2906
Sök

Köpa vinterbil, men vilken?

Forummoderator
18 271 Inlägg
25 september 2013
#101
Consan skrev:
Djo skrev:
Consan skrev:
Vad är att föredra ? S70 eller V70. Är rätt sugen på S70 mer än V70. http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_s … 11&w=1 Denna ser välvårdad ut

Är nog mer smaksak än något annat och behov ska du ha en ponny i skuffen är en v70 betydligt smidigare men tycker du s70in är snygare och inte är i behov av ponny förflyttning välj en s70.

Sen motor gör som du vill så länge du är nöjd så. smile

hahah nä är ju inte behov av någon kombi överhuvudtaget så S70 är ju mer tilltalande i både design och utrymme.

Det skulle ju förstås vara kul med en turbo MEN vad jag förstått kanske en större "risk" med tanke på att det just är turbo och dyra kostnader.

Prata precis med ägaren till bilen jag länka till och han sa att bilens kamrem var bytt vid 20 tusen nånstans och att det inte fanns någon dok på det men han garantera det och att bilen rullar minst 3 tusen mil till innan det är dags för bytet. Dock är det ju alltid en risk att köpa en bil när man inte vet om det faktiskt stämmer eller inte.Hur hade ni gjort?

Alltså är den inte bytt... Vem fan byter kamrem utan någon form av dokumentation? Iallafall kan kvitton på inköpet av kamremmen ingå... Leta vidare...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
25 september 2013
Trådstartare
#102
Dieselsmurfen skrev:
Consan skrev:
Djo skrev:

Är nog mer smaksak än något annat och behov ska du ha en ponny i skuffen är en v70 betydligt smidigare men tycker du s70in är snygare och inte är i behov av ponny förflyttning välj en s70.

Sen motor gör som du vill så länge du är nöjd så. smile

hahah nä är ju inte behov av någon kombi överhuvudtaget så S70 är ju mer tilltalande i både design och utrymme.

Det skulle ju förstås vara kul med en turbo MEN vad jag förstått kanske en större "risk" med tanke på att det just är turbo och dyra kostnader.

Prata precis med ägaren till bilen jag länka till och han sa att bilens kamrem var bytt vid 20 tusen nånstans och att det inte fanns någon dok på det men han garantera det och att bilen rullar minst 3 tusen mil till innan det är dags för bytet. Dock är det ju alltid en risk att köpa en bil när man inte vet om det faktiskt stämmer eller inte.Hur hade ni gjort?

Alltså är den inte bytt... Vem fan byter kamrem utan någon form av dokumentation? Iallafall kan kvitton på inköpet av kamremmen ingå... Leta vidare...

okej, precis min tanke också, ville bara få det bekräftat av någon annan också smile tack Dieselsmurfen.

Jag ringde på denna http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=2
han hade tydligen varit inne i en stolpe så förar dörren var bucklig som fan (fick se bild) och det är en dörr som inte går att rädda och få snygg så då blir det att köpa beg på skroten och så får jag lacka om den på jobbet i såna fall. besiktas ska den göras i Oktober och samma sak där , är ju en risk man tar. Dra ner priset bör man väl kunna göra då?


Forummoderator
18 271 Inlägg
25 september 2013
#103
Consan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Consan skrev:

hahah nä är ju inte behov av någon kombi överhuvudtaget så S70 är ju mer tilltalande i både design och utrymme.

Det skulle ju förstås vara kul med en turbo MEN vad jag förstått kanske en större "risk" med tanke på att det just är turbo och dyra kostnader.

Prata precis med ägaren till bilen jag länka till och han sa att bilens kamrem var bytt vid 20 tusen nånstans och att det inte fanns någon dok på det men han garantera det och att bilen rullar minst 3 tusen mil till innan det är dags för bytet. Dock är det ju alltid en risk att köpa en bil när man inte vet om det faktiskt stämmer eller inte.Hur hade ni gjort?

Alltså är den inte bytt... Vem fan byter kamrem utan någon form av dokumentation? Iallafall kan kvitton på inköpet av kamremmen ingå... Leta vidare...

okej, precis min tanke också, ville bara få det bekräftat av någon annan också smile tack Dieselsmurfen.

Jag ringde på denna http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=2
han hade tydligen varit inne i en stolpe så förar dörren var bucklig som fan (fick se bild) och det är en dörr som inte går att rädda och få snygg så då blir det att köpa beg på skroten och så får jag lacka om den på jobbet i såna fall. besiktas ska den göras i Oktober och samma sak där , är ju en risk man tar. Dra ner priset bör man väl kunna göra då?

Nu såg jag inte så mycket på dörren men... Hade prutat duktigt... Att AC kyler "men dåligt" tror jag betyder att den inte fungerar alls. Kan du leva med det så varför inte? AC går inte att laga även om säljare säger att "Det är bara att fylla på" Så är inte fallet. Manuell går dock billigare än automat. Säkert max 1.1 l/mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#104
Dieselsmurfen skrev:
Consan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Alltså är den inte bytt... Vem fan byter kamrem utan någon form av dokumentation? Iallafall kan kvitton på inköpet av kamremmen ingå... Leta vidare...

okej, precis min tanke också, ville bara få det bekräftat av någon annan också smile tack Dieselsmurfen.

Jag ringde på denna http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V … 11&w=2
han hade tydligen varit inne i en stolpe så förar dörren var bucklig som fan (fick se bild) och det är en dörr som inte går att rädda och få snygg så då blir det att köpa beg på skroten och så får jag lacka om den på jobbet i såna fall. besiktas ska den göras i Oktober och samma sak där , är ju en risk man tar. Dra ner priset bör man väl kunna göra då?

Nu såg jag inte så mycket på dörren men... Hade prutat duktigt... Att AC kyler "men dåligt" tror jag betyder att den inte fungerar alls. Kan du leva med det så varför inte? AC går inte att laga även om säljare säger att "Det är bara att fylla på" Så är inte fallet. Manuell går dock billigare än automat. Säkert max 1.1 l/mil.

Nä precis man ser inte för att dörren som är skadad är på vänster sida , bilden är på högra sidan så han kör ju en liten "fulig" där och inte visar bild direkt på blocket utan den skadade dörr bilden fick jag som MMS. Vad bör man pruta ner den till för att det ska bli bilens "rimliga" värde. 13 tusen? är det ett rimligt pris för en bil som har krockskadad dörr, besiktningsperiod samt mindre småfel som AC..

http://i.imgur.com/KJDUk7Z.jpg

http://i.imgur.com/UD0slUm.jpg
Senast redigerat av Consan (26 september 2013)


* Voff voff *
10 931 Inlägg
26 september 2013
#105
Consan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
PlumCrazy skrev:

Fast ingen gammal V70 drar 0.8 smile

Anzahl     Kraftstoff     min                Ø             max
4             Benzin     10,86     11,53     13,40

Denna tabell är baserad på verkligheten, och är angedd i l/100 km.

Källa: http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Ja. 2.5t är förvisso turbo men som plumcrazy säger: De är duktigt törstiga... Tror han annat börjar jag undra hur mycket han vet... Att en Volvo med 2.5-liters turbofemma skulle dra under 1.1 är skrattretande.

Tänk över ditt val.

oh fan, enligt ägaren drar den 0.8 och runt 1.2 när man kör med tung fot. Min vän påstår att en GLT sugmotor drar mer än 2.5T? vet ej om detta stämmer. Det finns bara 3st 2.5T i sthlm på blocket men en hel drös med "vanliga 144hk motorerna , men han är bestämt säker på att dom är både slöa och dricker mer. Någon som kan bekräfta?

Jag har haft ett par GLT (850, S70) och även 2,5T (S70) och det finns inte en chans att en 2,5T går snålare än GLT!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
26 september 2013
#106
Sen är ju skatten mycket dyrare på 2.5t och försäkringen också.

Hade en 855GLT och kan säga att den räckte gott till alla omkörningar och fastnade aldrig i snön, men satan va mycket sås dom slukar i sej! Typ 1,3 i stan och som minst på landsväg kom vi ner till 0,85... 

Toyotan har vi ALDRIG fått till att dra över 0,8. Inte ens i stan! smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

* Voff voff *
10 931 Inlägg
26 september 2013
#107
Lillkanto skrev:
Sen är ju skatten mycket dyrare på 2.5t och försäkringen också.

Hade en 855GLT och kan säga att den räckte gott till alla omkörningar och fastnade aldrig i snön, men satan va mycket sås dom slukar i sej! Typ 1,3 i stan och som minst på landsväg kom vi ner till 0,85... 

Toyotan har vi ALDRIG fått till att dra över 0,8. Inte ens i stan! smile

Skatten är densamma eller iaf snarlik då dom väger nästan precis lika mycket.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

10 164 Inlägg
26 september 2013
#108
Kamremen kan ju vara bytt men vist ska man vara aktsam sen kanske pruta just på grund av detta hade jag gjort bilen såg ju inte allt för dum ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

DEVIL
1 171 Inlägg
26 september 2013
#109
Kan väl inte va hela världen, en bil för 15k som man ska pendla i på vintern..

bmw m power

Alfa Romeo 166
310 Inlägg
26 september 2013
Trådstartare
#110
Legosoldaten skrev:
Kan väl inte va hela världen, en bil för 15k som man ska pendla i på vintern..

Har du 15k att lägga ut till mig så absolut smile jag vill då inte ta den risken och slänga ut 15k och så rasar hela motorn pga att kamrem går. Så mycket pengar har jag inte så jag kan "leka" iväg dom.


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
26 september 2013
#111
2
Brådhis skrev:
Lillkanto skrev:
Sen är ju skatten mycket dyrare på 2.5t och försäkringen också.

Hade en 855GLT och kan säga att den räckte gott till alla omkörningar och fastnade aldrig i snön, men satan va mycket sås dom slukar i sej! Typ 1,3 i stan och som minst på landsväg kom vi ner till 0,85... 

Toyotan har vi ALDRIG fått till att dra över 0,8. Inte ens i stan! smile

Skatten är densamma eller iaf snarlik då dom väger nästan precis lika mycket.

//Brådhis

Helt rätt, jag tänkte i nyare skatteregler, my bad. Men försäkringspremien är högre.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995


Sök