9080
Sök

Köra med trasig VVT?

881 Inlägg
28 september 2013
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att min tjej har en Volvo S40 Fas 2 med trasig VVT, och hon undrar vad som händer om hon skulle fortsätta köra med trasig VVT under en längre tid.

Har sökt efter svar för denna fråga, men eftersom ingen frågat detta tidigare så hittar jag ju naturligtvis inget... Jag rekommenderar henne att hon lämnar in bilen till Volvo för byte av VVT-drevet, kamrem, vattenpump och spännare, ett jobb som går på runt +- 10 000.

Detta är hon inte så sugen på att betala, så därav min fråga... tongue

MVH

3 259 Inlägg
28 september 2013
Jag hade en kund som körde med ett VVT-drev som lät väldigt illa, det rasade till slut men i hans fall klarade ventilerna sig. Kan inte garantera att det gör det varje gång men han körde ras i motorvägshastighet och försökte sen bogsera igång den och ändå klarade han ventilerna. Var bara att sätta dit ett nytt drev och köra vidare. Har för mig att drevet inte var så dyrt heller... Inget jättejobb att byta heller, är väl gjort på en timme ungefär så det är ju dumt att chansa. Är man snål så kan man ju köpa ett drev på returbilen eller valfri skrot för nån hundring och hoppas på att det är i bättre skick än det man har.

Mvh
Senast redigerat av JonR (28 september 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

881 Inlägg
29 september 2013
Trådstartare
Tackar för svar.  smile

Hon sa hon kommer lämna in bilen i alla fall, även om det svider lite, hon var bara nyfiken vad som skulle hända om...

MVH

Tråden kan låsas.

3 259 Inlägg
29 september 2013
Ett tips är ju att ringa runt och fråga efter pris. Kan skilja otroligt mycket och 10.000kr låter väldigt mycket då kamremsbyte på en sån där är relativt simpelt.

På min verkstad till exempel byter jag ett komplett kamremskitt inkl vattenpump för under 4000kr(räknade på en 2.0T -01 med reservdelar som motsvarar orginalkvalitet). Men säg 4000kr om multiremmen ska bytas också. Sen blir det ju plus det som kamdrevet kostar(1500kr?). Bytet av den handlar om en bult så arbetskostnaden för bytet av den skulle jag inte debitera någonting.

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök