Köpråd; säker bränslesnål småbil

sarasund
16 januari 2014 · 2 Inlägg

Hej
Jag skulle vilja ha tips på en säker småbil för pendling. Jag pendlar ca 7 mil per dag på landsväg med mycket vilt. Vi har redan en kombi varvid jag är rätt sugen på en bränslesnål småbil. Har dock fått en del kritik angående valet av storlek på bil pga andelen vilt i området. Ett krav är dock möjlighet att rymma en bakvänd bilbarnstol. Det skulle i så fall bli min första egna bil så jag vill helst ha något pålitligt som inte krånglar. Jag är däremot totalt obrydd i bekvämlighet eller snabb acceleration.

Skulle verkligen uppskatta lite tips då jag är allmän rookie på ämnet cool

Rquired Allmänt envis
17 januari 2014 · 12 512 Inlägg

Ett tips är att du nämner en budget annars är det inte helt enkelt och komma med mer råd men ett andra tips från mig är Mercedes A-klass, 3.5m liten bil som är förvånansvärt stor invändigt med bra betyg i krocktester och ett aktivt antisladdsystem som standard.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nafets86
17 januari 2014 · 821 Inlägg

Jag skulle säga audi a2 eller lupo 3L. Snålare bilar kommer du inte hitta för runt 30 000kr. Lupo 3l drar landsväg 0.29l diesel per mil. Tanken är på 34 liter, skatt på 1300-1400kr. Du kommer ca 80-100 mil på en tank för 450kr ca smile
Grymt snål bil. A2 har samma motor också, då får du en större bil men kostar ca 50 000-60 000 istället

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
sarasund
17 januari 2014 · 2 Inlägg

Tack för tipsen. Har börjat titta runt vad som finns i området. I prisklass kan jag sträcka mig upp till 60 000 om det är en hyggligt ny bil som bör kunna rulla ett längre tag. Om målet är att den ska hålla i exempelvis 5 år utan större reparationer (över 5000 kr t.ex) hur många mil bör man försöka hålla sig under?

Tar gärna mina dumma frågor här så jag undviker att naivt bli blåst hos bilhandlaren.

Tack på förhand!

Bengtsson Forehead flamers
17 januari 2014 · 113 Inlägg

Hej. här är mitt tips big_smile

Köpte själv en liten pendlarbil.

Skoda Fabia RS.

Grymma bilar som håller. Ägt bilen ca 1 år nu och jag är supernöjd. Jag kör ca 2500-3000 mil per år. Bilen drar runt 0,5-0,6 liter milen. Skatten är 2400kr, då Fabia RS är diesel. Dom kostar inte allt för mkt i inköp, så 60.000kr är en bra budget. Billig försäkring! ~5600kr helförsäkrat, 26 år, garage, 4000 mil och alla extratillägg.

/Andreas

Honda S2000 (2000)
Nafets86
17 januari 2014 · 821 Inlägg

sarasund skrev:
Tack för tipsen. Har börjat titta runt vad som finns i området. I prisklass kan jag sträcka mig upp till 60 000 om det är en hyggligt ny bil som bör kunna rulla ett längre tag. Om målet är att den ska hålla i exempelvis 5 år utan större reparationer (över 5000 kr t.ex) hur många mil bör man försöka hålla sig under?

Tar gärna mina dumma frågor här så jag undviker att naivt bli blåst hos bilhandlaren.

Tack på förhand!

Då hade jag köpt en a2 diesel. Kaross i aluminium också så det rostar inte. Helförsäkring på lupon på mig kostar under 3000kr per år och sedan 1300kr i skatt varje år. Lägg då till att en full ta k kostar drygt 450kr. Kan man sedan som vissa komma upp i 110mil på 34 liter. Då har man inte mycket att klaga på.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang