Upphittad iPhone

Heh
13 februari 2014 · 78 Inlägg

Hej
Min lillasyster hittade en iPhone 5 för ca 4 månader sedan, hon lämnade in den till polisen eftersom det var kod på telefonen (ett försök att få tag på ägaren), men det har ju gått över 3 månader nu och ingen har hämtat ut den, så nu fick hon den med ett kvitto på att det är hennes telefon.

Har googlat lite men egentligen inte hittat något vettigt svar, men kan man göra den brukbar på något sätt? Lämna in den till Apple eller något så dom kan återställa den? Eller är det helt kört?

Egentligen spelar det ingen roll eftersom det kostade inget, men vore ju kul om man fick den att fungera.

Mvh smile

IX ____________________________________
13 februari 2014 · 1 340 Inlägg

Återställa den till fabriksinställningar via iTunes? Vet att det gick förr smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Christian S
14 februari 2014 · 4 816 Inlägg

RightFront skrev:
Återställa den till fabriksinställningar via iTunes? Vet att det gick förr smile

jo det går och även direkt i telefonen men om den har iOS7 så måste man ange lösenordet till appel id om "hitta min iphone" är aktiverad för att kunna återställa den.
http://support.apple.com/kb/HT1414?viewlocale=sv_SE
http://support.apple.com/kb/HT5661?viewlocale=sv_SE

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 februari 2014 · 2 972 Inlägg

Om den är IMEI-spärrad då? Min fru fick sin en vecka gamla iPhone 5s stulen och spärrade både kort och telefon.
Hur lätt blir den brukbar för tjyven?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Heh
14 februari 2014 · 78 Inlägg

Precis, det är det jag undrar, om telefonen har blivit IMEI spärrad, om det går att låsa upp på något sätt (Lagligt ofc!) via Apple eller något annat företag kanske? Någon som har erfarenhet kring det?


Mvh

Snoogiloo
14 februari 2014 · 685 Inlägg

Är den IMEI spärrad så går det inte att låsa upp. Endast den som har låst telefonen hos operatören kan låsa upp den igen.

Är den däremot bara låst lokalt (pinkod, mönsterlås etc. vet inte vad som finns på iphones ^^) så bör det bara vara att återställa den. Det BORDE applestore kunna hjälpa till med även om "hitta min iphone" är aktiverad om hon har med sig kvitto på att hon är den nya ägaren på telefonen.

Heh
14 februari 2014 · 78 Inlägg

Snoogiloo skrev:
Är den IMEI spärrad så går det inte att låsa upp. Endast den som har låst telefonen hos operatören kan låsa upp den igen.

Är den däremot bara låst lokalt (pinkod, mönsterlås etc. vet inte vad som finns på iphones ^^) så bör det bara vara att återställa den. Det BORDE applestore kunna hjälpa till med även om "hitta min iphone" är aktiverad om hon har med sig kvitto på att hon är den nya ägaren på telefonen.

Får testa att ta med den till en Applestore se vad dom säger om det, annars får den åka i soptunnan antar jag!

Tack alla

Edit: Oj, fanns 3 butiker i Sverige och ingen nära här...

Senast redigerat av Heh (14 februari 2014)

Christian S
14 februari 2014 · 4 816 Inlägg

finns ju återförsäljare också.
om man söker på Apple Shops så finns det dom här https://locate.apple.com/se/sv/storetyp … esh%C3%B6g
om man söker på Apple Premium Resellers så finns det en i Jönköping och en i Linköping https://locate.apple.com/se/sv/storetyp … esh%C3%B6g

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
IX ____________________________________
14 februari 2014 · 1 340 Inlägg

Heh skrev:

Snoogiloo skrev:
Är den IMEI spärrad så går det inte att låsa upp. Endast den som har låst telefonen hos operatören kan låsa upp den igen.

Är den däremot bara låst lokalt (pinkod, mönsterlås etc. vet inte vad som finns på iphones ^^) så bör det bara vara att återställa den. Det BORDE applestore kunna hjälpa till med även om "hitta min iphone" är aktiverad om hon har med sig kvitto på att hon är den nya ägaren på telefonen.

Får testa att ta med den till en Applestore se vad dom säger om det, annars får den åka i soptunnan antar jag!

Tack alla

Edit: Oj, fanns 3 butiker i Sverige och ingen nära här...

Sälj den, finns alltid någon skortnisse som vill ha delar smile

Senast redigerat av RightFront (14 februari 2014)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Brådhis * Voff voff *
17 februari 2014 · 10 275 Inlägg

Hur försökte ni kontakta ägaren?

Jag hittade en iphone för några veckor sedan, då tog jag ut simkortet och ringde till operatören och uppgav simkortets nummer (långt nummer på kortet). Dom la då in en notering att jag hade luren ifall ägaren ringde in och ville spärra telefonen. Några timmar senare ringde ägaren till mig och se´n fick han tillbaka sin telefon.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang