Beslut ångest över Ban Bils bygge Supra, Bmw eller Volvo?

Turbo92
13 oktober 2013 · 16 Inlägg

Hejsan alla bilfreaks.
Vi är ett par grabbar som startat ett litet drift team med bmw bilar + en 242a..  och kommer bygga banbilar av dessa.

Har dock ett litet beslut ångest över vad Jag ska köra för ban bil inför nästa år! Supra Volvo 940 eller bmw 325 turbo.

Testade på bankörning med min volvo 940 turbo på DATT och kände direkt att de finns potental men oxå mkt fix för att bli duglig banbil smile

Bilen kommer endast att användas på bana så inga besiktingar eller sånt behövs tänkas på!
Vare sig de blir supra, bmw eller volvon så kommer detta att göras!
Bilen kommer rensas fullständigt och kommer att bur o 2 stolar inget mer.
Kommer inte bygga någon 600hp motor då de duger gott o väl med 350+ hästar på banan för vad jag ska ha den till.

Volvon 940.
kändes helt klart duglig för "drifting" med sin sköna styrvinkel och svetsad axel.
men piss om man vill köra lite time attack då bromsarna inte är riktig byggda för banåkning... tongue
Finns mkt delar att tillgå om man kör sönder och priset är oftast lågt!
Volvon är nog den jag helst inte vill bygga på men om ni har bättre erfarenhet om just bygga banbil av dessa så berätta mer!
Stort + är att jag redan har denna bilen i mina ägor

Supran.
Denna har helt klart effekten för att ligga o sprätta hej vilt med. Inga problem o clutch kika i 3an med 275or ^^
Har väldigt bra bromsar som duger till både drifting och lite time attack.
Är mer balanserad vid aktiv körning än volvon.
Rätt tung bil och känns som de inte finns så mkt vikt att bli av med när man rensar den på allt onödigt?
Känns lite för dyr att ha som banbil då de är lätt att åka av o slå i väggen.... då börjar man nog gråta blod...
Dyra reservdelar de har jag märkt redan...
Hållbarheten är jag lite skeptiskt över ... litar inte helt på supran då de börjar bli lite gammal den med.. tongue
Men vem gillar inte supran utseende roll
Tankar o åsikter om att bygga på en supra? Hit me!
Har denna bilen i mina ägor redan!

Bmw.
Då vi är några stycken som kör bmw i vårat lilla drift team så kan vi alla hjälpas åt med våra problem som kommer dyka upp.
Billig i inköp och finns mkt delar för att få lite mer mos!
bra hållbarhet!
Schyst chassi att sladda med verkar de som tycker polarna iaf.
Lätt att få tag på delar till hyggliga priser.
Har inte en bmw i mina ägor!


Ursäkta att de blev lite kladdig läsning men hoppas ni förstår vad jag är ute efter iaf roll
Vill gärna bolla lite ideér med folk som har byggt på dessa bilar som kan berätta för o nackdelar med dem.
Tanken är inte att bli bäst utan ha så roligt som möjligt för inte allt för dyr slant smile

Mvh Pontus

Norman88
13 oktober 2013 · 55 Inlägg

Jag hade kört på en e30 325. Mest för att både supra och 940 är tunga bilar. En e30 är från tiden då det inte vägde så mycket. Med lite genomtänkt byggande ger vikten ett stort försprång på de övriga. Dessutom är det inte allt för svårt att få dom att se fräna ut.
Sen så är det ju plus med billiga delar (finns ju miljarder delar i Tyskland), lätt att skrämma upp mm. Enda problemet är väl att du inte har nån.

Saab 99 (1983)
Saab 99 (1983)
Saab 9-3 Aero "Uuwen" (2004)
Turbo92
13 oktober 2013 · 16 Inlägg

Problemet jag ser med e30in är att de är lite kort hjulbas... är lite svårare o sladda med... de börjar oxå bli märkta med åren... de har en del rost problem(visst de ska vara en banbil men vill inte ha en uppäten banbil...)
sen tycker jag de är lite dyra om man ska hitta en e30 325a... 30 000 är juh inte ovanligt man få ge ...
men e30in är döball med lite m3 delar på big_smile

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
13 oktober 2013 · 467 Inlägg

ja skulle nog satsa på bmw, dock en e36a, då som du säger e30 är svårsladdad med sin korta hjulbas.
hitta en e36 kaross går att göra väldigt billigt sen köpa en m50b25 på sidan av för runt 4000:-

sen snik turbokit å du har helt plötsligt 400hk. klappat å klart för mindre än 10.000:- typ.
om du hittar alla turbo grejer billigt nånstans.

volvon är knappt värt å tänka på i mina ögon, då det bara är dyrt att försöka få upp den över 300 hästar.
å supran är för fina bilar att förstöra för banåkning!

baltis
13 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

Några saker som e värt att tänka på.

Vilka arrangemang har du tänkt köra på? Många arrangerör kräver besiktade bilar och vissa kräver riktig vagnbok, sen så finns det ju många körningar där du inte är välkommen om du inte har "rätt" bilmärke.
Det är ju tråkigt att bygga en fin och rolig bil och sen bara köra med den 2-3 gånger om året.

Sen en till sak som nästan är lika viktig, en banbils största fiende är helt klart vikt!
Nu pratar vi inte bara om att det är tråkigare/långsammare att köra tung bil, det är även mycket mycket dyrare!
En snabb uppskattning är att det är minst dubbelt så dyrt att "driva" en 1500kg bil mot en på 1000kg.
Jag hade nog inte köpt en m3e46 idag, hade valt något lättare.

Och sen det sista, bankörning genererar galet mycket värme. Så trimma in för hårt och tänk extra mycket på kylning! Vet t.ex flertalet kompressormatade m3e46 som inte är några som helst bekymmer med att plåga på allmän väg under hur lång tid som helst MEN så fort dom kommer ut på bana så är det max 5 minuter som gäller innan det behöver kylas...

Du skrev även mycket om bromsar, och det är nästan skitsamma där vad som sitter original, du måste ändå byta belägg och skivor vill du också gärna byta och då är det inte så mycket dyrare att även byta oken.


Hade jag köpt en "ny" bil för banåka idag så hade jag valt en m3e36! finns mycket och bra delar till dessa och dom är relativt lätta.

FjonkeeN93 Volkswagen <3
13 oktober 2013 · 1 132 Inlägg

Annars är ju Mb 190e rätt coola bilar och inte allt för dyra. Men då kommer de ju till vilken motor man ska köra på.
Finns ju 2.3 16v som går rätt fint men dom är rätt dyra sad

Dock är dom redigt härliga o sladda med! smile

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Turbo92
13 oktober 2013 · 16 Inlägg

Trevligt med lite respons! big_smile
Jag hade väl inte riktigt tänkt tävla nått riktigt till nästa år... gatebil är juh ett måste ^^ men har inte kollat in hur många events där de är "öppen" bandag så att säga smile
trodde inte de var tvång att de skulle vara besiktade bilar på ban events... bra du sa de för de bör man ha i bakhuvudet! smile
Sen de med bromsar så var tanken att man köper ett gäng ventilerade skivor och ett par riktiga klossar givetvis, men tänkte inte köpa på mig svindyra d2 bromsar för 12 000 ... tror inte de blir bättre bromsverkan om man inte har bromsvåg... ser bara flashigt ut... tongue
med bmw o turbo konventering o allt bur stolar ja u name it så har jag räknat med att klara mig på en budget på ca 70 000:- inklusive bil.
Supran tänkte jag köra som den är mer eller mindre bara rensa den invändigt o bur + stolar. och nya bromsar runt om budget på de ca 20 000.

Tanken är mest att köra drifting och och tycker supran sköter de väldigt bra ända nackdelen är att den har en styrvinkel som en buss.... så de hade man fått bygga om lite billigt.. om man kör på den förstås...

Turbo92
13 oktober 2013 · 16 Inlägg

Det där med Vagnbok vad innebär det?

baltis
14 oktober 2013 · 1 948 Inlägg

Riktigt belägg fram och bak = 5k och skivor minst 3k smile

D2 bromsar för 12k är skräp, men lägg till belägg för 3-4k så har du väldigt bra bromsar.
Glöm bara inte bromskylning! Sparar man både pengar och eventuella avåkningar på smile

Vissa klubbar kräver besittande bilar, t.ex bmwsc.

Vagnbok kan man säga innebär att bilen är besiktad för en speciell racingklass, innebär att man då kan åka på träningsdagar för racebilar.

Ska du drifta är ju inte bromsar något du behöver lägga krut på, och har du redan en bil som du känner och litar på så använd den smile

endorfinslaven
14 oktober 2013 · 671 Inlägg

Beror på din budget och hur mycket du kan tänka dig o lösa på egen hand.

E30 skulle gå bort för min del då jag höll till i BMW kretsar när dessa var nyare för en del år sedan.
80-tals BMWna var redan då behäftade med fel för dryga 10 år sedan och bättre blir de inte.
Kabelstammar under all kritik(jobbat som montör) o rost redan då, släpp dem.
Motorerna på E28 o E30 är bara rappel och elfelen följer en överallt E36 kanske är bättre.

Jag tycker 940 är en god kandidat då det är lättmekat och du har en hel rallyvärld som utvecklat chassiekomponenter. Det finns mängder med prylar kolla in KL Racing o Myranes o Sellholm med fler.

Originalbromsar på en 940 är skitdåliga oavsett belägg de tar slut på landsvägåka.

MR-P
14 oktober 2013 · 135 Inlägg

Det beror på din budget som sagt. Hade du tänk kunna sätta supran i väggen utan att må allt för dåligt så hade jag kört på den. Motorn är så amazing.

Men annars hade jag kört på 325 e36. Bra väghållning och sexa som original. Den är även det billigaste alternativet, för det man får förstås.

Polaren köpte en 318 e30. vi drog till skroten och plocka ner en 5 växlad 330d låda som tål äckligt mycket med mos, för 800kr. En m50b25 plockade vi även ner, på drygt en timma. 1500kr. Med detta sagt kan du få en grym bil till kaffepengar.

Men köper du en 325:a, gör ett eget grenrör(el köper) och köper turbo (tex från skrot), byter spridare (skrot tex saab turbo spridare el liknande) och kör med ett fekzen chip eller kanske ett emerald sprut, så kommer du ha väldigt kul till ett lågt pris.
Självklart är de lite till som ska fixas. Du kan lätt komma upp till 400-450 hk. och motorn klarar ca 500 hk oöppnat.


Volvon hade jag inte kört på alls. Visst smaksak, men jag tycker inte den har den förare-bil kommunikationen man får med tex en bmw. Du kan ju göra de mycket bättre men kommer då kosta mer osv.

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
Turbo92
17 oktober 2013 · 16 Inlägg

Vi har redan skaffat lite sponsorer för turbokiten osv så de är redan fixat med den biten smile
Blir att jag kör på bmw skulle ja tro cool
Supran e på blocket o väntar på en ny ägare...
volvon hamnar där oxå snart efter den gått igenom bes... fått problem när jag bytte tillbaka originalratten så lyser srs lamporna ändå.... suck
Aja annat projekt de smile
Tackar för en del matnyttiga svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang