5059
Sök

Balanserade däck? Skakar över 80 km/h

5 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Hej.

Köpte nya däck till min BMW. Dom ska vara balanserade och sånt sitter vikter på fälgarna. Men det vibrerar i ratten när jag kör över 80km/h. Vibrerar ingenting med vinterdäcken. Körde hela förra sommaren med samma fälgar som nu. Någon som vet vad felet kan vara? Gick tillbaka med bilen idag och dom skulle balansera om däcken sa dom men problemet kvarstår.

Är Michelin pilot sport3 225/40/18 och sitter på en BMW E46.

Rörigt inlägg jag vet men skriver från mobilen smile

498 Inlägg
1 april 2014
IBLAND kan det ju vara fel på däcken, typ "separation" på själva corden/förstärkningen inuti gummit! Har du samma storlek på fälg/däck runtom, testat att montera bakhjulen fram istället? Man måste även montera däcken rätt på fälgen, asså det ska finnas en rund cirkel, färgklick som ska vara så nära ventilen som möjligt om du förstår, där är däcket som bäst balanserat ifrån tillverkningen så att säga!

5 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
Markus1987 skrev:
IBLAND kan det ju vara fel på däcken, typ "separation" på själva corden/förstärkningen inuti gummit! Har du samma storlek på fälg/däck runtom, testat att montera bakhjulen fram istället? Man måste även montera däcken rätt på fälgen, asså det ska finnas en rund cirkel, färgklick som ska vara så nära ventilen som möjligt om du förstår, där är däcket som bäst balanserat ifrån tillverkningen så att säga!

Känns nästan lite pinsamt att gå tillbaka igen. Men får väll göra det. Ja exakt samma storlek på alla däck. Får ta imorgon och byta bak mot fram då annars får jag gå tillbaka på torsdag smile

5 162 Inlägg
1 april 2014
Kolla över bussningar och leder i framvagnen. Är nått av dom dåliga så kan det ge vibrationer smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 020 Inlägg
1 april 2014
Inte så att du ska ha centrumringar o missat montera dessa? Då får du samma känsla som obalanserade däck.
Har du förvarat dom stående kan du oxå få detta men då försvinner det när man kört lite.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

5 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Kolla över bussningar och leder i framvagnen. Är nått av dom dåliga så kan det ge vibrationer smile

Kan inget om bilar så lämnar det till någon annan isf men var precis inne på service och då såg allt bra ut enligt dom.

andreas1 skrev:
Inte så att du ska ha centrumringar o missat montera dessa? Då får du samma känsla som obalanserade däck.
Har du förvarat dom stående kan du oxå få detta men då försvinner det när man kört lite.

Är nästintill helt hundra på att det aldrig suttit centrumringar på fälgarna. Däcken är helt nya smile

1 020 Inlägg
1 april 2014
Jag hade nog kollat balansen isåfall hos annan firma alt annan maskin hos däckagubben.
Utgår från att det ej är regumerade eller billigaste kinadäcken.
Är det det är det ej säkert dom är riktigt ok.
Skulle det vara fel på fälg/däck ser man det när fälgen går i balanseringen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

5 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
andreas1 skrev:
Jag hade nog kollat balansen isåfall hos annan firma alt annan maskin hos däckagubben.
Utgår från att det ej är regumerade eller billigaste kinadäcken.
Är det det är det ej säkert dom är riktigt ok.
Skulle det vara fel på fälg/däck ser man det när fälgen går i balanseringen.

Står också att det är Michelin däck.. Men får testa byta bak mot fram imorgon smile

Sök