Audi 80 hur mycket och vilken olja är bra?

Ytrewq
16 februari 2014 · 143 Inlägg

Hej. Tänkte byta olja i bilen, hur mycket ska jag köpa och vilken rekommenderas? Tänkte även byta i växellådan, bilen är en audi 80 1.8s 91

Har ingen repbok och har inte hittat någonting när jag sökt.

mange_240
16 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Har du instruktionsboken till bilen, så står de där. Är nog strax under 4 liter i denna. Är du osäker på vad som varit i förut blir det bra med nån delsyntet 10w -40.

Senast redigerat av mange_240 (16 februari 2014)

Ytrewq
16 februari 2014 · 143 Inlägg

mange_240 skrev:
Har du instruktionsboken till bilen, så står de där. Är nog strax under 4 liter i denna. Är du osäker på vad som varit i förut blir det bra med nån delsyntet 10w -40.

Nej har tyvärr inte det.. Gissar på 3.5 liter.

Vad är skillnaden på 5w-40 och 10w-40? delsyntet och helsyntet?

mange_240
16 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Ja de låter rimligt fyll de till att börja med och kolla av på stickan. Viskositeten alltså hur trög oljan är vid olika temperaturer. Syntetoljan "städar" mer vilket inte alltid är en fördel. En gammal sliten motor kan ha en hel del avlagringar och smuts som plötsligt släpper och i värsta fall täpper till, vilket leder till att du blir helt utan smörjning. Därför är nog en delsyntet att föredra om du inte vet säkert att motorn är ren och fin invändigt.

Ytrewq
18 februari 2014 · 143 Inlägg

mange_240 skrev:
Ja de låter rimligt fyll de till att börja med och kolla av på stickan. Viskositeten alltså hur trög oljan är vid olika temperaturer. Syntetoljan "städar" mer vilket inte alltid är en fördel. En gammal sliten motor kan ha en hel del avlagringar och smuts som plötsligt släpper och i värsta fall täpper till, vilket leder till att du blir helt utan smörjning. Därför är nog en delsyntet att föredra om du inte vet säkert att motorn är ren och fin invändigt.

Ska tydligen bara vara 3 liter olja i! Lånade en handbok från farsans kompis:)

jocke_gronberg
18 februari 2014 · 4 586 Inlägg

Japp 3 liter är rätt

Kör med en mobil 1 olja helsyntet i min audi 80.

Alla motoroljor innehåller idag rengörande ämnen så spelar inte roll vilken sorts olja du köper

Köp ingen billig skitolja den är som vatten efter ett tag sad

växelådan innehåller ATF olja

Senast redigerat av jocke_gronberg (18 februari 2014)

it_mutt Avstängd
18 februari 2014 · 10 388 Inlägg

mange_240 skrev:
Ja de låter rimligt fyll de till att börja med och kolla av på stickan. Viskositeten alltså hur trög oljan är vid olika temperaturer. Syntetoljan "städar" mer vilket inte alltid är en fördel. En gammal sliten motor kan ha en hel del avlagringar och smuts som plötsligt släpper och i värsta fall täpper till, vilket leder till att du blir helt utan smörjning. Därför är nog en delsyntet att föredra om du inte vet säkert att motorn är ren och fin invändigt.

En sanning som var sann för....20 år sen eller något. Samma rengörande tillsatser i "alla" oljor idag, oavsett om det är mineraloljabaserat, helsyntet eller delsyntet.

- - Edit - -

inlägget från denna tråd; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277987

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, just med ex.vis koks som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

Det är i sig alltså -inte- en myt. Men, det är en sanning som inte längre gäller.

Senast redigerat av it_mutt (18 februari 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
19 februari 2014 · 5 719 Inlägg

Hej!
Naturligtvis ska du köpa helsyntetisk olja. Den ger mindre friktion vilket betyder att motorn drar mindre soppa och att motorn slits mindre när du startar motorn kall pga av att oljan har lägre viskositet än seg trögflytande mineral eller halvsyntetisk olja.
Kör med 5W-40 olja eller 5W-50. Biltema helsyntetisk olja funkar bra och är billig. Har kört med deras helsyntetisk olja i min Audi 100 Avant 2,0E -89 och även använt deras MC olja i min hoj (1300STA Pan-European) i över tio år.
Sedan två år tillbaka köper jag däremot 20 lit dunkar på Swedol ,kostar ca 1200kr ( Q-8 olja 5W-40) till både min gamla Audi 100 som till min Audi TT 3,2lit roadster (2004).
Hojen som är 11 år gammal får fortfarande gå på 10W-40 helsyntetisk olja från Biltema.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6075f6ca484a15ab3893f0e4c145b9be.jpg

Ytrewq
20 februari 2014 · 143 Inlägg
jocke_gronberg
20 februari 2014 · 4 586 Inlägg

Audi8 skrev:
Tror ni http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 99a71925sv denna olja duger? smile

Kör med denna fungerar klockrent

http://www.oljemagasinet.se/index.php?r … urer_id=11

276 kr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang