Rätt motorolja?

vanilj10
6 april 2014 · 102 Inlägg

En Volvo 745:a - går det bra med mineraloljorna 10W30?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2014 · 13 674 Inlägg

kolla klassningen.. skulle inte köra en mineral olja idag i någon bil om den inte är väldigt väldigt gammal och kräver en rak olja

10w40 delsyntet är det sämsta jag skulle hälla i en bil jag använder och har behov av.

testade på en 850 med biltemas 10w30 mineral olja  tog inte speciellt lång tid innan lagrena gick.
enda anledningen att den fick gå på den skitoljan var att 4:ans oljering hade gått och den drack massor av olja.
så pass att den var död på 4:ans cyl   men där är motorn redan död från början

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
vanilj10
6 april 2014 · 102 Inlägg

En 92:a. Har kört 10W 40 förr men köpte 10W 30 av misstag. Dessa två har väl ingen större skillnad egentligen?

volvo-93
6 april 2014 · 625 Inlägg

Jag kör med 5-40 syntetisk i 2 Volvo 740 jag har utan problem och har aldrig behövt fylla på någon olja smile

Mineralolja och delsyntet används i stort sett inte längre för att alla motorer kan gå på syntetolja. Om en motor har gått på mineralolja så kan man byta till syntet utan problem. Det var förr man inte kunde göra så men nu har olja utvecklats så mycket så att det inte blir problem.

Senast redigerat av volvo-93 (6 april 2014)

Evildan
6 april 2014 ·

Ja du kan utan problem köra din B230f på 10-30 mineralolja så länge den täcker biltillverkarens specifikationer, har någons B230f havererat efter hällt i sådan olja hade den rasat oavsett oljetyp då det med största säkerhet redan funnits ett befintligt fel i motorn.

http://www.castrol.com/castrol/sectiong … Id=6008153

http://www.mobil1.se/laer-om-olja/vaelj … inger.aspx

Senast redigerat av Evildan (6 april 2014)

vanilj10
6 april 2014 · 102 Inlägg

Enligt Haynes funkar 10W 30 - 15W 50.
Skillnaden 10W 30 och 10W 40 verkar inte förklaras ordentligt tycker jag förutom att de enligt vissa är mineraloljor som inte borde användas.

Evildan
6 april 2014 ·

vanilj10 skrev:
Enligt Haynes funkar 10W 30 - 15W 50.
Skillnaden 10W 30 och 10W 40 verkar inte förklaras ordentligt tycker jag förutom att de enligt vissa är mineraloljor som inte borde användas.

10W40 oljan är lite tjockare vid arbetstemperatur än 10W30.
Första siffran anger oljans lätthet att rinna när den är kall medans den andra siffran anger oljans tjocklek när den är varm. (kortfattat beskrivet)

jaka54
6 april 2014 · 5 682 Inlägg

Hej!
Varför ska du använda den oljan (5W-30 mineral)???
Nej! Pytsa i 5W-40 helsyntet! Biltemas funkar bra.

volvo-93
6 april 2014 · 625 Inlägg

Olja ska man inte snåla med det är ju motorns blod, så släng i en syntetolja.

Evildan
7 april 2014 ·

Av vilken anledning anses behovet av en helsyntetolja finnas till en B230f?
Inget högt effektuttag.
Går knappast varmt då kylsystemet är dimensionerat för en atlantångare eller för att släpa 4ton efter bilen mitt i Sahara dagtid.
Inga små toleranser någonstans i motorn eller snålt tilltagna kanaler som kan koksa igen så länge byten utförs enligt intervall eller på några år när.
Bilen levererades med mineralolja från fabrik trots att det -91 fanns syntet att tillgå, men Volvo PV vet säkert inte själva vilken olja som passar för sin helt egenutvecklade motor?

Så varför lägga mer pengar på olja än vad som behövs? Den ska bara rinna runt där i ett år för att sedan slängas.

torpis Forummoderator
7 april 2014 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
men där är motorn redan död från början

och då skyller vi på oljan wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Evildan
7 april 2014 ·

torpis skrev:

Growe skrev:
men där är motorn redan död från början

och då skyller vi på oljan wink

jamenjvlr, jag läste inte ens det inlägget förens nu.lol

Vad tror torpis om den 10W-30 som TS funderar över?
Skadligt för en standard B230f ?
Ska han lägga ut mer pengar för att köra på syntetoljor?

Senast redigerat av Evildan (7 april 2014)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2014 · 13 674 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
men där är motorn redan död från början

och då skyller vi på oljan wink

den höll jhu inte... oljetryck hade jag tills dess att jag började köra med mineral oljan ;-)

det var bara en oljering som var död så jag koppla bara ur sladden till 4:ans spridare och körde vidare.


en vitblockare mår inge bra med skit olja..om den hållt längre eller kortare med helsyntet låter jag vara osagt..

men den skrek så länge den levde den äkliga skitbilen smile


alla vevlager var helt sopp slut efteråt.
men veven hade klarat sig pga jag slog av den dagen oljetrycket inte fanns när jag startade motorn smile

så underdelen lever ännu i en annan bil smile men renoverad istället smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang