Rquired
Allmänt envis
19 september 2013
· 12 512 Inlägg
Dieselsmurfen skrev:
RichiB skrev:
undrar om det är någon som har erfarenhet av just en peugeot 508 diesel på 111hk?
Vad kan man jämföra detta med om man jämför med en bensinare?
Är 111 diesel hästar slött? måste man tveka vid omkörning? eller är det okej?
Finns det turbo i denna bilen?
Den duger nog. Ja, det är turbo. Bensinare? Tja... 160Hk? Det är ju "vridet" dvs Nm som är intressant.
En dieselmotor på 111Hk är exakt lika stark som en bensinmotor på 111Hk och en motor med 160Hk är i en annan klass oavsett bränsle i tanken, hästkrafter är en enhet för effekt vilket är hur mycket energi du kan få ur motorn och det är energin du sätter fart på bilen med.
Vridmoment är en kraft som inte gör något direkt jobb i en bil den verkar runt motorns rotationsaxel och vad skall man med en kraft där till, välta över bilen på dess sida? För att få fram vilken indirekt nytta vridmomentet gör i en bil får man först räkna ut vad den påverkar och formeln är förenklat: Effekt=Vridmoment X Varvtal.
Som formeln antyder så behöver en motor med 111Hk och högt vridmoment inte varvas särskilt mycket medan en motor med 111Hk och lågt vridmoment behöver varvas ordentligt för att få ut full effekt. Bägge motorerna ger dock lika mycket energi att sätta fart på bilen med, om föraren kör på det varvtal där effekten finns vilket är en av anledningarna till att en växellåda finns. Obs exemplet är rätt ordentligt förenklat det också, men det får gå det här är ingen lektion i Matematik!
En 508 med 111Hk bjuder dock på godkända prestanda som duger även till omkörningar, men förvänta dig inte en raket som tar sig förbi i vilken liten lucka som helst.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.