Hybrid_
Forum- och sitemoderator
4 oktober 2013
· 17 509 Inlägg
bilsokaren skrev:
Specialraggarn skrev:
300D (om603) e riktigt trevlig :-). Gö som jag och satsa på en kombi. Lite mer plats för allt åh alla :-P
Hur är det att äga en 300D? förbrukning, reservdelar, hållbarhet och prestandan? många frågor idag! Ärligt talat är jag inte så sugen på kombi jag tycker om sedanarna mycket mer:P
De är skottsäkra. Tjutande hjullager och stödlager till kardan förekommer. Är de slitna kan kallstart vara lite lurigt vid riktigt låga temperaturer. nya stift hjälper. Lyser glödningslampan först när bilen startat är det fel i förglödningen någonstans.
Det största problemet är rost. Överallt tyvärr. Sen kan värmen i bilen krångla. Då är det climatorrattarna som gett upp. Ofta fungerar en sida och då kan man brygga ventilerna som styr detta som sitter vid batteriet. Då styr en ratt bägge sidor. En enkel operation.
Torkaren kan föra oväsen. Då är fjädern dålig i armen och den "hoppar" lite i kulissen den löper i. Du kan hitta en W210 i bra skick för de pengarna men då ska det vara en -96 300D (Exakt en sån som jag har) Det är OM606. Samma maskin men med 24v. 136hk istället för 109hk för w124 12v. Nu vill jag bara ha automat men manuell är som du märkt lite svårare att hitta.
Håller med dig. Helst sedan.
Förbrukningen ligger på ca 0.7 till 0.75 för en manuell w124. W210 har ofta dåligt halvljus. Mjölkvita täckglas hjälper inte till men kan poleras upp -se mina bilder-
När du provar en SKA den vara kall!!! Glöd bara 2-3 sekunder och starta. Den ska vara lite seg och gå ojämnt och låta som en stenkross. Då är den okej.
Min gamla oljebrännare:
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!