2954
Sök

Akut köpråd ang Opel Astra OPC -07

15 Inlägg
20 september 2013
Trådstartare
Tjenare! Som ämnet lyder behöver jag köpråd för en Astra OPC som jag hittat på blocket.
Jag har spant in dessa bilar ett tag och hoppas på att få höra er erfarenhet av dessa.

Det jag mest tvekar över är allt gnäll om torque steer, att ratten sliter och har sig vid hårda gaspådrag. Ni som äger en Astra OPC, vad anser ni om detta, är det så illa som det "låter" och förekommer det bara vid hårda gaspådrag eller vid "normal" körning också? En annan sak jag är fundersam över är bilens spårkänslighet, dess egenskaper längst vägen. Är den väldigt orolig och stötig? Tilläggas bör att jag inte avser att köra på bana utan mer till vardags och att jag vill ha en liten, pigg och körglad maskin för max ca 100k. Ska även tillägga att jag aldrig suttit i en, så min erfarenhet är likamed NOLL!

Hur är kupéljudet i dessa och förekommer det mycket oljud från inredningen?

Den jag kikat på har för övrigt 11 ägare, en del bilhandlare, bla kvd.. men ändå, det låter väldigt mycket. Något att haka upp sig på?

Tacksam för snabba och utförliga svar, gärna från ni här på garaget som bestitter en Astra OPC smile

Bilen i fråga: http://www.blocket.se/stockholm/Opel_As … amp;last=1

15 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Ingen som har något att tycka till om? smile

1 228 Inlägg
21 september 2013
Beror helt och hållet på. Att bilen i fråga har 11 ägare är inget jag skulle bry mig om. Det tenderar att bli en del ägare när bilar flyttas runt mellan handlare, tyvärr.

15 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Tack för svar! Den är servad enligt bok och remmen samt pump är bytt, så jag känner inte heller att det är så mycket att haka upp sig på så länge den är välskött.
Du har inget att säga kring bilen, någon erfarenhet av modellen i fråga? smile

15 Inlägg
21 september 2013
Trådstartare
Ingen annan som har något att tillföra, skulle vara ytterst tacksam för bra svar. Behöver mer kött på benen! smile

329 Inlägg
22 september 2013
opel - tysk ingenjörskonst på hög nivå,

lättast att bilda en egen uppfattning, själv så skulle jag nog ta dom pengarna och lägga på en nyare golf, eller någon annan liten bil, men det bästa man kan göra är att åka iväg och testa sig fram:)

15 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
Ingen som har något att tycka till om? smile

1 228 Inlägg
22 september 2013
Man skall alltid vara aktsam med motorstarka varianter, de tenderar att vara hårt körda. Kontrollera hur den ser ut under, bussningar, lyssna efter missljud från motor och låda.

Ring gärna upp tidigare ägare och kolla hur dem har kört med bilen.

Skall väl även tilläggas att när du köper en helt ny bil och tar lån på köpet så får bilen tre ägare. Bilhandlaren, kreditbolaget, sedan första ägaren efter betalad skuld. 6 ägare kan alltså innebära 2 brukare, 2 bilhandlare och 2 kreditbolag.

15 Inlägg
22 september 2013
Trådstartare
Tack för era svar! Har även postat samma inlägg i opels forum.
Mer om själva bilen någon? smile

100 Inlägg
24 september 2013
Jag tycker om dessa bilar riktigt mycket! Dem är väldigt våldsamma i draget men det får man väl kompensera med i att hålla i ratten lite hårdare! wink Sen beror det mycket på vilka däck du har också, en polare till mig kör med 18" 225/45 Hankooksulor och den har en tendens till att dra lite hej vilt.. Men bra bilar helt klart. Mycket ketchupeffekt om du gillar det.. Satsa på en provkörning, du kommer säkert bli nöjd.

PS: satsa på en minst 07- med dem nya fälgarna(19") blir så mycket snyggare!

/R

136 Inlägg
24 september 2013
Jag har bara kört en sån när den var ny. Fruktansvärt kul att köra, rätt härligt vrål från motorn när man drar på.. Sålde en till Andreas Granqvist i svenska fotbollslandslaget när han spelade i HeIF. Låter väl rätt mkt i kupén men inte mer  jämfört med liknande bilar... Relativt billiga att äga. Lycka till!

15 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Åter igen, tack för bra svar! Jag lyfte tillslut luren för att ringa och boka en tid för ett besök hos handlaren.. Med min tur så var det givetvis en annan som hunnit före och nu är den såld. Fu!!
Jaja, bara att leta vidare! Ingen som vet av någon säljsugen OPC-ägare? smile

136 Inlägg
24 september 2013
Kolla Corsa OPC också.. vet inte riktigt vilka priser du hittar, men misstänker att du kan komma ner i liknande siffror. Sjukt kul bil om än lite mindre smile

15 Inlägg
24 september 2013
Trådstartare
Mindre än Astran vill jag inte gå. Tycker att Astran är nog liten, men jag vill kunna få in lite saker när man viker ner baksäten och så smile

Sök