Problem med glapp i mätarhus Volvo 940 -92

Fabritzio
22 april 2012 · 10 Inlägg

Hej! Ny på forumet och startar en tråd då jag har fått lite problem.

Även jag har åkt på glappet i mätarhuset på min Volvo 940 gl -92. Det som händer är att knappt några varningslampor lyser ibland när man vrider på tändningen, inklusive laddlampan, och då får man ju ingen spänning på D+ på generatorn och denna börjar inte ladda..

Om man läser runt i lite trådar verkar detta vara vanligt problem och åtgärder verkar ju vara att byta mätarhuset eller löda om det.

Min första fråga är
* Vilka årsmodellers mätarhus passar? jag hade för mig att det var 91-93 men efter att ha provat ett -93 hus utan 14v med motorn igång(12v och gick nedåt) blir jag osäker. Jag har sökt men inte hittat någon info om detta. (91-92?)

Min andra fråga
* Man läser att det går att löda om, men vet någon var? Finns ju ett par stycken lödningar på bakplanet, eller sitter felet i någon komponent på någon av mätarna? Borde ju vara en väldigt svag punkt någonstans..


Bilen dog igår även fast alla lampor lös vid start. Belysningen dimmade plötsligt ner osv..

Lite hjälp vore vänligt

Mvh Fabian

Gangsson
28 november 2013 · 38 Inlägg

Hej. Har samma problem jag ochså. Inga lampor tänds när man vrider nyckel till körläget och generator laddar inte efter uppstart . Och som vanligt när man inte har laddlampa måste man varva upp motorn till ca 3000rpm för att generatorn ska slå igång.

S-Sundstrom
28 november 2013 · 57 Inlägg

hade likadant fel på min 945 -92
nästan ingenting funkade och den laddade inte
på baksidan av mätarhuset så hade en tråd gått av så lödde dit en ny kabel så funkade det kanon

mvh sebbe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang