäst!  Avskärmningarna är ett skämt, det hjälper ingenting(!)

Jag tycker du ska lyssna på Torpis om du inte bara vill ha ett "häftigt motorrum", han har byggt S40 med 600hk effekt, och han har gjort allt från grunden.

Säger han att original luftburk är bäst, är det inte för att han är rolig, utan för att han har provat, mätt, testat och kommit fram till vad som funkar och inte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Pekkan1
25 augusti 2013 · 97 Inlägg

TurbOla skrev:

torpis skrev:
Original luftburk funkar absolut bäst!  Avskärmningarna är ett skämt, det hjälper ingenting(!)

Jag tycker du ska lyssna på Torpis om du inte bara vill ha ett "häftigt motorrum", han har byggt S40 med 600hk effekt, och han har gjort allt från grunden.

Säger han att original luftburk är bäst, är det inte för att han är rolig, utan för att han har provat, mätt, testat och kommit fram till vad som funkar och inte.

lät som... sant :p men vad kan man mer göra om man har kvar luftburken för att få mer insugsljud?

Volvo Amazon "Doris" (1966)
rudarmy
25 augusti 2013 · 354 Inlägg

ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
silversnurran
25 augusti 2013 · 773 Inlägg

rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
PlumCrazy
25 augusti 2013 · 881 Inlägg

silversnurran skrev:

rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
silversnurran
25 augusti 2013 · 773 Inlägg

PlumCrazy skrev:

silversnurran skrev:

rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Mack Forum- och sitemoderator
25 augusti 2013 · 26 157 Inlägg

silversnurran skrev:

PlumCrazy skrev:

silversnurran skrev:

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

På en original T4 räcker det med öppet filter så får man ett rejält insugsljud i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
aaaaaaaaaa
25 augusti 2013 · 236 Inlägg

silversnurran skrev:

PlumCrazy skrev:

silversnurran skrev:
Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

rudarmy skämtar inte.
Öppnar du luftburken så kommer du se att det sitter ett svart och mjukt isoleringsmaterial runt väggarna i hela burken. Isoleringsmaterialet är fastlimmat och kan slitas bort ganska enkelt. Var dock noga med att ta bort ALL isolering, så att småbitar inte råkar lossna och åker in i motorn!! smile (ja, isoleringen sitter både innan och efter filtret)


Edit:
Jag kan lägga till att torpis menar att luftbuken gör ett bättre jobb än ett öppet filter om det öppna filtret suger varmluft! Skaffar du ett oljefritt öppet filter (mindre risk att skada LMM:n) och placerar den rätt så får du grymt bättre ljud, och lika bra prestanda som originalburken.

Senast redigerat av CustomSS1 (25 augusti 2013)

Power is measured in dB
marcus0510
26 augusti 2013 · 243 Inlägg

CustomSS1 skrev:

silversnurran skrev:

PlumCrazy skrev:
Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

rudarmy skämtar inte.
Öppnar du luftburken så kommer du se att det sitter ett svart och mjukt isoleringsmaterial runt väggarna i hela burken. Isoleringsmaterialet är fastlimmat och kan slitas bort ganska enkelt. Var dock noga med att ta bort ALL isolering, så att småbitar inte råkar lossna och åker in i motorn!! smile (ja, isoleringen sitter både innan och efter filtret)


Edit:
Jag kan lägga till att torpis menar att luftbuken gör ett bättre jobb än ett öppet filter om det öppna filtret suger varmluft! Skaffar du ett oljefritt öppet filter (mindre risk att skada LMM:n) och placerar den rätt så får du grymt bättre ljud, och lika bra prestanda som originalburken.

Spelar ingen roll vart du sätter ett öppet filter, så länge det sitter någonstans under huven kommer det dra i sig varmluft.

Men det där med isoleringen har jag inte tänkt på innan, ska testas!  smile

Senast redigerat av marcus0510 (26 augusti 2013)

rudarmy
26 augusti 2013 · 354 Inlägg

PlumCrazy skrev:

silversnurran skrev:

rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Har man inget vettigt å säga så kan man lika gärna vara tyst..
Tror gör man i kyrkan..

Men som någon skrev, skiter ts i hur bilen går bara det låter mer, så kör dump och öppet filter isf!

Men jag som kör x40 å vet vad som funkar säger, behåll original-luftburk med urriven isolering ev sportluftfilter åxå, så kommer insugsluft å originaldump låta härligt å motorn funkar som den ska!

Mvh Bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang