Fråga Angående Krockad Bil

Portion
30 november 2013 · 16 Inlägg

Krockade in bilen idag i en stor lyktstolpe och hjulet lyckades få en helvetes kyss. Hjulet står snett och har tryckts in mot hjulhusets vänstra sida och ligger emot och går ej att rulla. Lyckades få bort hjulet på plats och tror att hjulbenet har tryckts åt sidan och ligger snett. Styrstaget hade också gått av helt så gick inte att svänga eller liknande. Fick ringa och bogsera bilen till en mekonomen verkstad längre bort.

Då är min fråga till er på forumet... Är det bara att skrota bilen eller är det värt betala dem för att laga detta? Antar att det kommer gå på en hel del. Känns ju nästan lika bra att skrota om det ändå nästan skulle komma upp i dem pengarna jag köpte bilen för, vilket var 10,000:-. ( fick den för en relativt billig peng )

Sen är nästa fråga, om det nu skulle bli att skrota bilen... Ska man försöka sälja den som den är på blocket eller liknande eller sälja i delar? Hörde också att försäkringsbolaget kunde värdera bilen och köpa den från en, men kanske inte går på en halvförsäkring?

Tack på förhand!

/ Portion

JonasCarlsson86
30 november 2013 · 302 Inlägg

Börja med vad det är för bil och en bild

Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 november 2013 · 2 203 Inlägg

Halvförsäkring brukar bara täcka trasiga glasrutor. Inte kaross eller hjulupphängning.

Portion
30 november 2013 · 16 Inlägg

JonasCarlsson86 skrev:
Börja med vad det är för bil och en bild

Det är en Volvo V40 T4 - 98.

Bild kan laddas upp lite senare, eventuellt imorgon . Dock finns bara bild på hur det såg ut efter jag satt dit hjulet igen och rätat till det och inte hur det såg ut med hjulet borttaget så man såg hur det satt snett och det som hade gått av.

Muttley
30 november 2013 ·

Om hela fjäderbenet blivit krökt och leder och diverse extra ting är skadade så kan de mycket väl överstiga 10,000. Men om du har halv så ersätter väl inte fb?

Om du ska ta tag i de själv kan du nog kunna komma undan med några tusingar men de är nog tusan inte värt de på en v40 om du inte gillar bilen.
Den är inte så svår att skruva på själv.

Henkix
1 december 2013 · 6 737 Inlägg

Gillar du att skruva så åk till en skrot o plocka delar o montera på din bil o ut o kör igen wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
schnauz
1 december 2013 · 1 758 Inlägg

Har du orsakat skadan själv måste du ha helförsäkring för att det ska täcka.
Hur mycket det kostar att laga beror förstås på hur illa skadad bilen är. Har du tur är det bara lösa delar som skadats (fjäderben, länkarm, styrstag etc.) Dessa delar är ju bara att skruva bort och ersätta. Är förstås betydligt värre om infästningar och balkar tagit stryk.
Är antagligen inte värt att laga bilen på verkstad, men köper du grejer på skroten och kan byta själv behöver det inte bli så dyrt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang