13911
Sök

Ställa in Volvon över vintern

627 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
Hej nu har jag ställt in min Volvo 740 i garaget över vintern och den ska stå stilla till april, och då undrar jag vad som är bra att tänka på? Batteriet har jag kopplat ur och fulltank är det med.
Senast redigerat av volvo-93 (19 september 2013)

huh?
10 427 Inlägg
19 september 2013
volvo-93 skrev:
Hej nu har jag ställt in min Volvo 740 i garaget över vintern och den ska stå stilla till april, och då undrar jag vad som är bra att tänka på? Batteriet har jag kopplat ur och fulltank är det med.

Pumpa i extra luft i däcken alternativt byt hjul till något med "sämre" däck eller.. ja.. palla upp bilen tongue

Har haft min 740 avställd med 17":are som inte lidit något nämnvärt av att stå helt still i ett år eller så,
men man vet ju aldrig.

627 Inlägg
19 september 2013
Trådstartare
Just nu har jag 2,5 bar i däcken, och ett kapell på bilen med. och 50/50 vatten och glykol, ny motorolja m.m.
Senast redigerat av volvo-93 (19 september 2013)

1 147 Inlägg
19 september 2013
även ha fönsterna öppet lite grand!

Vettemannen
19 september 2013
steifan skrev:
volvo-93 skrev:

Pumpa i extra luft i däcken alternativt byt hjul till något med "sämre" däck eller.. ja.. palla upp bilen tongue

Har haft min 740 avställd med 17":are som inte lidit något nämnvärt av att stå helt still i ett år eller så,
men man vet ju aldrig.

Jag kör bara in Vetten i garaget utan att göra nåt med den. Glykol har jag självklart i. Jag har aldrig märkt nåt konstigt med däcken. Har c:a 2,2 kg i dom.

/Benny

KHRacing
19 september 2013
Ett litet stänk med oljekannan i vardera tändstiftshål skadar aldrig

305 Inlägg
19 september 2013
aqulio skrev:
även ha fönsterna öppet lite grand!

Grann stavas det !

huh?
10 427 Inlägg
19 september 2013
Vettemannen skrev:
steifan skrev:
volvo-93 skrev:

men man vet ju aldrig.

Jag kör bara in Vetten i garaget utan att göra nåt med den. Glykol har jag självklart i. Jag har aldrig märkt nåt konstigt med däcken. Har c:a 2,2 kg i dom.

/Benny

Brukar ta några mil innan däcken känns riktigt runda efter att ha stått länge. Har man otur kan
däcken bli lite märkbart orunda, s.k. "plattor" i däcken. Kanske beror vilken typ av däck och
hur hårda sidoväggarna är.

Det bör väl vara därför man rekommenderas att stapla hjulen på däcksidorna eller rotera
hjulen om de blir stående i ställ (som på däckhotell) om man har sina hjul lösa.

Sök