Frågor om peugeot 508 SW 1,6HDi aut

RichiB
19 september 2013 · 1 866 Inlägg

undrar om det är någon som har erfarenhet av just en peugeot 508 diesel på 111hk?
Vad kan man jämföra detta med om man jämför med en bensinare?
Är 111 diesel hästar slött? måste man tveka vid omkörning? eller är det okej?
Finns det turbo i denna bilen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2013 · 17 478 Inlägg

RichiB skrev:
undrar om det är någon som har erfarenhet av just en peugeot 508 diesel på 111hk?
Vad kan man jämföra detta med om man jämför med en bensinare?
Är 111 diesel hästar slött? måste man tveka vid omkörning? eller är det okej?
Finns det turbo i denna bilen?

Den duger nog. Ja, det är turbo. Bensinare? Tja... 160Hk? Det är ju "vridet" dvs Nm som är intressant.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
19 september 2013 · 12 512 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

RichiB skrev:
undrar om det är någon som har erfarenhet av just en peugeot 508 diesel på 111hk?
Vad kan man jämföra detta med om man jämför med en bensinare?
Är 111 diesel hästar slött? måste man tveka vid omkörning? eller är det okej?
Finns det turbo i denna bilen?

Den duger nog. Ja, det är turbo. Bensinare? Tja... 160Hk? Det är ju "vridet" dvs Nm som är intressant.

En dieselmotor på 111Hk är exakt lika stark som en bensinmotor på 111Hk och en motor med 160Hk är i en annan klass oavsett bränsle i tanken, hästkrafter är en enhet för effekt vilket är hur mycket energi du kan få ur motorn och det är energin du sätter fart på bilen med.

Vridmoment är en kraft som inte gör något direkt jobb i en bil den verkar runt motorns rotationsaxel och vad skall man med en kraft där till, välta över bilen på dess sida? För att få fram vilken indirekt nytta vridmomentet gör i en bil får man först räkna ut vad den påverkar och formeln är förenklat: Effekt=Vridmoment X Varvtal.

Som formeln antyder så behöver en motor med 111Hk och högt vridmoment inte varvas särskilt mycket medan en motor med 111Hk och lågt vridmoment behöver varvas ordentligt för att få ut full effekt. Bägge motorerna ger dock lika mycket energi att sätta fart på bilen med, om föraren kör på det varvtal där effekten finns vilket är en av anledningarna till att en växellåda finns. Obs exemplet är rätt ordentligt förenklat det också, men det får gå det här är ingen lektion i Matematik!

En 508 med 111Hk bjuder dock på godkända prestanda som duger även till omkörningar, men förvänta dig inte en raket som tar sig förbi i vilken liten lucka som helst. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2013 · 17 478 Inlägg

Rquired skrev:

Dieselsmurfen skrev:

RichiB skrev:
undrar om det är någon som har erfarenhet av just en peugeot 508 diesel på 111hk?
Vad kan man jämföra detta med om man jämför med en bensinare?
Är 111 diesel hästar slött? måste man tveka vid omkörning? eller är det okej?
Finns det turbo i denna bilen?

Den duger nog. Ja, det är turbo. Bensinare? Tja... 160Hk? Det är ju "vridet" dvs Nm som är intressant.

En dieselmotor på 111Hk är exakt lika stark som en bensinmotor på 111Hk och en motor med 160Hk är i en annan klass oavsett bränsle i tanken, hästkrafter är en enhet för effekt vilket är hur mycket energi du kan få ur motorn och det är energin du sätter fart på bilen med.

Vridmoment är en kraft som inte gör något direkt jobb i en bil den verkar runt motorns rotationsaxel och vad skall man med en kraft där till, välta över bilen på dess sida? För att få fram vilken indirekt nytta vridmomentet gör i en bil får man först räkna ut vad den påverkar och formeln är förenklat: Effekt=Vridmoment X Varvtal.

Som formeln antyder så behöver en motor med 111Hk och högt vridmoment inte varvas särskilt mycket medan en motor med 111Hk och lågt vridmoment behöver varvas ordentligt för att få ut full effekt. Bägge motorerna ger dock lika mycket energi att sätta fart på bilen med, om föraren kör på det varvtal där effekten finns vilket är en av anledningarna till att en växellåda finns. Obs exemplet är rätt ordentligt förenklat det också, men det får gå det här är ingen lektion i Matematik!

En 508 med 111Hk bjuder dock på godkända prestanda som duger även till omkörningar, men förvänta dig inte en raket som tar sig förbi i vilken liten lucka som helst. smile

Mmm. En diesel upplevs starkare dock. Vilket är det du säger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Rquired Allmänt envis
19 september 2013 · 12 512 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Rquired skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Den duger nog. Ja, det är turbo. Bensinare? Tja... 160Hk? Det är ju "vridet" dvs Nm som är intressant.

En dieselmotor på 111Hk är exakt lika stark som en bensinmotor på 111Hk och en motor med 160Hk är i en annan klass oavsett bränsle i tanken, hästkrafter är en enhet för effekt vilket är hur mycket energi du kan få ur motorn och det är energin du sätter fart på bilen med.

Vridmoment är en kraft som inte gör något direkt jobb i en bil den verkar runt motorns rotationsaxel och vad skall man med en kraft där till, välta över bilen på dess sida? För att få fram vilken indirekt nytta vridmomentet gör i en bil får man först räkna ut vad den påverkar och formeln är förenklat: Effekt=Vridmoment X Varvtal.

Som formeln antyder så behöver en motor med 111Hk och högt vridmoment inte varvas särskilt mycket medan en motor med 111Hk och lågt vridmoment behöver varvas ordentligt för att få ut full effekt. Bägge motorerna ger dock lika mycket energi att sätta fart på bilen med, om föraren kör på det varvtal där effekten finns vilket är en av anledningarna till att en växellåda finns. Obs exemplet är rätt ordentligt förenklat det också, men det får gå det här är ingen lektion i Matematik!

En 508 med 111Hk bjuder dock på godkända prestanda som duger även till omkörningar, men förvänta dig inte en raket som tar sig förbi i vilken liten lucka som helst. smile

Mmm. En diesel upplevs starkare dock. Vilket är det du säger.

Ja många upplever moderna(?) dieselmotorer som starkare och det är nog en av anledningarna till att motortypen blivit så populär på senare år, kanske är det på grund av att många inte varvar mer än max 3000varv/minut när de kör och i det registret både är och upplevs en motor med högt vridmoment märkbart starkare än en med lågt vridmoment enligt ovan?

Men det varierar från person till person och en förare som gärna drar motorn till lite högre varv likt mig själv brukar inte vara lika förtjusta i dieselmotorer. En smakfråga helt enkelt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
RichiB
20 september 2013 · 1 866 Inlägg

okok då har jag lite mer kött på benen :-) tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang