4822
Sök

Tappat drivning på passat-00

1 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Hej
Kör passat-00 1,8 T (bensin). Har rullat nästan 23000 och är icket modifierad ngt.

Den har nu tappat drivningen. Motor startar ua, går ua. Men det är missljud - typ "metallrassel" - på tomgång och vid ökat varvtal. Vidare går det att växla i alla växlar utan att koppla, förutom att lägga i backen, då behöver jag trycka ned kopplingen som vanligt. Dock ej ngn drivning bakåt heller.
När jag lägger i växlarna utan att koppla blir det ett ytterst svagt motstånd - samt tendens till ökat metallrassel - just innan växelspaken hamnar i läge.
När jag frikopplar tystnar metallrasslet.
Kopplingen känns som vanligt. Tycker inte att växelspaken känns sladdrig, utan det finns distinkta växellägen.

Detta hände helt plötsligt när jag skulle svänga in på en parkeringsficka i krypfart och max rattutslag. Helt plötsligt så där bara när jag skulle växla ned på ettan så slutade bilen drivas framåt.

Till saken hör också en riktigt dålig (på allvar kass) drivknut höger fram.

Skulle önska få lite hjälp med troligaste orsak till detta. Ger havererad drivknut detta symtom?
Vet att drivningen upphör vid haveri - men känns ju konstigt med tanke på rasslet och växelfelet...eller??

Mvh
Senast redigerat av Tummenmitti (11 januari 2014)

301 Inlägg
11 januari 2014
troligen kass drivknut. Be en polare titta under bilen när du lägger i en växel och se om drivaxeln snurrar. Men se till att han inte blir påkörd om det skulle hugga i.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 982 Inlägg
11 januari 2014
gissar oxå på drivaxel. dom är rätt dåliga på passaterna men som sagt försök slå en titt på drivaxlarna

dom kan kännas okej med handkraft men sen gå hur lätt som helst när motorn driver även i friläge

Kör fort så hinner inget hända...

Sök