4385
Sök

Tips på ljudkälla i bilen

DLS
1 147 Inlägg
19 mars 2014
Trådstartare
Tjenare.

Börjar gå i slutfasen på bilstereobygget i bilen. Jag sitter just nu med ett litet problem då jag känner att min processor inte fixar biffen från min Original HU i bmw e60. Jag tror inte den kan de-equalizera så bra som jag hoppades. Har en eftermarknads HU att prova på, men frågan är vad som är bäst?

Setup:

Stereon att prova med:
http://www.pioneer.eu/se/products/archi … /page.html

Gladen one line 201 extreme Högtalarkitt
Bas : SPL dynamics xtr200 / Gladen SQX 8 (Kommer bara använda en åt gången, SQX låter guld, SPL låter mer.)

Slutsteg: Mosconi as100.4
Massive audio b2.

Som ni ser inga dåliga prylar men att fixa en bra ljudkälla är fan inte enkelt. Tröttnat på att bränna ut på skiva osv, känns 90-tal.

Iallafall, stereon är utrustad med blåtand så valen följer:

Sätta stereon i bagaget ihop med processorn.

Fördelar: Smidigt att sätta in, går på ett par timmar, Trådlös Streaming från telefonen, SPOTIFY.
Nackdel: Går inte reglera när man kör, Kvalitén på ljudet (märkbart sämre?) Risk för att ljudet hackar?

Sätta den där fram (vet ej var)

Fördelar: Köra via usb och kontrollera volym osv, Bättre kvalité på ljudet (?)
Nackdel: Vet ej vart den ska placeras, längre installationstid med 4 högnivåsignaler som ska bak till steget.

Någon som streamar med blåtand med bra prylar i bilen och kan säga sitt?

Alternativ 3: Skita i stereon och köra AUX från processorn, men telefonen är en usel ljudkälla, tips på ljudkälla isåfall?

Tacksam för svar
Senast redigerat av huntelaar (22 mars 2014)

1 523 Inlägg
22 mars 2014
huntelaar skrev:
Tjenare.

Börjar gå i slutfasen på bilstereobygget i bilen. Jag sitter just nu med ett litet problem då jag känner att min processor inte fixar biffen från min Original HU i bmw e60. Jag tror inte den kan de-equalizera så bra som jag hoppades. Har en eftermarknads HU att prova på, men frågan är vad som är bäst?

Setup:

Stereon att prova med:
http://www.pioneer.eu/se/products/archi … /page.html

Gladen one line 201 extreme Högtalarkitt
Bas : SPL dynamics xtr200 / Gladen SQX 10 (Kommer bara använda en åt gången, SQX låter guld, SPL låter mer.)

Slutsteg: Mosconi as100.4
Massive audio b2.

Som ni ser inga dåliga prylar men att fixa en bra ljudkälla är fan inte enkelt. Tröttnat på att bränna ut på skiva osv, känns 90-tal.

Iallafall, stereon är utrustad med blåtand så valen följer:

Sätta stereon i bagaget ihop med processorn.

Fördelar: Smidigt att sätta in, går på ett par timmar, Trådlös Streaming från telefonen, SPOTIFY.
Nackdel: Går inte reglera när man kör, Kvalitén på ljudet (märkbart sämre?) Risk för att ljudet hackar?

Sätta den där fram (vet ej var)

Fördelar: Köra via usb och kontrollera volym osv, Bättre kvalité på ljudet (?)
Nackdel: Vet ej vart den ska placeras, längre installationstid med 4 högnivåsignaler som ska bak till steget.

Någon som streamar med blåtand med bra prylar i bilen och kan säga sitt?

Alternativ 3: Skita i stereon och köra AUX från processorn, men telefonen är en usel ljudkälla, tips på ljudkälla isåfall?

Tacksam för svar

har du för mobil? Alpine cde 178bt e trevlig o kör spotify genom bt eller om du har en iphone 4/4s kör via usb? bästa vore om du köper en stereo med optisk men de kostar tongue har du för budget?

5 156 Inlägg
22 mars 2014
jag kör en pioneer DHE-80PRS stereo i mitt bygge och spelar en del via BT och jag märker stor skillnad i ljudkvalitet mellan BT och CD skiva, inte i närheten av samma kvalitet och de får man helt enkelt leva med tror jag, sen beror det ju på vilken skiva man jämför med, ljudet är inte sämre än en pirat tankad mp3 skiva men inte i närheten av kvaliten på en köpe eller icke komprimerad cd.

jag kör inga grymma saker så märks det i min bil bör de märkas mera i din antar jag beroende på hur bra bygget är osv.
jag kör med DLS r6a fram, gladen sqx08 i skidluckan. drivet av ett audison sr1dk och ett sr4 dvs inga värstingsaker.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 523 Inlägg
22 mars 2014
man ska ej underskatta spotify smile 320 kb/s om man kör offline o high quality smile

DLS
1 147 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
Jag har bestämt mig för en surfplatta, vet ej modell och blåtand. Kommer ha stereon i bagaget pga att de inte finns plats där fram. Jag ska jämföra kvalité på cd/usb/blåtand när de är färdigt. Man får tyvärr göra så när man inte kan byta HU så enkelt i denna bilen.

Kommer köpa en surfplattehållare och sätta där fram som jag ska placera plattan i, detta kommer bli kanonbra tror jag, hela menyn med musik osv, bättre än att spela samma skiva 2000 gånger innan man får lust att HITTA musiken (inte lätt att hitta looseless) och sedan bränna.

Nu fick jag ett problem, nu när jag inte kör högnivå från OEM utan från en ny HU måste denna HU ha en remote om den ska starta, någon som har en idé vad man kan använda som remote? Samt är de röd eller gul som remote ska vara på?

Fick en tanke. Bilen hade en OEM förstärkare som hade strömmatning från HU, denna stängs av när bilen stängs av och låses. Skulle man inte kunna ta strömmen från den gamla förstärkaren till min nya HU, sen dra en ny strömkabel från batteriet till processorn? Men frågan är då om processorn ständigt lyser? Remoten till processorn kommer jag ta från den nya Huvudenheten.
Senast redigerat av huntelaar (22 mars 2014)

DLS
1 147 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
Jag är rätt värdelös på el, men om någon vänlig själ kan rätta mig hade de varit kanonbra..

Oem strömkabel (kopplar ner efter man låser) --> Ny huvudenhet RÖD (tändningsplus)

Ny strömkabel från batteriet --> GUL (Konstantström, Minne osv)

Processorn får då ingen ström, Så Ny strömkabel från batteriet till processorn. Kommer den lysa konstant då?

Plocka remoten från den nya huvudenheten och koppla ihop med Processorns REMOTE IN.

Tror ni de skulle funka?

DLS
1 147 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
Jag fick igång det, nu till frågan. Provade på min gamla LG telefon med bluetooth och de distar satan efter typ halva volymen. Ska prova min nya samsung sen och även en samsung galaxy tab. Låter de skit då så vet jag inte vad jag ska göra. Aux finns också men då måste man väl köpa en DAC av något slag, någon som vet om de finns DAC till bilen?

Sök