Överväger ett par olika familjekombi, diesel & 4wd.

Hunted Jackass
19 oktober 2013 · 796 Inlägg

Går i köptankar, överväger följande alternativ hade varit glad för lite input från folk som känner bilarna bättre än mig:

BMW E46(3-serie) 320D (både 150hk och äldre 136hk är aktuella)
BMW E90(3-serie) 320D (163hk)
Passat 3C(2005>) 2.0 TDI (140 hk)
Skoda Octavia (2005>) 2.0TDI (140 hk)

Tar tacksamt emot andra förslag så länge dom faller innanför ramarna: kombi/diesel/rwd/4wd/acceptabel prestanda.

På förhand, tack!

Senast redigerat av Hunted (20 oktober 2013)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
tonimakaroni
19 oktober 2013 · 747 Inlägg

Kan bara tala för Skoda & VW.
Tycker Skoda känns bättre ihopbyggd. Visst att det är lite mer hårdplast osv men känslan är bättre.
Samt fördel om du har xenon på Skodan har du fortfarande separat helljus. På VWn är det bi-xenon om den har det. Skodan har dock bättre lösning för byta lampor osv (Ta bort hela strålkastare, går på 1min).
Överlag är det ju lika drivlina på bägge.
Hade föredragit Scout modellen av Octavian om jag skulle välja.

Går modeller fr. Subaru bort samt större bilar?

/ Toni Larsson
Hunted Jackass
19 oktober 2013 · 796 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Kan bara tala för Skoda & VW.
Tycker Skoda känns bättre ihopbyggd. Visst att det är lite mer hårdplast osv men känslan är bättre.
Samt fördel om du har xenon på Skodan har du fortfarande separat helljus. På VWn är det bi-xenon om den har det. Skodan har dock bättre lösning för byta lampor osv (Ta bort hela strålkastare, går på 1min).
Överlag är det ju lika drivlina på bägge.
Hade föredragit Scout modellen av Octavian om jag skulle välja.

Går modeller fr. Subaru bort samt större bilar?

Tack Toni för ditt svar, jag bytte precis lampa på Renaultjäveln jag planerar att kvitta mig med, det var det mest frustrerande jag någonsin gjort, så när du nämner enkelheten på Skodan så får den ett ton med pluspoäng i min bok. Scouten har jag inte tittat på, skall genast undersöka om den kan vara ett alternativ. Hur uppför sig 140 dieselhästar egentligen i en bil med manuell låda? Har aldrig kört något annat än dieselmercedesar med automat.

Större bilar är något frugan motsätter sig, för svårparkerat och obehagligt att köra tydligen. Men en Subaru med diesel hade varit trevligt, dock hittar jag inga i samma prisklass som exemplen jag radat upp.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
RannerKing www.LynxTalk.se
19 oktober 2013 · 420 Inlägg

Skoda tar du om du hittar någon från ca. 2008. Kommer troligtvis då bli en Scout. Bra bilar. Håller bra. Men högre vägljud i kupé jämfört med VW. Däremot mycket bil för pengarna om det man är ute efter. Bra med utrustning. Dragkrok är standard. Och få problem överlag.

Kollade på framför allt efter en 4wd Passat innan jag köpte Skodan, men VW tycker tydligen att 4wd och låga bilar är jättebra, så Passaten gick bort på grund av det. Skodan har jag börjat ljudisolera, där är Passaten betydligt mycket bättre. Från 2009 blev det bättre på Octavian.

Om inte ekonomin spelat in hade jag valt en Skoda Octavia Scout från 2009->
Väldigt bra bilar!

BMW har jag hittills klarat mig ifrån, som väl är. Kan därmed inte uttala mig.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
mb_pucken
19 oktober 2013 · 5 088 Inlägg

Hej.
Måste även jag slå ett slag gör skodan smile
Tycker dom verkar vara bra bilar (är vw/Skoda mek) och jag skulle vilja påstå att dom har färre fel än passaten. 140hk tdi maskinen är en bra motor över lag. Händer att någon avgaskylare går sönder och någon avgasdifferenstrycksgivare G450 på vag språk smile
Ett stor plus för skodan mot passaten är att skodan har hederlig handbrom och ej el som på passaten smile sen tycker jag passaten har fler skitfel, dörrlås som krånglar, rostar, handbromsknappar, rattaxelstyrdorn m.m smile

Senast redigerat av mb_pucken (19 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hunted Jackass
19 oktober 2013 · 796 Inlägg

Var egentligen fåfänga som gjorde att jag först lutade åt VW men nu efter att ha hört både om separat halvljus/helljus, mekanisk handbroms mm. så står Skodan fram i ett annat ljus. Hade dock velat veta mer om BMW maskinerna, kamkedja är alltid najs :-)

Tack så långt för eran feedback, det uppskattas otroligt att ni tar er tid på lördagskvällen att dela med er av eran erfarenhet.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Presidento Of World
19 oktober 2013 · 3 332 Inlägg

Jag vet inte vad du har för prisklass men jag kan tipsa om Opel Insignia med sin 2.0CDTI motor på 160dieselhästar och 4wd inte hört något dåligt om varken den bilen eller motorn, bara positivt hittills (har ändå inom vänkretsen bilintresserade som testat de mesta märkarna inklusive insignia)

Bekväm bil som även blivit populär inom taxibranschen(Kan inte vara allt för dålig ändå..) åså är det ingen raketforskning för att byta lampa wink

http://www.blocket.se/halland/Opel_Insi … =7&w=3

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Rquired Allmänt envis
19 oktober 2013 · 12 512 Inlägg

Hunted skrev:
Går i köptankar, överväger följande alternativ hade varit glad för lite input från folk som känner bilarna bättre än mig:

BMW E46(3-serie) 320D (både 150hk och äldre 136hk är aktuella)
BMW E90(3-serie) 320D (163hk)
Passat 3C(2005>) 2.0 TDI (140 hk)
Skoda Octavia (2005>) 2.0TDI (140 hk)

Tar tacksamt emot andra förslag så länge dom faller innanför ramarna: kombi/diesel/4wd/acceptabel prestanda.

På förhand, tack!

Problemet med de modeller du är spekulant på är att BMW E46 hade endast fyrhjulsdrift som tillval till motorerna 25i, 30i och 30d. Till E90 fanns fyrhjulsdrift till en början bara på 25i, 30i, 35i och 30d men en 320d xDrive dök upp 2009 och då med 177Hk. Om du inte har möjligheten att köpa en E90 med dieselsexa eller en bil av nyare årsmodell kvarstår 330xd E46 men se till att köpa ett exemplar med manuell växellåda för automatlådan i just 30d E46 är klen.

Ett annat alternativ är en X3 2.0d med 150Hk diesel och fyrhjulsdrift?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hunted Jackass
20 oktober 2013 · 796 Inlägg

Rquired skrev:

Hunted skrev:
Går i köptankar, överväger följande alternativ hade varit glad för lite input från folk som känner bilarna bättre än mig:

BMW E46(3-serie) 320D (både 150hk och äldre 136hk är aktuella)
BMW E90(3-serie) 320D (163hk)
Passat 3C(2005>) 2.0 TDI (140 hk)
Skoda Octavia (2005>) 2.0TDI (140 hk)

Tar tacksamt emot andra förslag så länge dom faller innanför ramarna: kombi/diesel/4wd/acceptabel prestanda.

På förhand, tack!

Problemet med de modeller du är spekulant på är att BMW E46 hade endast fyrhjulsdrift som tillval till motorerna 25i, 30i och 30d. Till E90 fanns fyrhjulsdrift till en början bara på 25i, 30i, 35i och 30d men en 320d xDrive dök upp 2009 och då med 177Hk. Om du inte har möjligheten att köpa en E90 med dieselsexa eller en bil av nyare årsmodell kvarstår 330xd E46 men se till att köpa ett exemplar med manuell växellåda för automatlådan i just 30d E46 är klen.

Ett annat alternativ är en X3 2.0d med 150Hk diesel och fyrhjulsdrift?

Borde kanske påpeka att det är bakhjulsdrift eller 4wd(Blir aldrig vuxen), formulerade mig fel i frågeställningen.  Tack för att du lärde mig något nytt om BMW och 4wd dock. Enda erfarenheten jag har av BMW och fyrkrafs är från den gamla 325ix E30n.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Hunted Jackass
20 oktober 2013 · 796 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag vet inte vad du har för prisklass men jag kan tipsa om Opel Insignia med sin 2.0CDTI motor på 160dieselhästar och 4wd inte hört något dåligt om varken den bilen eller motorn, bara positivt hittills (har ändå inom vänkretsen bilintresserade som testat de mesta märkarna inklusive insignia)

Bekväm bil som även blivit populär inom taxibranschen(Kan inte vara allt för dålig ändå..) åså är det ingen raketforskning för att byta lampa wink

http://www.blocket.se/halland/Opel_Insi … =7&w=3

Tack för tipset! Verkar vara en intressant bil, dock bor jag i Norge och den billigaste 4wd Insignian låg på 285k (norska) så den faller tyvär bort. :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
tonimakaroni
21 oktober 2013 · 747 Inlägg

Ett annat + om du väljer skodan ist för passeten är att du slipper byta innerskärmar o plasten som börjar efter skärmen som går längs med trösklarna undertill då dom går nog sönder för varje passat ägare minst 1gång om året big_smile

/ Toni Larsson
Hunted Jackass
24 oktober 2013 · 796 Inlägg

Satt precis och youtubade runt på Skodan för att se nå videor av 4wdn in action, blev rent skrämd av det jag såg! Är det verkligen så illa som det verkar? Och hur är det med passaten, är det också haldex?

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
RannerKing www.LynxTalk.se
24 oktober 2013 · 420 Inlägg

Vad är det som är illa? Att det inte är konstant fyrhjulsdrift som på en gammal Dodge..?
Ja, det är Haldex. Fungerar riktigt bra.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Hunted Jackass
25 oktober 2013 · 796 Inlägg

RannerKing skrev:
Vad är det som är illa? Att det inte är konstant fyrhjulsdrift som på en gammal Dodge..?
Ja, det är Haldex. Fungerar riktigt bra.

Det jag såg på Youtube såg ju bara skrämmande ut, bakhjulen rörde sig inte förrän framhjulet spunnit en bra stund, precis som på en gammal awd Volvo med viskos.. Men ser att du kör en Skoda uppe i Kiruna och där borde du ju ha haft chansen att testa den på allvar tänker jag.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
YEE
25 oktober 2013 · 23 Inlägg

du kanske redan tittat på audi a4? Där har du iallafall riktig 4wd

Hunted Jackass
25 oktober 2013 · 796 Inlägg

YEE skrev:
du kanske redan tittat på audi a4? Där har du iallafall riktig 4wd

Har en A6'a (2000) så quattro har jag provat, mkt trevlig. Men det var ont om nyare A4'or med diselmotor i rätt prisklass här i No(r)way.  Tack för tipset dock :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
mb_pucken
25 oktober 2013 · 5 088 Inlägg

YEE skrev:
du kanske redan tittat på audi a4? Där har du iallafall riktig 4wd

Sen när blev quattro "riktig 4wd" wink sitter väll inga riktiga diffspärrar på dom vad ja vet smile
Haft en bil med riktig 4wd och det var en mercedes ge.. En spak och låsa framdiffen med och en till bak sen jävlar va det 4wd wink gick dock inte att vända på en stor parkering men drev gjorde det smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BornZombie
25 oktober 2013 · 193 Inlägg

Om 4wd inte är ett måste kan jag rekommendera en Seat Exeo ST TDI 143hk, riktigt fina bilar som går ruskigt bra, bra komfort, bra utrymme, samt att man får en väldigt bra utrustad bil för en liten peng. smile

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
RannerKing www.LynxTalk.se
25 oktober 2013 · 420 Inlägg

Sladdade lite med Skoda just idag, inga problem om man använder kopplingen.

Men ska man gas-sladda måste man ha rätt höga varv, börjar man från låga varv (1000rpm) driver framhjulen för mycket.

I ren ta-sig-fram-prestanda och acceleration rakt fram finns absolut inget att gnälla över.

EDIT: Och just nu har vi väl en 25cm snö.

Senast redigerat av RannerKing (25 oktober 2013)

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang