4747
Sök

Volvo 850 skakar till och från.

1 354 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
Tjo gorg.

Senaste dagarna har bilen börjat trilskas lite fint. Det började en dag när vi var ute och åkte och jag kände att hela bilen skakade redigt ordentligt. Alltså det var inga små skakningar, både ratt och bil skakade. Men sen försvann det men jag tänkte "aa kanske ska efterdra hjulbultarna" så jag gjorde det och gick hem i godanrå.

Igår var vi iväg igen och jag kände vibbarna igen o tänkte "afan igen" men så försvann det igen. Och kom tbx 10 min senare. Bilen går precis som den ska så det är inte motorn i sig som är knas.

När vi sen svängde av och jag bromsade in så blev skakningarna ännu värre. Sen försvann det igen och kom tillbaka. Det är i olika hastigheter allt ifrån 50-120. När det är borta så vibbar det inget alls när jag bromsar.

Sen idag när jag skulle parkera upplevde jag bilen som jävligt ryckig, typ att så fort jag frikopplade så stod bilen still. Kan det vara en broms som ligger på eller är det något annat? Det sistnämnda kan ju vara ren inbillning.. Men allt det andra? När man åker och det vibbrerar låter det som att man åker på typ.. Farthinder, ni vet smala linjer med ca 20cm avstånd som går över hela körfältet.

Värt att tillägga är att en av mina stötdämpare läcker LITE. Besiktningen skrev det bara som "bra att veta".

1 679 Inlägg
2 januari 2014
Är det när du bromsar eller när du kör vanligt? Eller dyker det upp mera när du motorbromsar?

Skulle gissa på antingen skeva bromsskivor eller dåliga motorbussningar, säkert den översta smile

558 Inlägg
2 januari 2014
Tycker det låter som skeva skivor. dock har jag bara upplevt det själv när man bromsat och nya skivor löste problemet smile Du kanske har en kombination av kärvande OK  och skeva skivor .

1 354 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
JimmyAndersson skrev:
Är det när du bromsar eller när du kör vanligt? Eller dyker det upp mera när du motorbromsar?

Skulle gissa på antingen skeva bromsskivor eller dåliga motorbussningar, säkert den översta smile

Det kommer under vanlig körning, ligger i stadigt i någon hastighet och då bara får hela bilens Parkinson hmm Men min gissning var också skeva skivor. Men tänker så att bör det inte skaka hela tiden då och inte bara till och från?

10 Inlägg
11 januari 2014
Testa att dra åt hjulbultarna, Det kan vara en bidragande orsak. Testa annars att byta fram och bakhjul, kan ju vara obalans.

1 804 Inlägg
11 januari 2014
Min skakade mellan 90-120km/h förut och det berodde på att en styrled var lite glapp. Byte den och skakandet försvann smile

Meguiars_sverige

1 354 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Dra åt hjulbultarna var det första jag gjorde samma dag son jag upptäckte det och det blev tyvärr inte bättre. Men det är åtgärdat nu. Det var ett OK som hade total låst sig, det gick inte att snurra vä-framhjul när bilen var upphissad så anledningen till att det slutade skaka var att när det blev tillräckligt varmt så gled bromsskivan med iallafall, därav min upplevelse att det tog tvärstopp när jag krypkörde fram och tillbaka i garaget vid varje frikoppling. smile

Så nu är oket bytt och skakningarna är borta smile tack för svar iallafall peps!

Fri fart för ett fritt folk!
14 668 Inlägg
11 januari 2014
var nog enklare än så... när du fått upp värmen i oket börjar kolven röra sig igen. men sen blir den kall och fastnar och du bromsar och den sitter fast igen smile

händer ibland så inget ovanligt.
skulle byta skivor och belägg på min 855:a och märkte då att kolven gick trögt men fick tillbaka oket och tänkte ställa den hos polaren till dagen efter och hämta ett ok jag hade hemma..sagt och gjort.
påvägen till polaren så tänker jag att det går säkert att få loss skiten genom att värma upp bromsarna lite så körde i 120-130 och hoppade på bromsen.. sen satt det oket fast av satan. men fortsatte dom sista km till polaren när jag stannade så brann oket och skivan var glödande röd smile

hade dock tur skivan höll och dagen efter så hade kolven släppt smile bytte dock oket endå

Kör fort så hinner inget hända...

1 354 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Aa min kolv gick inte att få tbx, meken försökte trycka tbx kolven men det var fysiskt omöjligt :p

Sök