Kan berätta en skräckhistoria som slutade som en solskenshistoria...Bytte rem på min bruxis (Passat -95), givetvis ny spännrulle. Bytesintervallet är 6 år eller 12000 mil (har jag för mig). Iaf runt dryga 9000 mil började det gnissla från motorn, kunde inte lokalisera ljudet, det lät bara på varv under 1200-1300. Hängde av aggregatremmarna men ljudet var kvar. Körde vidare med detta gnissel i över 500 mil. Till slut så tänkte jag, borde kanske kika på kamremmen hur den ser ut...Vad får jag se då? Jo en vrålskuren spännrulle som inte snurrar alls, remmen glider mot rullen, o hade så gjort i ca 500 mil. Remmen var rätt "metallglansig" men hade klarat sig bra i övrigt. Snacka om tur...Stängde av bilen med en gång o putade in den i garaget igen. Monterade ny rem+rulle. Den skurna spännrullen var tillverkad av SKF...Efter denna incident kollar jag till remmen lite då o då, o då främst spännrullen...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure