Regga Volvo B230 motor med turbo från T5.

volvoglracing
13 januari 2014 · 531 Inlägg

Har skaffat en Volvo 740 -87 som projektbil. Det sitter nu en B230E motor i den men toppen kommer att bytas till en vanlig 530-topp (utan uttag för spridare) och så blir det ett annat svänghjul eftersom någon av de tidigare ägarna har svarvat kuggkransen på det som nu är monterat. Sen blir en ordentlig service med nya slitdelar, såsom lager, kolvringar, mm. Tanken är turbotrim med stressfläkten från en Volvo T5 motor (16T) tillsammans med smidda kolvar och vevstakar. Är nu inte helt säker på denna setup men tyckte ändå att man kan föra diskussion kring ämnet.
Effekt målet är 200+hk i motor.

Lite frågor och funderingar:
En överhuvudtaget vettig setup?
Lämplig turbo?
Vilket laddtryck kommer jag att behöva köra med för att uppnå effekt målet?
Vilken fläns har denna turbo?
Hur fixar jag oljereturen?
Blir förövrigt megasquirt sprut.

Lite att fundera kring. smile

TobiasEkstranD
13 januari 2014 · 796 Inlägg

volvoglracing skrev:
Har skaffat en Volvo 740 -87 som projektbil. Det sitter nu en B230E motor i den men toppen kommer att bytas till en vanlig 530-topp (utan uttag för spridare) och så blir det ett annat svänghjul eftersom någon av de tidigare ägarna har svarvat kuggkransen på det som nu är monterat. Sen blir en ordentlig service med nya slitdelar, såsom lager, kolvringar, mm. Tanken är turbotrim med stressfläkten från en Volvo T5 motor (16T) tillsammans med smidda kolvar och vevstakar. Är nu inte helt säker på denna setup men tyckte ändå att man kan föra diskussion kring ämnet.
Effekt målet är 200+hk i motor.

Lite frågor och funderingar:
En överhuvudtaget vettig setup?
Lämplig turbo?
Vilket laddtryck kommer jag att behöva köra med för att uppnå effekt målet?
Vilken fläns har denna turbo?
Hur fixar jag oljereturen?
Blir förövrigt megasquirt sprut.

Lite att fundera kring. smile

returen borra o svetsa i sumpen eller där returen sitter på vanliga turbo blocken!

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Enchzzz
13 januari 2014 · 347 Inlägg

Varför smidda kolvar och stakar till en motor på 200 hästar? 200 hästar är ju inga problem med en chippad standard turbo motor.

volvoglracing
14 januari 2014 · 531 Inlägg

Enchzzz skrev:
Varför smidda kolvar och stakar till en motor på 200 hästar? 200 hästar är ju inga problem med en chippad standard turbo motor.

De klena stakarna på b230 utan turbo och så måste den kompsänkas så lika bra att sätta i smiddakolvar på samma gång.smile

volvoglracing
14 januari 2014 · 531 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

volvoglracing skrev:
Har skaffat en Volvo 740 -87 som projektbil. Det sitter nu en B230E motor i den men toppen kommer att bytas till en vanlig 530-topp (utan uttag för spridare) och så blir det ett annat svänghjul eftersom någon av de tidigare ägarna har svarvat kuggkransen på det som nu är monterat. Sen blir en ordentlig service med nya slitdelar, såsom lager, kolvringar, mm. Tanken är turbotrim med stressfläkten från en Volvo T5 motor (16T) tillsammans med smidda kolvar och vevstakar. Är nu inte helt säker på denna setup men tyckte ändå att man kan föra diskussion kring ämnet.
Effekt målet är 200+hk i motor.

Lite frågor och funderingar:
En överhuvudtaget vettig setup?
Lämplig turbo?
Vilket laddtryck kommer jag att behöva köra med för att uppnå effekt målet?
Vilken fläns har denna turbo?
Hur fixar jag oljereturen?
Blir förövrigt megasquirt sprut.

Lite att fundera kring. smile

returen borra o svetsa i sumpen eller där returen sitter på vanliga turbo blocken!

Gött tror det blir där returen sitter original. smile

Nyman1337 Hhehehehhest
14 januari 2014 · 375 Inlägg

Varför inte slänga motorn du har och köpa en komplett b230ft? blir ju billigare och lättare att regga..
Ska du regga den med mega-skrot eller turbo på befintlig motor så lär den etanolkonvertera om jag inte är helt ute och cyklar? samt bygga den som ombyggt fordon?
Någon får gärna rätta mig om jag har fel här

http://www.sfro.com/index.php/aktuellt

Senast redigerat av Nyman1337 (14 januari 2014)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
volvoglracing
14 januari 2014 · 531 Inlägg

Nyman1337 skrev:
Varför inte slänga motorn du har och köpa en komplett b230ft? blir ju billigare och lättare att regga..
Ska du regga den med mega-skrot eller turbo på befintlig motor så lär den etanolkonvertera om jag inte är helt ute och cyklar? samt bygga den som ombyggt fordon?
Någon får gärna rätta mig om jag har fel här

http://www.sfro.com/index.php/aktuellt

Nej, vill ha mer effekt än vad en original turbo motor ger. Det är dessutom svårt för mig att få tag i en b230ft. De där reglerna gäller inte mig eftersom jag bor i Finland.

volvoglracing
22 januari 2014 · 531 Inlägg

Turbon är nu inhandlad samt 4st turbospridare från volvo t4.
Nån som vet om man kan ställa laddet själv på den wastegate som sitter på 16t turbon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang