Motorolja - viskositet

sverkera
3 augusti 2011 · 564 Inlägg

Jag ska byta olja i min Chevrolet Trans Sport men får lite olika bud i rekomendationstabellerna. Den har helsyntet 5W-40 nu, vilket var det Castrol rekomenderade för den amerikanska modellen av samma bil med samma motor senast jag bytte. Nu har de fått in den europeiska modellen i sina tabeller och på den rekomenderar de 0W-30 eller 5W-30, trots att det är samma motor. Mekonomen säger 5W-40 när man slår på regnummret. Andra oljetillverkare ger olika besked, 5W-30 eller 5W-40. Owners manual säger 5W-30, bilen har gått 14k mil. Jag pratade med någon kundtjänst inför förra oljebytet som sa att på en äldre bil var det bättre att köra med en tjockare 40-olja än 30-olja.

Till historien hör också att jag nyligen bytt insugspackningen eftersom den läckte, ett vanligt fel på de här motorerna. Då byttes också oljan, till samma som var innan (5W-40) och det är den jag vill byta nu efter ca 20-30 mil för att få bort de sista resterna av föroreningar från den läckande packningen.

Jag fick höga HC och CO på senaste besiktningen, men bilen ryker inte så jag tror inte den drar någon olja utan jag misstänker vakumläcka (inte hunnit gå över med startgas ännu). Det jag är lite orolig för är om jag byter till 5W-30 enl instruktionsbokens rekomendation, vilket jag antar är det korrekta, att det problemet skulle förvärras.

LeafBox Lat Perfektionist
3 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Va inte orolig, kör på den olja du alltid haft ^^,

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Rojpen
3 augusti 2011 · 2 230 Inlägg

kör på vilken som egentligen, för som jag fattat det desto högre viskositet desto bättre smörjer den i högre temperaturer. så på en svensson körning dvs lagligt mer eller mindre skippar det nog mer eller mindre vad man kör på.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
schnauz
3 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Säger tillverkaren 0W-30 eller 5W-30 så kör på det. Ska man hälla i något annat än vad tillverkaren rekommenderar så bör man ha bra koll på vad man pysslar med.
Om du ska köra 0W eller 5W beror i princip på vart i landet du bor, eftersom det anger oljans viskositet vid 0° C. Ju kallare det blir på vintern, desto lägre siffra ska man ha. 5W funkar dock bra ner till -30° och kallare än så blir det ju sällan på vintern, om man inte bor långt upp i norr.
Så kör på 5W-30.

LeafBox Lat Perfektionist
3 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Men man vill inte använda en olja som är bra i -30 på sommaren när det är +30.
Då är en alldeles för tunn.

Jag kör Castrol Magnatec 10-40w i alla mina bilar året runt. Aldrig haft nå problem smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
schnauz
3 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

LeafBox skrev:
Men man vill inte använda en olja som är bra i -30 på sommaren när det är +30.
Då är en alldeles för tunn.

På 40- och en bit in på 50-talet var detta ett problem, innan Motul uppfann multigrade-oljan.
Om oljan nu är alldeles för tunn när det är 30°, hur mår den då när motorn kommit upp i arbetstemp på 90°?

LeafBox Lat Perfektionist
3 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

schnauz skrev:

LeafBox skrev:
Men man vill inte använda en olja som är bra i -30 på sommaren när det är +30.
Då är en alldeles för tunn.

På 40- och en bit in på 50-talet var detta ett problem, innan Motul uppfann multigrade-oljan.
Om oljan nu är alldeles för tunn när det är 30°, hur mår den då när motorn kommit upp i arbetstemp på 90°?

Var inte så jag menade.

Men; Varm sommardag + busande/hård körning/motorväg = SNABBT ökande oljetemp.

Samma problem som ger alla S13 skurna vevlager. Har man Oljekyl med termostat, suure. då kan man hålla oljan kyld och tjockflytande.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
schnauz
3 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Det som rasar vevlager på S13 är en undermålig konstruktion, men nu handlade det om en Cheva Trans Sport...
Har man trimmat en bil och kör som en tok med den så kan det vara en god idé att köra på annan olja, men då utsätter man ju motorn för belastningar och temperaturer som tillverkaren inte tänkte sig från början.

LeafBox Lat Perfektionist
3 augusti 2011 · 6 359 Inlägg

Shit, jag säger inte att "BILEN KOMMER EXPLODERA1!"

Men fakta är,
Varm olja = tunn olja,
Kall olja = tjock olja

Och har man redan tunn olja + ännu mera värme = dålig idé
Och tjock olja + ännu mera kyla = dålig idé

Och detta är saker man borde veta.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
sverkera
4 augusti 2011 · 564 Inlägg

Jag tror iofs inte att det spelar någon större roll mellan 5W-30 eller 5W-40, men så här står det i instruktionsboken:

"SAE 5W-30 is best for the vehicle. However, use 10W-30 if the outside air temperature is higher than -18°C (0°F). Do not use other viscosity oils, such as SAE 20W-50"

så det är väl lika bra att köra med en sådan olja när jag ändå ska byta..

caromania Forummoderator
4 augusti 2011 · 9 296 Inlägg

Det första talet. (0W-5W-10W) talar om hur lättflytande oljan är när det är kallt. Lägre tal mer lättflytande. Det andra talet (30-40-50) talar om hur bra den klarar höga temperaturer utan att bli för flyktig/vaporiseras. Det är därför de kallar den för "tjockare", den håller sig hyfsat tjock även när den är varm=bra!

Det som står i instruktionsboken du refererar till pratar om minusgrader, att vid mildare klimat än -18 så kan man välja 10w istället för 5w. Det står däremot inte vilken olja man kan använda i ett riktigt hett klimat eller under hård körning, för det är heller inte lika kritiskt. Att välja ett högre tal, ex 40/50, istället för 30 är aldrig fel. En 40/50 oljan smörjer aldrig sämre än en 30 olja.

Att däremot välja ett för högt tal i andra ändan, tex 15W istället för 5w (om 5w rekommenderas) kan vara mycket dumt då det skulle betyda högt slitage då motorn är kall, framförallt på vintern.

Oljan har sannolikt inget med dina värden att göra. En blaskigare, tunnare olja leder framförallt till mer kladd i vevhusventilationen. (flyktigare ex 5w30 jämfört med en värmetåligare 5w40) Däremot så innehåller oljan mycket svavel och föroreningar efter att den används ett tag och eftersom oljan hela tiden förbränns så är det alltid värt att byta olja för att få ner avgaserna vid kontrollen.

Ergo: Att hälla i 5w40 går hur bra som helst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
13 oktober 2013 · 901 Inlägg

@caromania: den bästa föklaringen nånsin. tack!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang