5392
Sök

Volvo B234F tänder inte på treans cylinder, hjälp tack. (Fixat/löst)

762 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Hej,

Jag har en B234F, eller rättare sagt en B230F med 16 ventilers topp som inte tänder på treans cylinder. Har precis bytt alla kablar, tändstift, rotor och fördelarlock men det hjälpte inte.

Jag har tidigare haft lite problem med att den misständer på treans cylinder vid kraftigt gaspådrag med det har senare slutat. Men nu tänder den inte alls på den cylindern.

Hur kan man lösa detta?

Väldigt tacksam för svar! smile

Spec.

*Volvo B230F block från 1987
*16 ventilerstopp och insug från B204F.
*LH 2.4 Sprut.
*Borttagen balansrem.
*M47 växellåda.
*Elektrisk bränslepump.
*Extraktorrör
*B204 Insug
*2.5" avgasrör från KG-trim (Såg att det egentligen var Simons avgasrör)
*Chiptrimmad: Höjt varvstopp till 7200 varv och nytt tändchip.
Senast redigerat av Garagemuppen (6 januari 2014)

773 Inlägg
17 juli 2013
Garagemuppen skrev:
Hej,

Jag har en B234F, eller rättare sagt en B230F med 16 ventilers topp som inte tänder på treans cylinder. Har precis bytt alla kablar, tändstift, rotor och fördelarlock men det hjälpte inte.

Jag har tidigare haft lite problem med att den misständer på treans cylinder vid kraftigt gaspådrag med det har senare slutat. Men nu tänder den inte alls på den cylindern.

Hur kan man lösa detta?

komp? får den bensin på 3ans?

762 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
tvedberg skrev:
Garagemuppen skrev:
Hej,

Hur kan man lösa detta?

Jag kan inte kolla kompressionen, har inget "verktyg" för det. Men ska kolla upp om den får sopp, men det tror jag att den får för den baktänder ibland.

773 Inlägg
17 juli 2013
Garagemuppen skrev:
tvedberg skrev:
Garagemuppen skrev:
Hej,

Hur kan man lösa detta?

Jag kan inte kolla kompressionen, har inget "verktyg" för det. Men ska kolla upp om den får sopp, men det tror jag att den får för den baktänder ibland.

ok körså, men har för mig att det är en annan tändning på 16v en 8v

762 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Annan tändning? Det sitter LH 2.4 i alla 240, 740 och 940 efter 1988-B, fast med olika chipp i boxarna beroende på om den har turbo eller inte har jag för mig.

773 Inlägg
17 juli 2013
Garagemuppen skrev:
Annan tändning? Det sitter LH 2.4 i alla 240, 740 och 940 efter 1988-B, fast med olika chipp i boxarna beroende på om den har turbo eller inte har jag för mig.

när jag skulle byta t 16v topp på min 740 så sa nån att tändningen inte var samma hade lh2,4, kanske ska ställas om har ingen anning.

762 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Jag funderar på om de kan vara några ventiler som har hängt sig. För innan tickade det från ventilerna och det gör det inte längre, kan det vara troligt att det är så att någon ventil har hängt sig?

762 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
tvedberg skrev:
Garagemuppen skrev:

när jag skulle byta t 16v topp på min 740 så sa nån att tändningen inte var samma hade lh2,4, kanske ska ställas om har ingen anning.

Den har fungerat innan, den har gått ca 150 mil i min ägo och säkert några hundra mil till med den förra ägaren. Så det vore konstigt om det skulle vara något sånt fel, eller?

762 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Tänkte bara säga att jag har löst problemet, det var en dålig spridare. smile

Sök