Köpråd: Nissan Almera eller Honda Civic.

Callin
6 februari 2014 · 3 Inlägg

Nu har jag funderat på att köpa mig en ny bil som jag mest kommer att köra till och från jobbet, kommer att styla och som även kommer att få följa med på en del semestrar. cool

Så till den stora frågan, vilken av bilarna ska man köpa?
Jag har läst på en del och båda verkar vara ganska billiga att äga, drar lite bensin men jag har fortfarande svårt att kunna bestämma vilken man vill ha. Nissan Almera (-95 till -00) eller en Honda Civic (-92 till -94)? Någon som vet för- och nackdelar med bilarna? smile

Tack för snabba svar! cool

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite tid att ta sig dit!
Volkswagen Memphis "Red little star" (1988)
Volkswagen Golf mk1 GLS "Lilla blå" (1978)
Lohan
6 februari 2014 · 113 Inlägg

nissan almera är jag något min morfar kör runt i x) och civic är en ungdoms bil, så en almera kan du nog hitta i väldigt mycket bättre skick och bättre pris mindre slutkörd, civic går hitta med roliga motorer up mot 160 hästar, vet inte vad mer du vill veta?

Callin
6 februari 2014 · 3 Inlägg

Ah, de kan vara bra. smile
Men jag tänkte mest om de finns nackdelar i motorerna/karosserna? Vet ju att Civicen rostar en del i skärmar och bakluckorna. wink

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite tid att ta sig dit!
Volkswagen Golf mk1 GLS "Lilla blå" (1978)
Volkswagen Memphis "Red little star" (1988)
Callin
6 februari 2014 · 3 Inlägg

Ja, och man vill inte lägga många timmar på rostlagning, så man ska väl försöka hitta sig en fräsch på en gång. smile

Och de är en sån Civic som du har som jag vill ha! wink

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite tid att ta sig dit!
Volkswagen Memphis "Red little star" (1988)
Volkswagen Golf mk1 GLS "Lilla blå" (1978)
KHRacing
6 februari 2014 ·

Lohan skrev:
nissan almera är jag något min morfar kör runt i x) och civic är en ungdoms bil, så en almera kan du nog hitta i väldigt mycket bättre skick och bättre pris mindre slutkörd, civic går hitta med roliga motorer up mot 160 hästar, vet inte vad mer du vill veta?

Min Almera -99 med 150hk drar jämt med en Focus RS (305hk) upp till nästan 140kmh... gubbabil ?
(eller så kunde inte Focusförare köra bil, skitsamma, den var slö)

Lohan
6 februari 2014 · 113 Inlägg

KHRacing skrev:

Lohan skrev:
nissan almera är jag något min morfar kör runt i x) och civic är en ungdoms bil, så en almera kan du nog hitta i väldigt mycket bättre skick och bättre pris mindre slutkörd, civic går hitta med roliga motorer up mot 160 hästar, vet inte vad mer du vill veta?

Min Almera -99 med 150hk drar jämt med en Focus RS (305hk) upp till nästan 140kmh... gubbabil ?
(eller så kunde inte Focusförare köra bil, skitsamma, den var slö)

hahah ingen kommentar på dedär.. en focus RS är väldigt mycket snabbare tongue en 1.0 L polo kan dra en 300hk+ bil med om de är skit bakom spakarna

panda666
6 februari 2014 · 4 250 Inlägg

båda är skrot bilar enligt mitt tycke, tycker du ska kolla mer på nissan primera istället. speciellt gt modellen med 150hk om du ska alltså välja mellan almera och civic.  civic är helt jäkla gammal dags inredning och jättesvårt att bli bekväm i dom. men civicen är riktigt billigt när det gäller bensin.

men primeran har kedja och går inte heller sönder direkt.

bara vad jag tycker

Sam1r
6 februari 2014 · 485 Inlägg

Kolla även på civic ek3, haft 2 st och letar efter en till att ha som pendlarbil, 1.5 liters motor med lilla vtec motorn på 114 hk, Ganska pigga och dricker 0.5 liter milen, går även att få dom snygga : )

EmilHammarlund
6 februari 2014 · 44 Inlägg

Riktigt bra bilar båda men båda rostar gärna om de sköts illa. Hade valt Almeran, varför styla en Civic som alla andra? smile Almeran lär även vara billigare och lättare att hitta ett lugnt kört toppexemplar.

panda666
6 februari 2014 · 4 250 Inlägg

Bullet--- skrev:

panda666 skrev:
båda är skrot bilar enligt mitt tycke, tycker du ska kolla mer på nissan primera istället. speciellt gt modellen med 150hk om du ska alltså välja mellan almera och civic.  civic är helt jäkla gammal dags inredning och jättesvårt att bli bekväm i dom. men civicen är riktigt billigt när det gäller bensin.

men primeran har kedja och går inte heller sönder direkt.

bara vad jag tycker

Du behöver inte klanka ner på Civic för du inte vet hur man sköter ljusspaken blink blink wink
"Och helt jävla gammaldags inredning" ? Vet ens inte hur jag ska kommentera det tongue Inredningen i en Primera är inte en Maybach precis big_smile

blink blink tbax;)

jag kanske var lite för hård dåwink men det känns hopplöst att hitta en civic med större motor än lsi alltså just nu samt att dom rostar sönder nu dom som finns kvar. har sett nåra primeras dom sista veckorna.

Evildan
7 februari 2014 ·

Sam1r skrev:
Kolla även på civic ek3, haft 2 st och letar efter en till att ha som pendlarbil, 1.5 liters motor med lilla vtec motorn på 114 hk, Ganska pigga och dricker 0.5 liter milen, går även att få dom snygga : )

http://www.cars-data.com/en/honda-civic … pecs/16716

Honda uppger något annorlunda siffror, men visst är det en bra och relativt snål bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang