13883
Sök

Tips om förstabil men även ett litet bilintresse, som gärna vill bli större

2 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Hej! Jag är en tjej på snart 18 år, som går jag en teoretisk utbildning dock har ett litet bilintresse alltid funnits i skuggan. Snart fyller jag 18 år och ska köpa bil, har tänkt mig en volkswagen golf 1,4 eller 1,6. Nu undrar jag vad skillnaden mellan en 1,4:a och en 1,6:a är? Jag är ute efter en bra förstabil, som är ekonomisk dvs bensinsnål och billig att ta hand om (Har flyttat hemifrån och har inget stöd från familj eller föräldrar). Min budget är max 22 lappar. Ni får jättegärna komma med förslag på andra passande bilar. Sedan undrar jag om ni har tips för hur jag kan öka mitt bilintresse, då jag inte alls kan så mycket om bilar.                                                                                                                                                Tack på förhand!

Forummoderator
18 558 Inlägg
5 november 2013
_Sara1_ skrev:
Hej! Jag är en tjej på snart 18 år, som går jag en teoretisk utbildning dock har ett litet bilintresse alltid funnits i skuggan. Snart fyller jag 18 år och ska köpa bil, har tänkt mig en volkswagen golf 1,4 eller 1,6. Nu undrar jag vad skillnaden mellan en 1,4:a och en 1,6:a är? Jag är ute efter en bra förstabil, som är ekonomisk dvs bensinsnål och billig att ta hand om (Har flyttat hemifrån och har inget stöd från familj eller föräldrar). Min budget är max 22 lappar. Ni får jättegärna komma med förslag på andra passande bilar. Sedan undrar jag om ni har tips för hur jag kan öka mitt bilintresse, då jag inte alls kan så mycket om bilar.                                                                                                                                                Tack på förhand!

Välkommen till forumet.

Skillnad på en 1.4 och 1.6 är motorns storlek. Dvs den är större "inuti" de delar som gör grovjobbet. En Golf av årsmodell 1997-2003 kallas MkIV eller Mk4. Detta är alltså den 4:e Golfen de lanserade som ny modell.

En 1.4 Ger 75 Hk. Detta är inte mycket och motorn får slita hårt för att hålla bilen på rull. En 1.6 har cirka 100 Hk och behöver inte slita fullt lika mycket... Skillnaden i bränsleförbrukning är -vågar jag påstå- inget. Anledning enligt ovan. Golf en är bra bil att börja med. Du kan även ta en titt på Polo. Motorerna är samma i de lägre effekterna. Den är lite burkigare än Golf. I synnerhet på motorväg. Tro mig. Vi har en Polo -05.

För att lära sig mer om sin bil/mekvana så när bilen är köpt införskaffar du en Haynes manual om just din bil. Där står hur man reparerar bilen och även svårighetsgrad. Det är bara att börja med att byta bromsar, bromsskivor, avgassystem...

Hittar du en bil du vill ha (troligen på blocket) så gör en köptråd i allmänt och länka gärna annonsen så ska vi hjälpa dig. Ju mindre utrustning en bil har - ju mindre krånglar. Stirra dig inte blind på antal mil. Servicebok och allmänt skick är viktigare.

2 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
Tack, det ska bli spännande att kolla runt här på garaget! Tack så hemskt mycket för all informationen och för erbjudandet om hjälp sen när jag ska köpa en förstabil! Kollade upp med en vän om han kan fixa praktik på en bilverkstad smile

Sök