15303
Sök

Självkörande bilar?

Forummoderator
18 558 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Mercedes S-klass har det och Volvo är på gång med detta... Troligen så kommer flera biltillverkare att erbjuda detta under 2014-2015. Jag hade inte tänkt att köpa en ny bil igen men för mig och "tanten" låter det mycket lockande. Vi slår nog till på en sådan när det visar sig att systemen fungerar. Dock måste Svensk lagstiftning ändras för att dessa ska få framföras.

Hur gott skulle det inte vara för en trött 40-åring som mig att låta bilen köra själv till jobbet. Vad tycker ni? Om man bara ska transportera arslet så borde väl en datorstyrd bil som bevisligen är säkrare än en person bakom ratten vara perfa?

http://www.youtube.com/watch?v=MtZ7rdqocxk

* Voff voff *
11 314 Inlägg
11 december 2013
Dieselsmurfen skrev:
Mercedes S-klass har det och Volvo är på gång med detta... Troligen så kommer flera biltillverkare att erbjuda detta under 2014-2015. Jag hade inte tänkt att köpa en ny bil igen men för mig och "tanten" låter det mycket lockande. Vi slår nog till på en sådan när det visar sig att systemen fungerar. Dock måste Svensk lagstiftning ändras för att dessa ska få framföras.

Hur gott skulle det inte vara för en trött 40-åring som mig att låta bilen köra själv till jobbet. Vad tycker ni? Om man bara ska transportera arslet så borde väl en datorstyrd bil som bevisligen är säkrare än en person bakom ratten vara perfa?

Är inte taxin redan uppfunnen...? Eller bussen...? Eller tåget...? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 december 2013
när dom kommer och fungerar felfritt blire lätt införskaffa en sådan.
fan så skönt och bara kunna åka med när man åker 14 mil om dagen bara i den privata bilen sen fortsätta med de 60-70 mil på jobbet

nä kommer bli riktigt kung om nu kommer tillverkas för alla sen

Forummoderator
18 558 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:

//Brådhis

Betalar du taxi för mig så kör vi för det :-)

* Voff voff *
11 314 Inlägg
11 december 2013
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:

//Brådhis

En självkörande bil lär knappast vara gratis... wink

//Brådhis

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
11 december 2013
Jag tycker det är en fantastisk utveckling på självkörande bilar.

Rent tekniskt är det fascinerande, samt att det går att vinna en del på miljöaspekten:
1) jämnare körning, drar mindre soppa, sparar däck
2) kan köra i "tåg" (även lastbilar från Volvo kan detta), drar mindre soppa pga minskat luftmotstånd.

Forummoderator
18 558 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

//Brådhis

Nej. Det är sant. Men allt under 500 tkr så köper jag. Rakt av. Har ju inga lån just nu :-)

8 931 Inlägg
11 december 2013
Gillar man inte köra själv så är det billigare att samåka...

Fotograf på Tierp iDag

* Voff voff *
11 314 Inlägg
11 december 2013
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:

//Brådhis

Nej. Det är sant. Men allt under 500 tkr så köper jag. Rakt av. Har ju inga lån just nu :-)

500000:- + underhållskostnader blir många taxiresor... Och då slipper du parkera också... wink

//Brådhis

Forummoderator
18 558 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Hamilton skrev:
Gillar man inte köra själv så är det billigare att samåka...

Mja. Men jag bor "mitt i skogen" och bussen går 2 ggr per dag. Då enbart till skolor... Ska man samåka så får man köra själv ibland. Så en bil som kör själv: Ja tack.

Forummoderator
18 558 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
Brådhis skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

500000:- + underhållskostnader blir många taxiresor... Och då slipper du parkera också... wink

//Brådhis

Har faktiskt en kompis som bor i centrala Göteborg. Han åker alltid taxi. Billigare än bil för honom. Men jag kör runt 4000 mil per år så....

1 412 Inlägg
11 december 2013
Nej, det är inget jag vill ha.

Förutom att det är supertrist så litar jag inte ett smack på elektronik, förutom bilarna jag ägt så jobbar jag med maskinelektronik och det kan verkligen bli fel på allt.

Jag har ju dessutom helt gett upp när det gäller moderna bilar, 2005:an fick ersättas av en 1962:a så nu är min nyaste av 5 från 1969.
Senast redigerat av OpelP1 (11 december 2013)

Sök