2278
Sök

Ni med pickisar och skåp: använder ni dem som det är tänkt?

72 Inlägg
15 augusti 2013
Trådstartare
Har nyligen köpt en liten pickup främst för att köra byggvaror och annat man behöver köra när man bor på en gård, och för att kunna få med mig bägge fyrhjulingarna vid behov (en på flaket, en på kärra efter).
Jag skulle bara ha en billig hink som jag inte behövde vara rädd om, men då mina vägar korsades med en bil som egentligen var för blank blev det affär ändå.
När jag bläddrat runt bland pickupper på Garaget inser jag att det är en ganska vanlig hobbyfordonstyp.

Frågan är alltså, ni som åker pickup som hobbyfordon - har ni dem bara för att ni tycker de är coola, eller använder ni dem faktiskt till det de ursprungligen byggdes för?

Ibland kan jag tycka att det känns lite fånigt när folk åker största tänkbara pickis men aldrig lastar mer än vad som ryms i en Ford Fiesta. Men jag dömer ingen, vill bara höra era sett att se på det!

Så, berätta för farbror nu!
Senast redigerat av Vroomfondel (15 augusti 2013)

Bättre redlös än flatlöss

2 182 Inlägg
15 augusti 2013
Ingen pickis men har en Tahoe.

Används emellanåt till det som jag och sambon tänkte oss. Nämligen att campa i den, skönt att slippa dra med sig husvagn smile Tältet följer med ifall vi inte vill sova i bilen.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 augusti 2013
Inte pickis här heller fast ett steg större än tahoe, en suburban... Behövde en vettig familjekombi med markfrigång, 4wd, bra komfort och en dieselmotor med lite ork. Och jag använder den fullt ut, praktiskt att både kunna ha stora saker med sig eller slänga in sista soffan o kunna ta med sig hela familjen med två ungar plus mor- eller farföräldrar... (och barnvagnen)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Handledare
1 481 Inlägg
15 augusti 2013
Har en gammal Caddy pickup. Den används för att köra till tippen med skräp, återvinningen med papper, tidningar, plast.m.m. Hämtar ved vid sommarstugan. Köra hem skrymmande grejer som t.ex. TV-apparater. Flyttbil.
Kort sagt motoriserad släpvagn.  smile
Blingad med 17" fälgar och lackad med biltemas svarta fälgfärg.
Senast redigerat av saab_sonett (15 augusti 2013)

230 Inlägg
15 augusti 2013
På Silveradon jag hade körde jag en del "skrot"  typ lite buskar och sånt småskit, den hade en bedliner i plast som var rätt sunkig så då kandes det som att det var skitsamma.
På C-10´an kör jag däremot ingen skit...

Mestadels att man åker pickis är ju för det är så jävla fränt wink
Senast redigerat av henkaae (15 augusti 2013)

78 Inlägg
15 augusti 2013
Har en Ford F-150 2004 FX4.
Köpte den för att köra min kamerautrustning/rekvisita etc i jobbet.
Kan säga att den går lastad lite för lite för att jag ska kunna försvara den.
Men jag är en stor kille (196 cm) och har alltid velat ha en pickis.

Så mitt svar är nog: Nja. 20% lastad 80% åka å handla/äta/cruisa runt

1 412 Inlägg
15 augusti 2013
Dodge pickupen körde jag lite virke och karossdelar på men annars inte något särskilt.
Chevan kördes det massor med prylar i då lastutrymmet är stort och prylarna är skyddade från väder och vind.

26 Inlägg
6 april 2014
Har ett par pickuper kvar. Den röda köpte jag nyss men den vita jag haft ett tag har fått göra allt från att ta mig till macken för att köpa cigg till att hämta saker som egentligen är för stora för den.

Och kör mycket dollykärra så ska jag tex hämta bil så slänger vi bara upp den på flaket för att lagligt kunna köra i över 30 dit:) min vardag skulle inte fungera utan flak smile

1 020 Inlägg
7 april 2014
har en skoda pickup.
köptes i första hand för att jag skulle kunna a med 3 gokartar till banan o utan att vara rädd om bilen.
Har lastat ganska stabilt på den bla en expedithylla 2 meter hög 2,20 lång utan att montera ner den.
Sen all byggmaterial mm till huset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150439/150439-dea982af98b4ecf744946b2ce13ecb8d.jpg

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

908 Inlägg
7 april 2014
tjaa de enda jag använder min skåpis till när de gäller lastning är crossar så då behöver jag allt utrymme man kan få smile annars är det för de mesta tomt, har den som pendlar bil o funkar helt ok.

Herr
1 722 Inlägg
8 april 2014
Vroomfondel skrev:
Ibland kan jag tycka att det känns lite fånigt när folk åker största tänkbara pickis men aldrig lastar mer än vad som ryms i en Ford Fiesta. Men jag dömer ingen, vill bara höra era sett att se på det!

Hur vet du hur dom lastar sina bilar förutom när du ser dom?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

415 Inlägg
8 april 2014
henkaae skrev:
På Silveradon jag hade körde jag en del "skrot"  typ lite buskar och sånt småskit, den hade en bedliner i plast som var rätt sunkig så då kandes det som att det var skitsamma.
På C-10´an kör jag däremot ingen skit...

Mestadels att man åker pickis är ju för det är så jävla fränt wink

Kan inte annat än hålla med smile
Förutom att det är fränt och att man kan lasta en massa mög kan man dra stora släp med min smile

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

418 Inlägg
8 april 2014
Kör sällan saker på flaket men det händer och då är det praktiskt med ett stort flak smile Åker mest pickis för jag tycker det är en frän bil!

Olika
907 Inlägg
8 april 2014
Självklart!

https://www1.garaget.org/archive/2/1209/334111/large_334111-3357501.jpg
Senast redigerat av fredriq (8 april 2014)

Mvh
Fredrik

77 Inlägg
8 april 2014
Titanen använder jag mest när det gäller lastning av skotern, bensin etc vid resor till fjälls big_smile

Fixare
321 Inlägg
9 april 2014
Det mesta jag lastar i min avalanche i vanliga fall är två sportbagar när jag pendlar till oslo så kan inte påstå att jag utnyttjar den till dess kapacitet. Men när man någon gång ibland kopplar på biltransportkärran bakom är det skönt att ha lite tyngd och effekt framför.
Sen är det ingen nackdel att folk flyttar på sig när man kommer mullrande.

Lone Star Garage

Sök