Får jag ha bältet på barnstolen såhär? (bild)

Loffe123
16 oktober 2013 · 527 Inlägg

Får jag spänna fast mitt barn på detta sätt?

Det är nämligen mycket enklare att spänna fast bältet på klippet för mittenplatsen, eftersom stolen hamnar nästan ovanpå det klippet avsedd för sidoplatsen.


Utgör det någon risk för barnet att spänna stolen såhär? 

http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5146631/php5k1pte.jpg

Markus1987
16 oktober 2013 · 498 Inlägg

Blir inte barnstolen ännu mer rörlig i sidled om man har sådära? Jag menar, skulle bältet sitta i rätt lås så är ju barnstolen fixerad mycket bättre just på den platsen! Är det verkligen omöjligt att sätta bältet i de rätta låset eller?

KHRacing
16 oktober 2013 ·

barnstolen får endast sitta som föreskrivet av instruktionerna.. att du tycker det är lättare/enklare gör mig bara förbannad

Mickius
16 oktober 2013 · 4 670 Inlägg

Rent livsfarligt de där gör om gör rätt!

Louksor
16 oktober 2013 · 1 915 Inlägg

Bryr du dig om ditt barns liv så sätter du fast ditt barn/stol enligt bilstolens manual!
Som du gjort på bilden är bara idiotiskt!
Vid en sidokrock så kommer barnet/stolen röra sig mkt mer åt sidan än om du hade satt fast på rätt sätt!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Djo
16 oktober 2013 · 10 157 Inlägg

tror (hoppas) att han bara tog en bild med bältet sådär för att illustrera frågan. Kanske är jätte knöligt att få i det där det ska vara och frågar man inte får man inget veta.

Men som dom andra säger du kan absolut inte ha det sådär du får knöla lite men det är ett barns liv värt eller hur?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Zwudda Refined
16 oktober 2013 · 1 770 Inlägg

Jag blir förvånad, förbannad och jävligt rädd över att det är en förälder som faktiskt ställer denna frågan.

Det känns helt overkligt att du faktiskt tror att det är ens i närheten av korrekt och säkert att göra så, bilbarnstolen kan ju för fan flyttas i sidled säkert 30-40cm, för att inte tala om hur "slakt" bältet blir vid en krock om du gör på detta sättet.

Lägg ner lite tid på att sätta ditt barn säker i bilen, köp en ny stol eller låt bli att köra din son i bilen!

patrikke
16 oktober 2013 · 1 749 Inlägg

Hoppla!

Är det någon som sagt att ts åkt så med sitt barn, som enligt bilden?
Tagga ner lite grann tycker jag och använd en hövlig ton.
Det var väl bra att han frågade och fick svar???

Senast redigerat av patrikke (16 oktober 2013)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2013 · 13 736 Inlägg

är inte bara ett fel utan 2..  bältet måste sitta rakt ner! och sen måste snesträvan sitta brevid det andra delen av bältet.

det där resulterar i att kidsen trillar ur..

försöker snacka tillrätta 30ungar varje dag hur dom ska sitta för att bältet ska komma till rätta.
har bara midjebälten i min buss och ungarna drar ut max med bälte och sätter sig på kanten av stolen. dom förstår inte hur lätt man åker ur när bältet inte sitter rätt. men många lyssnar och faktist sätter fast bältet som det ska. både åtspänt och sittandes rätt.

man ser rätt tydligt vilka faror det är med bältet monterat som på bilden eftersom stolen kan flytta sig över 1dm i sidled.

skjut istället stolen mer åt höger så blir det lättare och stolen kommer sitta bra endå.  det där problemet upplevde jag aldrig med ungarna men så har dom tagit på sig bältet själva sen dom var 3bast.  så skönt att inte ens behöva tjata.. har inte bett ungarna att ta på sig bälte sen dom var 4-5år

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gamlingen
16 oktober 2013 · 5 198 Inlägg

Growe skrev:
är inte bara ett fel utan 2..  bältet måste sitta rakt ner! och sen måste snesträvan sitta brevid det andra delen av bältet.

det där resulterar i att kidsen trillar ur..

försöker snacka tillrätta 30ungar varje dag hur dom ska sitta för att bältet ska komma till rätta.
har bara midjebälten i min buss och ungarna drar ut max med bälte och sätter sig på kanten av stolen. dom förstår inte hur lätt man åker ur när bältet inte sitter rätt. men många lyssnar och faktist sätter fast bältet som det ska. både åtspänt och sittandes rätt.

man ser rätt tydligt vilka faror det är med bältet monterat som på bilden eftersom stolen kan flytta sig över 1dm i sidled.

skjut istället stolen mer åt höger så blir det lättare och stolen kommer sitta bra endå.  det där problemet upplevde jag aldrig med ungarna men så har dom tagit på sig bältet själva sen dom var 3bast.  så skönt att inte ens behöva tjata.. har inte bett ungarna att ta på sig bälte sen dom var 4-5år

Brukar kunna va tvärtom,,, PAPPAAAAAAA BÄLTEEEEE

AVC
16 oktober 2013 · 401 Inlägg

gamlingen skrev:
Brukar kunna va tvärtom,,, PAPPAAAAAAA BÄLTEEEEE

Känner igen det där smile

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Bebben Legitimerad besserwisser
17 oktober 2013 · 921 Inlägg

Tagga ner lite, han ställer ju bara en fråga.

Är det inte bättre att fråga innan han kör med sin son fastspänd sådär, än efter?

Svar till TS: Om du "får" vet jag inte, men precis som med personer som inte sitter i/på barnstol så ska man sitta så fastspänd som möjligt, och det för att bältessträckaren ska dra åt bältet runt personen så snabbt som möjligt vid en kollision. Som redan sagts i tråden, blir bältet "slappare" om det knäpps enligt bild, samt att stolen flyttas i sidled.

Micke181
17 oktober 2013 · 300 Inlägg

Se för tusan till att inte snurra bältet sådär!!

Tomten Tomten
17 oktober 2013 · 1 065 Inlägg

Nej du får inte ha bältet så där.
Så lyder svaret. 
Varför? Se svaren ovan

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Larschan
17 oktober 2013 · 519 Inlägg

Skulle du klicka ned ditt eget bälte i passagerarstolen (om du sitter i förarstolen)? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang