5762
Sök

Öppen vevhusventilation volvo 850 t5

926 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Hej!
Jag håller på att renovera och uppgradera min 850 t5 och jag tror att öppen vevhusvent är bäst för jag vill inte ha massa kladd i turbo och intercooler osv, + att det kan skada turbon.

jag har läst massa olika om öppen vevhusventilation men alla svar är olika och ingen verkar komma fram till något konkret. 

jag har fräst vevhusfönsterna mellan cyl.

hur ska jag göra för att få den mest optimala vevhusvent? oljecatch tank med filter? eller bara slang ner i marken? hur ska den kopplas in?

Sen sitter det en givare på inloppsröret där man sätter dit slang/slangar som går från oljefällan, hur gör man med den?

Tacksam för svar

MVH Janne

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

Forummoderator
26 548 Inlägg
6 februari 2014
Använder du dig av en oljecatchtank så blir det väl ingen "öppen vevhusventilation"?
Att köra med öppen vevhus är dessutom olagligt..men det antar jag du vet, så jag nämner det inte ens..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

926 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Mack skrev:
Använder du dig av en oljecatchtank så blir det väl ingen "öppen vevhusventilation"?
Att köra med öppen vevhus är dessutom olagligt..men det antar jag du vet, så jag nämner det inte ens..

dom som har oljecatch tank har ju öppet filter på, då blir det väl öppen?
det mesta man gör med motorn är olagligt idag tycker jag..

31 Inlägg
6 februari 2014
en tank är väl bra att ha, så slipper du oroa dig för om den där oljefläcken under bilen är ventilationen eller ett läckage.

Och ja, finns ingen slang/rör tillbaka till insuget så räknas systemet som öppet, oavsett hur många tankar man har, eftersom gaserna släpps ut och inte förs tillbaka till motorn (återcirkulerande/sluten).

Den som sitter på snorkeln är en uppvärmningssond om jag förstått det hela rätt, så sörjan inte ska frysa och täta vevhusventilationen(?). bör således bara vara att koppla bort.

926 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
så istället för oljefällan som sitter orginal så har man en oljecatch tank ist?

31 Inlägg
6 februari 2014
Oljefällan är just en catshtank. Skillnaden är att oljan rinner ner tillbaka i tråget, förutom det som på något vis tar sig vidare till insuget.

Den korta stunden jag körde öppen ventilation (då struntade jag bara montera tillbaka slangen till snorkeln i samband med byte av fällan) på min V40 så kände man väldigt mycket lukt. Framförallt lägre hastigheter och rödljus.

Och med fördel så väljer man att ha lite grövre slangar/rör än just original.

926 Inlägg
6 februari 2014
Trådstartare
Bridgestone- skrev:
Oljefällan är just en catshtank. Skillnaden är att oljan rinner ner tillbaka i tråget, förutom det som på något vis tar sig vidare till insuget.

Den korta stunden jag körde öppen ventilation (då struntade jag bara montera tillbaka slangen till snorkeln i samband med byte av fällan) på min V40 så kände man väldigt mycket lukt. Framförallt lägre hastigheter och rödljus.

Och med fördel så väljer man att ha lite grövre slangar/rör än just original.

Aa okej, tack för svar smile

Sök