ett stort tack för alla svar

jag har nu tagit isär fläkten för att se hur det fungerar, först så fattade jag inte mycket men efter ca 1 timmes funderande så kom jag på en teori som ni kanske kan se på mina bilder om den stämmer?
min teori då
såhär såg det ut när allt var isär, riktigt jävla tjockflytande olja var det i den
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3503d6be507cad5fc6a1a63860cde765.jpg]()
sedan när det blir varmt så vrider fjädern på framsidan av fläkten sej och då öppnas dessa ingångar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dad158f1da5dc8d244bbdedd04270a40.jpg]()
oljan trycks in i portarna via dessa hålen när det snurrar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-42276c1e2a9538774c3d8b0acbae7deb.jpg]()
sedan rinner oljan ut här efter att den har passerat "portarna"
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-360c78a196b7a72668c6bec1fd4ac766.jpg]()
och pumpas runt av "kugghjulet" för att inte bli stående o sen in i ingångarna på kugghjulet och sen går oljan runt på det viset?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-808198936b26a7c21b453e3982000e42.jpg]()
sedan när motorn kylts av lite så känner den där spiral fjäderna av det och stänger här?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-15c1361fbc06339a71136962f93e848b.jpg]()
när oljan gått in i dom där ingångarna på bild 2 så snurrar det mycket tyngre och fläkten varvar mera? sedan när motorn blitt kallare så stänger fjädern ingångarna och oljan kommer inte in vilket borde betyda att den snurrar lättare och slirar?
det är vad jag har kommit fram till ikväll

men nu till den stora frågan, stämmer detta?

mvh