Beställa fälgar från USA (eBay)

Digital_Kicker
6 december 2013 · 3 721 Inlägg

Tja!

Är ute efter sommarfälgar till min 300C och hittat en jädrans massa snygga på eBay till riktigt schyssta priser!

Min fråga är nu om någon möjligtvis beställt fälgar från USA? Hur mycket fick ni betala utöver frakten? Tillkommer väl tull å skatt å allt annat påhitt för att staten ska tjäna pengar på mig.

R_fused There is no replacement for displacement
6 december 2013 · 630 Inlägg

Jag köpte mina fälgar till camaron från usa, dock inte på ebay utan på summitracing. Men utöver priset och frakten så åker man på tull och moms. Samt att schenker som jag skickade med tog ut en avgift på Landvetter för att fixa tullhandlingarna. Momsen var 25% av hela värdet, dvs pris + frakt och tullen var 4% om jag inte minns fel, har för mig schenker tog 300:- eller nått sånt för tullhandlingarna.
Fälgarna kostade 200 dollar styck på summit och om jag inte minns fel hamnade de på 10 400:- totalt när jag hade dem hemma.
Hade säkert gått att komma undan billigare men hade dem på 10 dagar och inga konstigheter.

Digital_Kicker
6 december 2013 · 3 721 Inlägg

R_fused skrev:
Jag köpte mina fälgar till camaron från usa, dock inte på ebay utan på summitracing. Men utöver priset och frakten så åker man på tull och moms. Samt att schenker som jag skickade med tog ut en avgift på Landvetter för att fixa tullhandlingarna. Momsen var 25% av hela värdet, dvs pris + frakt och tullen var 4% om jag inte minns fel, har för mig schenker tog 300:- eller nått sånt för tullhandlingarna.
Fälgarna kostade 200 dollar styck på summit och om jag inte minns fel hamnade de på 10 400:- totalt när jag hade dem hemma.
Hade säkert gått att komma undan billigare men hade dem på 10 dagar och inga konstigheter.

Ok! Låter ju inte helt tokigt. Men hur räknar dom på tullavgiften? Är det vikten samt värdet?

Nova_70
6 december 2013 · 104 Inlägg

Handlar mycket från på både ebay o  Summit.
på priset tillkommer tull 4-? % beroende på varan.
sen tillkommer moms på hela summan ink.tull. Brukar räkna med ca 10,30:-/ dollarn ink. allt (från Summit)
Men just fälgar har vart mycket dyrare frakt på när jag kollat iallafall ?
Fraktbolaget lägger på nån 100ing för nåt ?

"privata" aktörer på ebay kan ibland skriva ner värdet. = betydligt billigare, men om det skulle hända nåt är det och det uppgivna värdet du får ersättning för....

Min flong nya LS6/L78 Holley kostade minsann 10 usd....... Hade inte vart kul om den försvunnit på vägen : /

Du har ju Dalhemns i "närheten" också , kan vara ett alternativ om du inte vill ta det själv.

Senast redigerat av nova383 (6 december 2013)

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
Magnum1965
6 december 2013 · 217 Inlägg

Ta en titt på www.shopusa.se.

Har själv inte provat på det ännu, då det med lite tur blir billigare om en privatperson säljer. Oftast handlar jag för så små summor med, så det är ingen idé eftersom de gärna slinker igenom tullen i alla fall.

Ska du dock skicka efter stora och/eller dyra prylar, då känns det som om shopusa absolut är ett alternativ. Allt verkar försäkrat och du vet exakt vad det kostar innan du beställer.

Enda att tänka på är frakten inom USA. Den ingår INTE i shopusa:s beräkning och tillkommer alltså. Den summan måste man enl svensk lag betala moms på, då det är en tjänst du köper, men köper du (och förbrukar) du den i USA, då slipper du momskostnaden på frakten i alla fall. Shopusa lägger inte moms på den i alla fall om jag förstår rätt. Maila gärna deras kundtjänst och fråga, de svarar riktigt snabbt.

Dessutom har väldigt många amerikanska firmor fri frakt inom USA.

När jag blir stor och rik, då ska jag  försöka få hem en motor från USA och det var inga problem enl shopusa. inget extra för att den var tung eller så, beräknas enbart på pris.

Låter jag som en representant för shopusa? Så är det inte, det finns säkert flera firmor som är lika bra/billiga, men jag fick ett väldigt bra bemötande från detta företag och vågar mig på en försiktig rekomendation baserat på det jag vet.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
_Pingu_
7 december 2013 · 42 Inlägg

Man kan beställa grejer genom arizonaclassic.com har själv beställt grejer där dom skickar med container så det tar en liten stund. Då betalar man fritt i sverige/Nora så det blir ingen tull lr moms.

Chevrolet s10 "Low and loud" (1998)
Digital_Kicker
7 december 2013 · 3 721 Inlägg

Tack för tipsen! Har också beställt från USA genom eBay men det har varit småsummor.

Men jag ska kolla upp sidorna ni rekommenderar. smile

FL3JM Inga konstigheter
7 december 2013 · 2 064 Inlägg

Ett tips är Viper-replika fälgar, bland det snyggaste som finns på 300C/Magnum/Charger/Challenger. 8)

https://www.google.com/search?q=300c+vi … =isch&

Digital_Kicker
7 december 2013 · 3 721 Inlägg

FL3JM skrev:
Ett tips är Viper-replika fälgar, bland det snyggaste som finns på 300C/Magnum/Charger/Challenger. 8)

https://www.google.com/search?q=300c+vi … =isch&

Dom va fina smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang