baltis
13 oktober 2013
· 1 948 Inlägg
Några saker som e värt att tänka på.
Vilka arrangemang har du tänkt köra på? Många arrangerör kräver besiktade bilar och vissa kräver riktig vagnbok, sen så finns det ju många körningar där du inte är välkommen om du inte har "rätt" bilmärke.
Det är ju tråkigt att bygga en fin och rolig bil och sen bara köra med den 2-3 gånger om året.
Sen en till sak som nästan är lika viktig, en banbils största fiende är helt klart vikt!
Nu pratar vi inte bara om att det är tråkigare/långsammare att köra tung bil, det är även mycket mycket dyrare!
En snabb uppskattning är att det är minst dubbelt så dyrt att "driva" en 1500kg bil mot en på 1000kg.
Jag hade nog inte köpt en m3e46 idag, hade valt något lättare.
Och sen det sista, bankörning genererar galet mycket värme. Så trimma in för hårt och tänk extra mycket på kylning! Vet t.ex flertalet kompressormatade m3e46 som inte är några som helst bekymmer med att plåga på allmän väg under hur lång tid som helst MEN så fort dom kommer ut på bana så är det max 5 minuter som gäller innan det behöver kylas...
Du skrev även mycket om bromsar, och det är nästan skitsamma där vad som sitter original, du måste ändå byta belägg och skivor vill du också gärna byta och då är det inte så mycket dyrare att även byta oken.
Hade jag köpt en "ny" bil för banåka idag så hade jag valt en m3e36! finns mycket och bra delar till dessa och dom är relativt lätta.