2345
Sök

Hur fungerar den mekaniska kylfläkten på en 740?

6 739 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
Hallå smile

Har blitt lite nyfiken på hur slirfläkten/höfläkten fungerar. (eller va den nu kallas)
Läste på nått forum att det var nån fjäder som kände när det börjar bli för varmt o då skulle den tydligen spänna fläkten så att det blev mer varv på den (slirar inte lika mycket) o sen när den skulle bli kall igen så skulle fläkten lugna ner sej?

Är det så? på kompisens bil så snurrar den konstant med motorvarvet (slirar inte nånting) låten som en lastbil dom gasar iväg tongue men på min låter den ingenting men den snurrar ändå på så fint wink

åkte iaf te skroten o köpte en sån fläkt för att testa lite. hällde iaf varmvatten på fjädern för o se om det hände nått men det gjorde det inte, blev heller ingen skillnad när man hällde kallvatten på den.

SÅ, är de nån som vet hur fläkten fungerar och kanske kan förklara lite? ska den bara slira med hela tiden eller ska den även (spänna sej) när det blir varmt så den går fortare? smile

tacksam för seriösa svar ja det bra big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

366 Inlägg
17 september 2013
Ingen aning hur det funkar med fläkten, den snurrade med hela tiden på min när jag hade den monterad men nu kör jag utan, det går bra.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 september 2013
När dom fungerar så frikopplar dom när det är kallt nog, och kopplas in när det blir varmt. Sitter fläkt med samma konstruktion på i princip alla bilar (och många andra fordon med) som har mekanisk kylfläkt. Höfläktsljudet går att minska genom att sätta fläktvingarna assymetriskt på centrumet. (vissa blad flyttas så det blir olika långt mellan fläktbladen) Cheva har det så på sina motorer, men många tillverkare har struntat i det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

469 Inlägg
17 september 2013
det kallas för viskofläkt och det funkar så att det sitter en bit bimetall som är kopplad till kylvattnet och när vattnet är kallt så är metallen mjuk och slirar då så att fläkten inte går fullt, medans när vattnet är varmt så hårdnar metallen och då greppar fläkten och går på fullt flås.

Kanske inte är exakt så på alla men på bmw är det så iaf.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2013
exoop skrev:
det kallas för viskofläkt och det funkar så att det sitter en bit bimetall som är kopplad till kylvattnet och när vattnet är kallt så är metallen mjuk och slirar då så att fläkten inte går fullt, medans när vattnet är varmt så hårdnar metallen och då greppar fläkten och går på fullt flås.

Fast, då handlar det inte om viskositet (vätskas (eller gas för den delen) tröghet) . De flesta metaller mjuknar väl dock ju varmare de blir? (Kan inte komma på någon metall på rak arm som agerar tvärt om, dvs så som du beskriver).

Viskösa fläktar fungerar mer eller mindre "alltid" med samma princip. På bilar består oftast av alternerande cirkulära plattor med perforeringar som är monterade på en trumma väldigt nära varandra. Trumman är (oftast, det innebär, för tydlighetens skull; inte alltid) fylld med silikon och när plattorna roterar gemensamt så håller sig silikonet svalt (och håller sig i flytande form).

När plattorna roterar med olika hastigheter så får det effekten att silikonet (om det nu är det som är i) blir varmt och "stelnar" pga friktionen. Det som händer då är att silikonet fungerar som lim mellan de båda plattorna, vilket får som resultat att bladen börjar snurra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 739 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
ett stort tack för alla svar big_smile
jag har nu tagit isär fläkten för att se hur det fungerar, först så fattade jag inte mycket men efter ca 1 timmes funderande så kom jag på en teori som ni kanske kan se på mina bilder om den stämmer? smile

min teori då
såhär såg det ut när allt var isär, riktigt jävla tjockflytande olja var det i den
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-3503d6be507cad5fc6a1a63860cde765.jpg

sedan när det blir varmt så vrider fjädern på framsidan av fläkten sej och då öppnas dessa ingångar
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-dad158f1da5dc8d244bbdedd04270a40.jpg

oljan trycks in i portarna via dessa hålen när det snurrar
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-42276c1e2a9538774c3d8b0acbae7deb.jpg

sedan rinner oljan ut här efter att den har passerat "portarna"
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-360c78a196b7a72668c6bec1fd4ac766.jpg

och pumpas runt av "kugghjulet" för att inte bli stående o sen in i ingångarna på kugghjulet och sen går oljan runt på det viset?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-808198936b26a7c21b453e3982000e42.jpg

sedan när motorn kylts av lite så känner den där spiral fjäderna av det och stänger här?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-15c1361fbc06339a71136962f93e848b.jpg

när oljan gått in i dom där ingångarna på bild 2 så snurrar det mycket tyngre och fläkten varvar mera? sedan när motorn blitt kallare så stänger fjädern ingångarna och oljan kommer inte in vilket borde betyda att den snurrar lättare och slirar?
det är vad jag har kommit fram till ikväll tongue men nu till den stora frågan, stämmer detta? big_smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

469 Inlägg
18 september 2013
it_mutt skrev:
exoop skrev:

Fast, då handlar det inte om viskositet (vätskas (eller gas för den delen) tröghet) . De flesta metaller mjuknar väl dock ju varmare de blir? (Kan inte komma på någon metall på rak arm som agerar tvärt om, dvs så som du beskriver).

Viskösa fläktar fungerar mer eller mindre "alltid" med samma princip. På bilar består oftast av alternerande cirkulära plattor med perforeringar som är monterade på en trumma väldigt nära varandra. Trumman är (oftast, det innebär, för tydlighetens skull; inte alltid) fylld med silikon och när plattorna roterar gemensamt så håller sig silikonet svalt (och håller sig i flytande form).

När plattorna roterar med olika hastigheter så får det effekten att silikonet (om det nu är det som är i) blir varmt och "stelnar" pga friktionen. Det som händer då är att silikonet fungerar som lim mellan de båda plattorna, vilket får som resultat att bladen börjar snurra.

Okej ja det är klart att all metall blir mjuk när den är varm och inte hård (fel av mig), men hur känner fläkten av kylvattnet då? för det är väl vattnet den går på eller? det som du beskriver är ju t.ex viskon på en v70 awd att när det bildas friktion i silikonoljan pga att ena axeln snurrar fortare så stelnar silikonoljan och greppar tag i andra axeln eller har jag fel?
Är inte dryg bara nyfiken smile

Avstängd
10 388 Inlägg
18 september 2013
exoop skrev:
it_mutt skrev:
exoop skrev:

Okej ja det är klart att all metall blir mjuk när den är varm och inte hård (fel av mig), men hur känner fläkten av kylvattnet då? för det är väl vattnet den går på eller? det som du beskriver är ju t.ex viskon på en v70 awd att när det bildas friktion i silikonoljan pga att ena axeln snurrar fortare så stelnar silikonoljan och greppar tag i andra axeln eller har jag fel?
Är inte dryg bara nyfiken smile

Det där med kylarvattnet vet jag faktiskt inte hur det fungerar i praktiken faktiskt, men nu blev jag ju nyfiken och måste se om jag kan hitta något om det tongue

Ja, det är så typen fungerar, när plattorna inte snurrar tillsammans så bildas friktion, silikonet försöker kyla detta, blir varmt och stelnar till och greppar mer i plattorna, mer friktion bildas, det fäster ännu mer och så börjar fläkten snurra (mer eller mindre).

Är iaf så jag har fått det förklarat för mig från flera håll smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Voodoo
1 444 Inlägg
18 september 2013
Känner väll inte direckt av kylar vattnet utan mer värme som blocket utger motaxeln som fläkten och remmengår på eller om de går nån kyl kanal där

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

* Voff voff *
10 929 Inlägg
18 september 2013
Det är väl så att fartvinden blåser genom kylaren och luften värms då upp och träffar fläkten varpå ovanstående process startar.

Vid stillastående sker det genom att fläkten snurrar med (den står aldrig helt still när motorn är igång).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

469 Inlägg
18 september 2013
Brådhis skrev:
Det är väl så att fartvinden blåser genom kylaren och luften värms då upp och träffar fläkten varpå ovanstående process startar.

Vid stillastående sker det genom att fläkten snurrar med (den står aldrig helt still när motorn är igång).

//Brådhis

Då menar du att när bilen står på tomgång så kommer den att koka? då det inte finns någon fartvind =/ tror mer på det föregående inlägget, där axeln är monterad så rinner vattenkanalen och kyler axeln och sedan när vattnet blir allt varmare så transporterar axeln värmen till oljan och det stelnar mer och mer...
Känns mest logiskt fast ändå komplicerat =/

* Voff voff *
10 929 Inlägg
18 september 2013
exoop skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Då menar du att när bilen står på tomgång så kommer den att koka? då det inte finns någon fartvind =/ tror mer på det föregående inlägget, där axeln är monterad så rinner vattenkanalen och kyler axeln och sedan när vattnet blir allt varmare så transporterar axeln värmen till oljan och det stelnar mer och mer...
Känns mest logiskt fast ändå komplicerat =/

Läs igen...

"Vid stillastående sker det genom att fläkten snurrar med (den står aldrig helt still när motorn är igång)."

Dvs när man står still snurrar fläkten med (den är aldrig still) och drar in luft genom kylaren och när det då blir varmt sker samma sak som när fartvinden blåser genom kylaren, dvs fläkten spärrar, slutar slira och snurrar då mer.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (18 september 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

5 710 Inlägg
18 september 2013
En viskokoppling funkar som beskrivet och den är inte (iaf inte på Volvo) kopplad till kylvätskan.
På senare tid finns det även elektronisk styrda viskokopplingar som tex används på lastbilar.
Av o påslag sker då elektroniskt beroende på kylvätsketemp.
Att man vill stryra detta mer exakt beror på att en fläkt i den storleken som en lastbil kräver tar någonstans ~20hk och kostar bränsle att driva.

MVH Jonas
..............

Sök