Snikturbo, E46 328i

e_eklund
19 november 2013 · 41 Inlägg

Hej! Funderar eventuellt på att bygga turbo på E46an och har lite frågor. Har inga mål vad gäller effekt eller laddtryck! Motorn är en M52TUB28 (dvs. stålfoder) som jag hade tänkt köra oöppnad tillsvidare.

Är det möjligt att behålla original sprutet, utan att mappa om det? Vet att Fekzen mappar om boxar, men har inte pengar till det just nu. Kollat lite på progressiv BTR, skulle det räcka med en sån och eventuellt andra spridare?

Vad för turbo ska jag leta efter? Är inte ute efter några extrema siffror smile

Är väl medveten om att infästningen till bakvagn måste förstärkas.

//Emil

BMW Z3 (1998)
BMW E46 330 (2000)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 november 2013 · 7 232 Inlägg

ett kort och bra svar ... låt bli och spara pengar ! när du har pengar så bygger du seriöst

Ska du fuska ihop det så här kommer du rasa motorer och det är dyrt

Senast redigerat av CHEEVA (19 november 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
M7an oo=00=oo
20 november 2013 · 374 Inlägg

Ge fan i chipp. Köp ett riktigt sprut på en gång, det är inga större pengar för ett vettigt sprut.
Kompisen som jag delar garage med gjorde ett budgetbygge på en 525 med enkelvanos, oöppnad motor.
Hans recept var såhär:
Turbobanditen TB60-aggregat
Emerald K7-sprut
990cc Deka-spridare
Deatchworks in-tankpump
Map-sensor från en saab på skroten.
Innovate bredbandslambda
Egenbyggt grenrör
Frontplacerad IC
Oljetrycksadapter från oljefilterhållaren
Retur i tråget.
Kinadump
HKS-kopia wastegate

På bimmers of sweden i somras på mantorp bromsades 480hk på hjulen.

Bilen gick nästan 700mil med den setupen i somras, sen såldes den till göteborg.
Den funka kanonbra hela tiden, trots att den gick hårt.

Svårt att säga exakt vad det landade på, men nånstans 25-30.000:-
Men då var alla delar nya också..

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
SuperGnaget
20 november 2013 · 565 Inlägg

Skaffa t3/t4 kina turbo+kina grenrör helst gjutet, 6st spridare från saab (röda) 9000t m.fl. o en prog btr så kan d gå hyffsat smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Fekzen
22 november 2013 · 181 Inlägg

Saken är att du måste backa tändningen eller kompsänka motorn för att motorn ska "tåla" överladdning. Backa tändningen måste göras i motorstyrprogrammet med Turbochip eller att man byter till eftermarknads styrsystem och mappar det.

Utan att göra detta så kan du inte ladda mer än 0,3-0,4 bar safe, utan att det finns risk att det börjar spika.

Mvh A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang