2854
Sök

Byta oljetråg 940 LTT (B230FK) -96

Das Auto
455 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#1
Hej på er!
Har en 940 Turbo som läcker olja ganska rejält. Det är en vinterbil, men den läcker såpass mycket att jag faktiskt måste göra nåt åt det. Vilket blir att byta oljetråget.

Har läst en del och kommit fram till att det är riktigt jobbigt att byta för den som inte vet hur man ska göra, i den kategorin hamnar jag.

SÅ, är det någon som kan berätta för mig hur man gör på enklast/snabbast sätt?
Är det någon som haft samma problem som jag, ett rosthål ungefär brevid oljepluggen?

Läste på ett volvo-forum att detta problem finns på vissa årsmodeller, då fabriken som tillverkat trågen haft dom stått i ett fuktigt och kallt förråd, därmed har trågen börjat rosta. Innan lack skickades dom då ner i saltlösning för att få bort rosten och lackades direkt därefter, saltlösningen startade då en rostprocess och resultatet blev såklart att trågen började rosta rejält och fort. Tror det är 95 och 96ans årsmodeller om jag inte minns fel.

Tacksam för svar.
Trött på att tanka olja lika ofta som jag tankar bensin.
MVH Emil
Senast redigerat av st4hl (24 november 2013)


5 804 Inlägg
24 november 2013
#2
Säker på att det är oljetråget?
Mycket vanligare att o-ringen mellan returledning och motorblock blir dålig och det läker då en massa olja därifrån. Eller att kopparpackningarna till banjo-kopplingarna för oljetrycket till turbon börjar läka.

Edit:
Oj missade att du skrivit att det var ett rosthål bredvid oljepluggen.
Måste vara ytterst ovanligt.

Hmm, framvagnsbalken är väl ganska ivägen?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46466
Låter som att du eventuellt blir tvungen att släppa ner hela framvagnsbalken hmm
Senast redigerat av simlar (24 november 2013)


Sothora <3
1 201 Inlägg
24 november 2013
#3
går bra om man släpper motorn och lyfter upp den en bit ! smile

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Das Auto
455 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Säker på att det är oljetråget?
Mycket vanligare att o-ringen mellan returledning och motorblock blir dålig och det läker då en massa olja därifrån. Eller att kopparpackningarna till banjo-kopplingarna för oljetrycket till turbon börjar läka.

Edit:
Oj missade att du skrivit att det var ett rosthål bredvid oljepluggen.
Måste vara ytterst ovanligt.

Hmm, framvagnsbalken är väl ganska ivägen?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46466
Låter som att du eventuellt blir tvungen att släppa ner hela framvagnsbalken hmm

Mercedesturbodiesel skrev:
går bra om man släpper motorn och lyfter upp den en bit ! smile

Jag är inte helt 100 på att det är just tråget som läcker.
Jag har kikat snabbt och såg att det var rostigt som satan och såg verkligen ut som det läcker genom tråget.
Blev ganska övertygad när jag läste om det där med att vissa tråg badat i saltlösning också.
Men ska helt klart kolla upp o-ringen och packningarna till banjokopplingarna isåfall! smile


Mercedesturbodiesel: Har du gjort det själv genom att bara lyfta motorn en liten bit? smile
Senast redigerat av st4hl (24 november 2013)


Sothora <3
1 201 Inlägg
24 november 2013
#5
japp det har jag

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Das Auto
455 Inlägg
24 november 2013
Trådstartare
#6
Mercedesturbodiesel skrev:
japp det har jag

Okej. smile
Åt vilket håll tog du tråget? Bakåt/vinklat hur?


158 Inlägg
25 november 2013
#7
Tattarlösning; Upp med bilen->Tappa ur oljan->Tvätta rent->Rugga upp ytan med smärjelduk->Kleta på kemiskmetall.

Då håller tråget ett par år till wink


Das Auto
455 Inlägg
25 november 2013
Trådstartare
#8
JohanssonC skrev:
Tattarlösning; Upp med bilen->Tappa ur oljan->Tvätta rent->Rugga upp ytan med smärjelduk->Kleta på kemiskmetall.

Då håller tråget ett par år till wink

Det funkar faktiskt det också! smile



Sök