Kamrem samt dieselrems byte info tack, Volvo V70 TDI -98

Alex_bergstr
19 april 2012 · 1 364 Inlägg

Håller på att byta motor i min V70 diesel 98 D5252t motorn, och det vore ju synd att inte byta kamremen när motorn ändå är ute ur bilen,

Har läst lite olika om att man måste ha special verktyg osv men vad är det som gäller igentligen?

Hur ofta ska man byta vattenpumpen? Brukar dom läcka när dom är gammla?

undrar även hur det är med remen till diesel pumpen hur byter man den?

Är jätte tacksam för svar!

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
it_mutt Avstängd
19 april 2012 · 10 388 Inlägg

Har tyvärr ingen info att ge egentligen, mest bara en tanke; om du nu har motorn ute, ska byta kramrem osv, är det inte "lika bra" att byta vattenpumpen också då? Så är det gjort menar jag, även om den inte är slut

(nu har jag ingen aning om hur stort projekt det är att göra med motorn -i- bilen om nu vattenpumpen skulle lägga av om låt säga ett år)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Alex_bergstr
19 april 2012 · 1 364 Inlägg

Jo funderar på det men vill inte ha för mkt utgifter på denna Slit å släng bilen men du har helt klart en poäng!

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
mats757
19 april 2012 · 912 Inlägg

På 4 cylindriga TDI motorer håller en vattenhump inte 2 remmar. Snålar du är risken att du får byta vattenpump efter några tusen mil. Väldigt onödigt.

Mats

Alex_bergstr
19 april 2012 · 1 364 Inlägg

Min är 5  cylindrig wink
Motorn heter D5252T

BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
Alex_bergstr
20 april 2012 · 1 364 Inlägg

Upp!

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Mack Forum- och sitemoderator
20 april 2012 · 26 111 Inlägg

Beangt skrev:
Upp!

Inte enligt reglerna att bumpa trådar..vänta tills nån svarar i stället.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
mats757
20 april 2012 · 912 Inlägg

Vad är det som är oklart.
Ja, pumpen ska bytas i samband med rembyte.
VW motorerna är i princip lika, så det spelar inte så stor roll om den är 4 eller 5 cylindrig.

Mats

Volvofarfar
20 april 2012 · 1 312 Inlägg

Går vattenpumpen åt skogen på din  D5252t motor så hoppar kamremmmen av och gör topplocksallad för dig =DYRT!..
på 4 cylindriga TDI motorer så drivs inte vattenpumpen av kamremmen, så byt absolut vattepumpen på din bil!!.

det behövs inga specialvektyg, men vevaxelbulten sitter så in i havet, så en bra/stark mutterpicka är att rekommendera.

Senast redigerat av Volvofarfar (20 april 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Alex_bergstr
20 april 2012 · 1 364 Inlägg

Okej tack för svar då behövs inget special verktyg alltså det var det jag undrade..!1


hittar dock inga som helst märkningar för att kunna nolla motorn sad

Senast redigerat av Beangt (20 april 2012)

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
Volvofarfar
21 april 2012 · 1 312 Inlägg

Beangt skrev:
Okej tack för svar då behövs inget special verktyg alltså det var det jag undrade..!1


hittar dock inga som helst märkningar för att kunna nolla motorn sad

Oj, kom just på att du "måste" ha ett specialverkyg till att nolla kamaxeln, enkelt att göra själv av tex ett plattjärn,
Eller ställa veven på noll och göra en egen markering på kamdrevet funkar, (men är inte rätt sätt att gör så)

Markeringen till veven hittar du under vid ett litet hål i spängkåpan (på svänghjulet)

Senast redigerat av Volvofarfar (21 april 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
21 april 2012 · 419 Inlägg

Åk in till volvo och få pumpremen justerad till bästa verkningsgrad.
Har för mig att man måste läsa av ett värde med datan samtidigt som dom justerar den remmen.
Obs viktigt annars går den konstigt.

Beangt skrev:
Håller på att byta motor i min V70 diesel 98 D5252t motorn, och det vore ju synd att inte byta kamremen när motorn ändå är ute ur bilen,

Har läst lite olika om att man måste ha special verktyg osv men vad är det som gäller igentligen?

Hur ofta ska man byta vattenpumpen? Brukar dom läcka när dom är gammla?

undrar även hur det är med remen till diesel pumpen hur byter man den?

Är jätte tacksam för svar!

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
Volvofarfar
21 april 2012 · 1 312 Inlägg

Grand_voyager skrev:
Åk in till volvo och få pumpremen justerad till bästa verkningsgrad.
Har för mig att man måste läsa av ett värde med datan samtidigt som dom justerar den remmen.
Obs viktigt annars går den konstigt.

Beangt skrev:
Håller på att byta motor i min V70 diesel 98 D5252t motorn, och det vore ju synd att inte byta kamremen när motorn ändå är ute ur bilen,

Har läst lite olika om att man måste ha special verktyg osv men vad är det som gäller igentligen?

Hur ofta ska man byta vattenpumpen? Brukar dom läcka när dom är gammla?

undrar även hur det är med remen till diesel pumpen hur byter man den?

Är jätte tacksam för svar!

Pumpremmen ställer man med markeringar som finns på dreven, =grundinställning, sedan gör man en dynamisk kontroll/justering via obd2 uttaget

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
21 april 2012 · 419 Inlägg

Yes det va det jag menade,

Volvofarfar skrev:

Grand_voyager skrev:
Åk in till volvo och få pumpremen justerad till bästa verkningsgrad.
Har för mig att man måste läsa av ett värde med datan samtidigt som dom justerar den remmen.
Obs viktigt annars går den konstigt.

Beangt skrev:
Håller på att byta motor i min V70 diesel 98 D5252t motorn, och det vore ju synd att inte byta kamremen när motorn ändå är ute ur bilen,

Har läst lite olika om att man måste ha special verktyg osv men vad är det som gäller igentligen?

Hur ofta ska man byta vattenpumpen? Brukar dom läcka när dom är gammla?

undrar även hur det är med remen till diesel pumpen hur byter man den?

Är jätte tacksam för svar!

Pumpremmen ställer man med markeringar som finns på dreven, =grundinställning, sedan gör man en dynamisk kontroll/justering via obd2 uttaget

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
spendrups
11 december 2013 · 8 Inlägg

vet inte hur gammal denna är men kul för andra att lära sig . när jag bytte kam rem var de bara nolla motorn. finns markering på remskivan ca klockan 7/8 på blocket å även på svänghjul ( under delen av sprng kåpan .står siffror tex 0-10-20 osv. kolla även pump å dylikt för säkerhets skull. stämmer inte så vrid ett varv till.  när man nollar pump hemma å ska ''ställa in '' har du något å göra . behövs dator å indikator klocka . men grovt går om man har koll. ställa allt noll å va EXAKT noga . på pumpen så sitter de en bullt med en ''bricka under''  dra loss hela bulten å ta loss brickan å dra in skruven igen så sitter axeln i pumpen fast å stannar på platsen du lämna den . så är de bara att ta loss. markera även med penna eller dra '' en rak linje jäms med toppen på kammaxel hjulet till pumprem så har du 2 punkter så du får den exakt . se til så inte vev axel rör sig . bara men har veven still så kammen kommer bra så är de dyra jobbet klart . pump inställning kan firmor göra biligt även ''skolor'' för extremt billigt. jag gjorde de istort sätt gratis tongue har puntar med papper å guider hemma med hur man allt elelr något med remmar/packningar då jag gjorde samma projekt på min här om dagen . skicka meddelande om du vill ha papper å guider

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang