How to byta diffklump i Volvo

Hermansson
2 november 2013 · 235 Inlägg

Tjena!

Har införskaffat en slungdiff till 945an. Så tanken är att bara flytta över klumpen till min nuvarande axel.

Undrar hur viktigt det är med shimsningen, vågar man chansa och skita i det?
Jag vet att man kan flytta över dom shims man har på sitt nuvarande hus, men det innebär att jag måste få tag på nått verktyg så jag kan pressa av och pressa på lagrena igen, har biltema eller någon annan firma något som fungerar till ändamålet, som inte kostar skjortan.

Endel säger att det i princip nästan alla gånger bara är att flytta över diffen och inte bry sig om shimsen bakom lagrena, för att Volvo i stort sett använde samma shims i alla axlar.

Men någon som bytt klump i sin volvo får gärna dela med sig av sina erfarenheter smile

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
-fredrik
2 november 2013 · 60 Inlägg

varje gång jag och kompisarna har bytt diffklump så har vi bara ryckt ur den gamla och satt i en annan och de har du funkat utan några som helst problem smile

Volvo 245 (1991)
BMW 740 IA (1995)
siiimooon Påstängd
2 november 2013 · 1 194 Inlägg

Har du köpt bara själva diffen, eller har du hela axeln?
För jag flyttade hela innehållet i axeln, alltså med utväxling och allt och det har fungerat bra.

Hermansson
2 november 2013 · 235 Inlägg

jag har hela axlen men har plockar ur klumpen. Är de inte bökigt o få ur pinjongen eller är det smidigt?
Men kanske ska testa o bara flytta över klumpen annars, men byta kronhjulet iaf.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
siiimooon Påstängd
2 november 2013 · 1 194 Inlägg

Hermansson skrev:
jag har hela axlen men har plockar ur klumpen. Är de inte bökigt o få ur pinjongen eller är det smidigt?
Men kanske ska testa o bara flytta över klumpen annars, men byta kronhjulet iaf.

Har för mig att jag tog den med mutterpicka, sen ramlade den in i diffhuset. smile
Tror jag tog lagerbanan till den också, har iaf fungerat i över ett år nu.

Bergztrom Diesel är det enda rätta!
2 november 2013 · 229 Inlägg

Jag bytte med en polare på 740, inga problem bara skifta, men kan ju inte funka för alla, men låter de illa när du e klar så ska du ju kanske fixa de på annat sätt

Hermansson
2 november 2013 · 235 Inlägg

men ni flyttade över kronhjulet väl? känns ju som det är klokt då dom är inslitna tillsammans

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Flanders74
2 november 2013 · 86 Inlägg

Snabbare o byta hela axeln. Snabbt o smidigt

Hermansson
2 november 2013 · 235 Inlägg

Ja det är det säkert, men den här gången ska jag byta klumpen.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang