Köpråd Subaru Impreza

Aerodynamik ...
1 september 2013 · 7 120 Inlägg

Motorproblem finns i 2.5L, resten är typ skottsäkert i drivlinan.
Överlever du högerstyrt så leta efter en JDM Hawkeye, den har DCCD och allt fint fast med den bra 2.0L motorn.

Christian S
1 september 2013 · 4 816 Inlägg

dasboot skrev:

Christian S skrev:

dasboot skrev:
Har subaru samma problem som mitsubishi med hydralpumpen för awd/bak diffen?

nej eftersom det inte finns något sånt på Subaru wink

Ok, helt elektriskt då dvs om jag fattat det hela rätt?

How DCCD Works:
Wheel spin at one axle or the other causes a pair of cams with angled teeth on them to pull a series of clutch plates together tightly enough to shift the static 41/59 front/rear torque distribution 15 percent in either direction. If the computer thinks more lock is necessary, an electromagnet energizes to pull a second set of clutch plates into contact, causing a secondary ball-ramp to engage, adding considerable additional pressure to the primary differential-locking clutch pack and allowing an additional 20-percent torque shift to either axle. Elegant, simple, light, compact -- and exclusively Subaru.

http://image.motortrend.com/f/features/ … utaway.jpg

Låter riktigt intressant, antar att denna håller mycket bättre än vad mitsubishi's hydralpump?
Finns det några nackdelar på delarna som sitter monterat original? Dvs något som är för klent för en wrx sti med ett "steg 1" chip? Dvs drivaxlar, hjullager mm? Eller är den så löjligt välbyggd att det bara är skitsaker som bränsleförbrukningen, ljudnivån i kupen, plastig interiör mm? Dvs det man skiter helt i på den här typen av bil?

ja DCCD är en magnetkoppling.

steg 1 är hur lugnt som hellst, det som ger sig först är kopplingen wink
drivaxlar är inget man behöver oroa sig om förrän man har kanske sisådär 500Hk och kör strippen mycket eller gör bansai starter vid varje rödljus.
hjullager? varför skulle dom paja om man har mycket effekt?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
1 september 2013 · 4 816 Inlägg

Hakiki skrev:
Lånar tråden lite och undrar om 2,5L motorn pallar en steg 1 trimning(360hp) utan problem ? Eller går kolvar och stackar i den då ?

problemet med 2,5 liters motorerna är ringlandet (den delen av kolven som är imellan kolvringarna) och dom kan paja när som hellst, även om bilen är helt original så om man vill att det ska hålla så ska man i alla fall stoppa i riktiga kolvar.
stakarna är inga problem, går att köra med en bit över 400Hk innan dom ger sig.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hakiki
1 september 2013 · 510 Inlägg

Okej, då kanske de blir en 03-05a istället så man slipper att de rasar smile

Christian S skrev:

Hakiki skrev:
Lånar tråden lite och undrar om 2,5L motorn pallar en steg 1 trimning(360hp) utan problem ? Eller går kolvar och stackar i den då ?

problemet med 2,5 liters motorerna är ringlandet (den delen av kolven som är imellan kolvringarna) och dom kan paja när som hellst, även om bilen är helt original så om man vill att det ska hålla så ska man i alla fall stoppa i riktiga kolvar.
stakarna är inga problem, går att köra med en bit över 400Hk innan dom ger sig.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
1 september 2013 · 510 Inlägg

Okej, högerstyrt har ja ingen lust med! Får hålla utkik efter nån 03-05a då smile

Aerodynamik skrev:
Motorproblem finns i 2.5L, resten är typ skottsäkert i drivlinan.
Överlever du högerstyrt så leta efter en JDM Hawkeye, den har DCCD och allt fint fast med den bra 2.0L motorn.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Christian S
1 september 2013 · 4 816 Inlägg

Hakiki skrev:
Okej, högerstyrt har ja ingen lust med! Får hålla utkik efter nån 03-05a då smile

Aerodynamik skrev:
Motorproblem finns i 2.5L, resten är typ skottsäkert i drivlinan.
Överlever du högerstyrt så leta efter en JDM Hawkeye, den har DCCD och allt fint fast med den bra 2.0L motorn.

högerstyrt is the shit, alla dom roliga modellerna finns bara som högerstyrt wink
hade gärna tagit en Spec C eller en Type RA R big_smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hakiki
1 september 2013 · 510 Inlägg

Ja har nått emot att åka högerstyrt, fast jag aldrig har gjort de wink  Så de får bli en rätt styrd för min del! Modell återstår att se .. låter rätt dyrt att renovera 2,5L...

Christian S skrev:

Hakiki skrev:
Okej, högerstyrt har ja ingen lust med! Får hålla utkik efter nån 03-05a då smile

Aerodynamik skrev:
Motorproblem finns i 2.5L, resten är typ skottsäkert i drivlinan.
Överlever du högerstyrt så leta efter en JDM Hawkeye, den har DCCD och allt fint fast med den bra 2.0L motorn.

högerstyrt is the shit, alla dom roliga modellerna finns bara som högerstyrt wink
hade gärna tagit en Spec C eller en Type RA R big_smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
MHperformance CNC operatör
1 september 2013 · 280 Inlägg

Nu får ni det att låta som alla 2.5or rasar!
Jag har aldrig haft några problem med min och den är även mappad till 350hk.
Har även flera kompisar som har 2.5 och inte haft problem.

Däremot gt:ns 2.0a brukar väl rasa titt som tätt? I min gamla var den utbytt pga haveri, likadant med tjejens gt

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Christian S
1 september 2013 · 4 816 Inlägg

MHperformance skrev:
Nu får ni det att låta som alla 2.5or rasar!
Jag har aldrig haft några problem med min och den är även mappad till 350hk.
Har även flera kompisar som har 2.5 och inte haft problem.

Däremot gt:ns 2.0a brukar väl rasa titt som tätt? I min gamla var den utbytt pga haveri, likadant med tjejens gt

alla rasar inte men det är betydligt vanligare än vad många verkar tro och dom kan som sagt rasa trots att bilen är helt original.

nä så vanligt är det väll inte att den rasar i just dom bilarna och om dom rasar så brukar det väll vara för att dom har trimmat dom för mycket, därimot så är det ju en del som fått vevlagerras på import bilar och det beror väll till stor del på att dom inte mappar om dom för bränslet här i Sverige samt att många håller på och gör ringar stup i kvarten.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang