Bygga styrservo på volvo 240 77

holkenn
21 november 2013 · 103 Inlägg

tja, ja som sagt har jag tänkt bygga servo på min 240 från 77. tänkte höra om någon vet vad man behöver byta ut? och om man lär bygga om nånting osv.
tacksam för alla svar

_XenoX_ Tekniker
21 november 2013 · 221 Inlägg

Det är i stort sett plug and play. Har du B21A vilket jag tror du har så behöver du en remskiva med en tredje skiva. (Dock inte samma som B230) Sen bör du byta spindellederna som är anpassade för servo (Annan vinkel) Sen kommer jag inte ihåg om du måste byta nedre rattstången vid knuten.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
holkenn
21 november 2013 · 103 Inlägg

är b19 i den. aa okej har ju allting från en annan bil så får väl meka i de någon dag

_XenoX_ Tekniker
21 november 2013 · 221 Inlägg

Åhh självklart behöver du en servostyrväxel :-P B19? Är de någon form av import?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
holkenn
21 november 2013 · 103 Inlägg

jag vete fan men verkar lurt smile

Nickeboii
21 november 2013 · 762 Inlägg

B19 motorn kom 1977 och ersatte B20 som motor i snikvarianen av 240. Den satt också i 300 serien, när Volvo bytte till lågfriktionsmotorerna 1984 fick motorn namnet B200.

B19 har en slagvolym på 2L, och inte 1.9 som man kan tro. Skälet till att den heter B19 är för att den inte ska blandas ihop med B20 som har en helt annan grundkonstruktion.

B19 har överliggande kamaxel och B20 har underliggande. smile

Det är alltså ingen imoport smile

Det fanns dock B19 Turbo för marknader som hade hårda avgaskrav på bilar med över två liter slagvolym. Så i 240 Turbo från Italien sitter det en B19T smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
_XenoX_ Tekniker
21 november 2013 · 221 Inlägg

Garagemuppen skrev:
B19 motorn kom 1977 och ersatte B20 som motor i snikvarianen av 240. Den satt också i 300 serien, när Volvo bytte till lågfriktionsmotorerna 1984 fick motorn namnet B200.

B19 har en slagvolym på 2L, och inte 1.9 som man kan tro. Skälet till att den heter B19 är för att den inte ska blandas ihop med B20 som har en helt annan grundkonstruktion.

B19 har överliggande kamaxel och B20 har underliggande. smile

Det är alltså ingen imoport smile

Det fanns dock B19 Turbo för marknader som hade hårda avgaskrav på bilar med över två liter slagvolym. Så i 240 Turbo från Italien sitter det en B19T smile

Ja jo jag vet ju om de mesta förutom att b19 fanns som alternativ i 240, men när du väl säger de så. Sen lyckades ju dom med en K modell i b200 tyvärr.. Italien hade väl beskattning efter volym vilket gjorde att dom fick de små motorerna bland annat. Kanske misstar mig.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
holkenn
22 november 2013 · 103 Inlägg

ja de va intressant att veta, tack smile

Nickeboii
22 november 2013 · 762 Inlägg

_XenoX_ skrev:

Garagemuppen skrev:
B19 motorn kom 1977 och ersatte B20 som motor i snikvarianen av 240. Den satt också i 300 serien, när Volvo bytte till lågfriktionsmotorerna 1984 fick motorn namnet B200.

B19 har en slagvolym på 2L, och inte 1.9 som man kan tro. Skälet till att den heter B19 är för att den inte ska blandas ihop med B20 som har en helt annan grundkonstruktion.

B19 har överliggande kamaxel och B20 har underliggande. smile

Det är alltså ingen imoport smile

Det fanns dock B19 Turbo för marknader som hade hårda avgaskrav på bilar med över två liter slagvolym. Så i 240 Turbo från Italien sitter det en B19T smile

Ja jo jag vet ju om de mesta förutom att b19 fanns som alternativ i 240, men när du väl säger de så. Sen lyckades ju dom med en K modell i b200 tyvärr.. Italien hade väl beskattning efter volym vilket gjorde att dom fick de små motorerna bland annat. Kanske misstar mig.

Det är precis så det är, det är också därför som Italien har B204 och B204GT/FT smile

holkenn skrev:
ja de va intressant att veta, tack smile

Varsågod! big_smile Den motor du har är alltså samma som en vanlig B21, men med en deciliter mindre slagvolym smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
holkenn
22 november 2013 · 103 Inlägg

ja man lär sig nånting varje dag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang