3582
Sök

Vad att tänka på med att byta topplockspackning? b230e

773 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
hej måste byta topplockspackningen på 740in för övertryck i kylsystemet och avgaser i det.
jag har tänkt använda toppens bultar för tredje gången kan det har någon betydelse?

tänkte plana av toppen 1mm så kanske man får tillbaka lite komp smile

tänkte kolla vevhusventelatione hur kollar man det på lättas sätt när toppen är av?

jag tänkte köpa kopleteringssats på skruvat är det någe att ha?

och vad borde man tänka på mer? mvh Love

5 916 Inlägg
24 februari 2014
Det är inte rekommenderat att använda sträckbultarna mer än 5ggr.
Men har dem blivit för mycket utsträckta ska dem bytas även om dem bara är dragna en gång. Kommer inte ihåg vad max tillåtna längden på bultarna är, men det ska gå att se på den avsmalnade delen av sträckbulten ifall den blivit för mycket utsträckt.

Plana toppen låter bra det, dels för att få den helt plan och dels för att öka kompressionsförhållandet lite.
Ett tips är att kolla så blocket är plant det också och skrapa bort all gammal packning med ett rakblad innan mätning för att inte få felaktiga mätvärden.

Vevhusventen är väl bara ta loss burken och slangarna och rengöra allt det. Speciellt burken och flamfällan då det är där det oftast sätts igen.

Kompletteringssats? Det är väl sotningssats du ska ha om du behöver packningar till toppen, kompletteringssatsen är ju endast packningar till undre halvan av motorn.
Lär vara av samma kvalitet som biltemas packningssatser.

Har du möjlighet så kan du ta loss och slipa in ventilerna och byta tätningarna (om det inte görs i samband med planingen).
Och inspektera cylinderväggar och kolvtoppar när toppen ändå är borta.

6 740 Inlägg
24 februari 2014
var försiktig när du tar loss oljefällan (svarta huset under insuget) följer den ena slangen med upp när du tar bort det så måste du plocka väck oljetråget för att få slangen på sin plats igen tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

773 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
simlar skrev:
Det är inte rekommenderat att använda sträckbultarna mer än 5ggr.
Men har dem blivit för mycket utsträckta ska dem bytas även om dem bara är dragna en gång. Kommer inte ihåg vad max tillåtna längden på bultarna är, men det ska gå att se på den avsmalnade delen av sträckbulten ifall den blivit för mycket utsträckt.

Plana toppen låter bra det, dels för att få den helt plan och dels för att öka kompressionsförhållandet lite.
Ett tips är att kolla så blocket är plant det också och skrapa bort all gammal packning med ett rakblad innan mätning för att inte få felaktiga mätvärden.

Vevhusventen är väl bara ta loss burken och slangarna och rengöra allt det. Speciellt burken och flamfällan då det är där det oftast sätts igen.

Kompletteringssats? Det är väl sotningssats du ska ha om du behöver packningar till toppen, kompletteringssatsen är ju endast packningar till undre halvan av motorn.
Lär vara av samma kvalitet som biltemas packningssatser.

Har du möjlighet så kan du ta loss och slipa in ventilerna och byta tätningarna (om det inte görs i samband med planingen).
Och inspektera cylinderväggar och kolvtoppar när toppen ändå är borta.

tack så mycket för bra info.
jag ska kolla igenom bultarna när jag börjar riva idet smile

tänkte plana runt 1mm-1,5mm så man kan använda org kamrem. jag tänkte mest plana för förra ägaren bytte topplockspackninge för runt 3-4000milsen och den är redan paj så borde vara därför han inte plana den.

tänkte tvätta ur toppen och byta packboxen fram för det läcker. men slipa in ventiler har jag ingen kunskap om sad men kanske kan byta några gummi grejer somsitter vid ventilfjäderna vet inte vad det heter smile om det nu följer med i sotningssatsen smile
Senast redigerat av tvedberg (24 februari 2014)

773 Inlägg
24 februari 2014
Trådstartare
Henkix skrev:
var försiktig när du tar loss oljefällan (svarta huset under insuget) följer den ena slangen med upp när du tar bort det så måste du plocka väck oljetråget för att få slangen på sin plats igen tongue

ok då tror jag ja inte rör det smile men kan man kolla uppifrån om det är någe fel på den? smile

6 740 Inlägg
24 februari 2014
tvedberg skrev:
Henkix skrev:

ok då tror jag ja inte rör det smile men kan man kolla uppifrån om det är någe fel på den? smile

nej man ser inte mycket utifrån, vill man ha rent den så måste man ta loss den o slänga den i ett bad med avfettning någon natt då det ofta bruka samlas jävla mycket skit i den tongue eller om man är så seriös o köper en ny istället wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Sök