Köpråd: BMW 325/330 coupe vs audi A5 3.0tdi

Dawee
11 december 2013 · 194 Inlägg

Hej!

Går nu i tankarna att skaffa ny bil!
Har kollat och kört båda bilarna och känner att det drar lika i sin stora helhet.

Audin interiör slår BMW med hästlängder enligt mig samtidigt som jag är svagare för BMWn kaross och former.

Motorn är fantastisk i båda bilarna om än lite övertag på audin med sjukt bottendrag och grundstyrka dessutom mer ekonomisk vid vanlig körning.


Budgeten ligger som ni kanske förstår på en bra bit över 150 loppor.

Hur tänker ni folket?

Mvh

AppeN
11 december 2013 · 172 Inlägg

För 150K kan du få mycket roligare smile Vad ska du ha bilen till?

Senast redigerat av AppeN (11 december 2013)

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 december 2013 · 10 427 Inlägg

Tidigare BMW E92:orna är ju nästan alltid billigare än A5 Quattro (givetvis MÅSTE man köra quattro om man ska köpa A5 wink )så det känns ju som att E92 ger mer bang for the buck då de flesta kostar kring 130-200k medan A5 Quattro går från kanske 180 000 - 230 000+.. .. ?

DasAuto
12 december 2013 · 2 751 Inlägg

steifan skrev:
Tidigare BMW E92:orna är ju nästan alltid billigare än A5 Quattro (givetvis MÅSTE man köra quattro om man ska köpa A5 wink )så det känns ju som att E92 ger mer bang for the buck då de flesta kostar kring 130-200k medan A5 Quattro går från kanske 180 000 - 230 000+.. .. ?

Håller med helt. Svårt att hitta en A5 med quattro som inte har gått så långt och har lite utrustning för under 220k.
Polaren hade en 325 E92 som nästan var fullspecad o hade ca 6000mil på mätaren, köpte den för ca 200k

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
werik
13 december 2013 · 144 Inlägg

Se upp för motorproblem med 325/330 med den nyare N53-motorn. Visserligen bör de flesta ha fått spridare(och högtryckspumpar?) bytta på garantin, men tyvärr verkar det inte helt ovanligt med problem trots allt. Jag hade letat efter en 335i istället, det är en roligare motor med färre problem.

BMW 528iAT (1998)
BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
Rquired Allmänt envis
14 december 2013 · 12 512 Inlägg

werik skrev:
Se upp för motorproblem med 325/330 med den nyare N53-motorn. Visserligen bör de flesta ha fått spridare(och högtryckspumpar?) bytta på garantin, men tyvärr verkar det inte helt ovanligt med problem trots allt. Jag hade letat efter en 335i istället, det är en roligare motor med färre problem.

Tvärt om led 35i/N54B30 av samma problem som sugmotorn N53 gjorde plus några egna problem som missljud från aggregaten, men det var framför allt turbomotorn som inledningsvis drabbades av problem med bränslepumpen så färre problem kan den inte påstås ha och om den är roligare eller inte är subjektivt.

Även N53 kunde få problem med bränslepumpen men hade framför allt problem med tändspolar, spridare och kväveoxidsensorn, oavsett vilket fick BMW göra ett antal aktioner på bägge motorerna innan det blev ordning på dem men problemen ligger några år bakåt i tiden och köper man en bil som fått ta del av rätt uppdateringar behöver man inte vara orolig.

Men med bensinmotorerna satta åt sidan, för jag antar att det är 325d och 330d som trådskaparen är intresserad av eftersom konkurrenten är en 3.0TDI, så undrar jag varför 335d inte är intressant?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang