Vettemannen skrev:
ZoDDy skrev:
Evildan skrev:
Om man tittar på hur mycket fossilt bränsle det kan gå åt för att framställa en liter etanol i exempelvis sydamerika så kommer de fossila bränslena ta slut fortare pga etanolframställningen.
Nej vi ska inte fnysa åt alternativa bränslen eller utvecklingen av befintliga drivsystem, däremot är det en bra idé att rata dom nya som inte är så miljövänliga och istället premiera de som gör mindre skada på miljön än skövling av regnskog för att odla sockerrör.
Givetvis går det att tillverka effektivare förbränningsmotorer specifikt för att köras på sprit.
Nuförtiden tillsätts inte bly i bensinen.
Bensin häller man i bilen.
Diesel i tunga maskiner.
Etylalkohol i munnen.

hahaha Ja precis jag håller med fullständigt, det är inte lönsamt idag.. alldeles för mycket kringkostnader runt tillverkningen och sen fraktas troligen etanolen med en diesel lastbil till macken som grädde på moset

Annars är det smidigt att koppla Etanolslangen direkt till munnen och tanka upp innan man drar ner till stan... jättesmidigt!

Jag kommer ihåg när dom plockade bort blyet i från bensinen, Här i stan var det OK som var först med att sälja oblyad bensin.. Tror den lanserades med namnet Optima och loggan var formad som en vit blomma?
Det måste ha varit i början på 90talet... troligen 1992 Lite osäker på året

/Kenneth
Jag tankade blyfritt -89 i min Nissan -88 här i Eskilstuna men kommer inte ihåg vilken mack som var först men troligen så låg OK långt framme. Hur loggan såg ut vet jag inte.
/Benny
OK kom med blyfritt 1985 och var först ut med det
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!