855 t5 ryker svart och går konstigt

Jesperkkarlsson
10 december 2013 · 93 Inlägg

Hej!

Har en 855 T5 94a

Den svart ryker och luktar skit helt enkelt och drar snor mycket bränsle. MEN den riktigt konstiga är att om jag startar den i garaget, så står den på fin tomgång, så backar jag ut, går ur för att stänga garageporten och ungefär då börjar den gå jätte oroligt på tomgång jätte låga varv verkligen och ibland men sällan dö, och nu det senaste försöker man köra iväg så händer det absolut ingenting när man gasar, kan lägga den i friläge och bara knappt nudda gasen så varvar den upp lite lätt, och trycker jag plattan i mattan i friläge tar det antingen typ 5 sek innan den varvar upp elller så dör den, ibland kan man även köra typ i 10-20 kmh på 1an men lägger man i tvåan händer det inget på gasen, men kopplar jag ställer den sig på orolig tomgång. och om man lyckas få upp den i varv ligger laddet på 0,4-0,55 ungefär men svajjar brutalt... sitter ställbar btr på då bilen knappt startar utan den..:S

NÅN FELKODS LAMPA LYSER EJ!

Behöver verkligen hjälp! då jag inte är någon stormekaniker själv, ettt stort plus om någon bor i gbg området som är duktig och skulle kunna tänka sig att ta en titt på den!smile

DEHÄR ÄR BYTT EFTER PROBLEMET UPPSTOD :

-lmm
- tagit bort öppet filter och öppen dump så nu helt org, är bars steg 1 chippad!
- lambdasond
- stift kablar och fördelarlock
- intercooler
-tomgångsmotor
- felkodat av den, finns inga felkoder

Marlboroman
10 december 2013 · 8 234 Inlägg

Det skramlar inte från den? Provat att lyssna på / knacka på katalysatorn för att höra om det ligger lösa bitar i den?

Vad har för bränsletryck inställt på din btr?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ultimatemartin
10 december 2013 · 111 Inlägg

Kollat läckage? Fast om man kollar symptomen så låter det som ett problem som syrran hade i somras, då va turbon skrot sad

Volvo S70 (2000)
perzy Snål gnällspik
10 december 2013 · 402 Inlägg

Låter som lambdasonden, men den har du ju bytt.  Står bilen ute/kallgarage? Hade ungefär samma symtom då jag hade is i intercoolern.

Volvo S80 2,9.
Jesperkkarlsson
10 december 2013 · 93 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det skramlar inte från den? Provat att lyssna på / knacka på katalysatorn för att höra om det ligger lösa bitar i den?

Vad har för bränsletryck inställt på din btr?

nej, bakredelen av avgasröret skramlar lite, men såfort jag trycker lite lätt med foten på så slutar det men låter som bara röret är lite löst i slutdelen. BTRen har dock inte tryckvisare men oavsett hur jag skruvar så gör det ingen skillnad

Senast redigerat av Jesperkkarlsson (10 december 2013)

Jesperkkarlsson
10 december 2013 · 93 Inlägg

ultimatemartin skrev:
Kollat läckage? Fast om man kollar symptomen så låter det som ett problem som syrran hade i somras, då va turbon skrot sad

borde den inte ryka blått då? om man känner på impellern från inloppsröret till turbon efter LMM röret där så känner man 0 glapp i det men man känner lite skador på flänsarna..

Jesperkkarlsson
10 december 2013 · 93 Inlägg

perzy skrev:
Låter som lambdasonden, men den har du ju bytt.  Står bilen ute/kallgarage? Hade ungefär samma symtom då jag hade is i intercoolern.

ja, först lös motorfelslampan, bytte lambdan och bilen gick bra i två dagar, väldigt bra. men glömde nolla felkoderna men lampan släcktes samtidigt som jag bytte lambda /= och ja den står i kallgarage, men den är sån även om det är plusgrader ...

Senast redigerat av Jesperkkarlsson (10 december 2013)

perzy Snål gnällspik
10 december 2013 · 402 Inlägg

Jesperkkarlsson skrev:

perzy skrev:
Låter som lambdasonden, men den har du ju bytt.  Står bilen ute/kallgarage? Hade ungefär samma symtom då jag hade is i intercoolern.

ja, först lös motorfelslampan, bytte lambdan och bilen gick bra i två dagar, väldigt bra. men glömde nolla felkoderna men lampan släcktes samtidigt som jag bytte lambda /= och ja den står i kallgarage, men den är sån även om det är plusgrader ...

Isen smälter inte så lätt.
Kanske är kabeln till lambdasonden dålig, den får mycket abuse när man byter sond det vet jag eftersom den går så jobbig väg.

Senast redigerat av perzy (10 december 2013)

Volvo S80 2,9.
Jesperkkarlsson
10 december 2013 · 93 Inlägg

perzy skrev:

Jesperkkarlsson skrev:

perzy skrev:
Låter som lambdasonden, men den har du ju bytt.  Står bilen ute/kallgarage? Hade ungefär samma symtom då jag hade is i intercoolern.

ja, först lös motorfelslampan, bytte lambdan och bilen gick bra i två dagar, väldigt bra. men glömde nolla felkoderna men lampan släcktes samtidigt som jag bytte lambda /= och ja den står i kallgarage, men den är sån även om det är plusgrader ...

Isen smälter inte så lätt.
Kanske är kabeln till lambdasonden dålig, den får mycket abuse när man byter sond det vet jag eftersom den går så jobbig väg.

men det uppstod innan minus graderna var härsmile ja bilen gick super två dagar när jag bytte lambdan men glömde nolla, kanske den gav upp också? alltså den nye.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang