5528
Sök

TA Technix Coilovers VW Polo

VW-driver
291 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
Hej!

Håller på att byta min upphängning fram och har monterat på coilovers från TA Technix. Men jag är inte riktigt haj på hur en coilover är uppbyggd.

Vad har den övre resp. nedre fjädern för funktion? Och de tre justeringsringarna, vilka av dom har sina resp. funktioner? Jag ska in med den på besiktningen snart och fick tidigare nedslag på sänkfjädrarna fram är utslitna och hade coilovers liggandes hemma, så tänkte ändå sätta på dom när jag ändå skulle det senare i framtiden. Jag vill ha en hög och mjuk inställning för besiktningens skull.

Och när jag monterat på allt så är det ju ett mellanrum mellan gummibussningen och topplagringen? Ska väl sitta hårt där? Jag tog över fjäderbenslagringen och la den identiskt med den gamla stötdämparen precis under topplagret. Man ska väl heller inte skruva upp enheten så långt upp ovanför topplagret?
Senast redigerat av Krucial (10 februari 2014)

Fri fart för ett fritt folk!
14 980 Inlägg
10 februari 2014
du har väll bara en lös övreskål som ska sitta på ovansidan av dämparen mot lagret
där nere ställer man sen höjden eller har jag missuppfattat dina funderingar?

nerifrån 2st ringar med spår en låsning-höjd-plastring med ett spår-tunnafjädern-plastring 2spår-tjocka fjädern-övreskålen

nu var det länge sen jag monterade sånt och iof även en golf men det är samma grejer istora drag

Kör fort så hinner inget hända...

VW-driver
291 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
Ser ut så här!

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6680/6680-4a9adfda4ff82bb573d72f1fcc4a5cf2_large.jpg

VW-driver
291 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
Löste det nu, men behöver nog sätta på spacers för t.o.m. vinterhjulen tar i.

VW-driver
291 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
När jag sa "löste sig" så har det inte gjort det helt. Jag undrar om skålen ska låsas så inte hela enheten rör sig uppåt vid körningar i väghål?

Försöker illustrera det här uppifrån och ner:

Mutter
Topplagring
Kaross/Fjäderhus?
Gummibussning
Lager
Mutter för låsning underifrån?
Tratt på coil
Sedan kommer fjädrarna och resten av hela enheten

Just nu har jag ju ingen låsning underifrån så allt glappar uppåt när man har bilen upphissad. Är det något fel här?

På originaldämparen fanns ju ett stopp i form av att gängorna slutade och man mötte en tjockare stång. Finns ju inte det på coils.

Går det inte att göra dämpningen mjukare på coils än att den precis klarar besiktningen? Man får knappt någon dämpning alls just nu. Jag har 5 cm mellan ringarna på båda sidor och har släppt ut fjädrarna till max, alltså de två övre ringarna ligger så långt ned de kan i gängorna  (utan att de ska kunna rubbas vid färd).
Senast redigerat av Krucial (6 mars 2014)

Sök