Fortkörning...

baltis
28 april 2014 · 1 948 Inlägg

myran skrev:
Om det var tätbebyggt område gissar jag på 12 månader. Eventuellt blir det vårdslöshet i trafik också.

Ne någon vårdslöshet kan det inte bli eftersom polisen aldrig anmälde honom för det.

SpeedRebirth
29 april 2014 · 66 Inlägg

Tobbe93 skrev:
Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

Jag kan säga dig direkt att du inte har några 350 häst, 300 fine, men långt från 350k.
Vad har du för mappning?

Enligt din modlista så har du inte uppgraderat bränslepumpen (Autotech HPFP Internals)... Eftersom du har bytt downpipe så riskerar du nu att spränga motorn då bränslepumpen inte hinner med. Detta KOMMER resultera i smälta kolvar/ringar, sönderrepade cylindrar eller ännu värre (stakarna går av och skjuts rakt igenom blocket).

Det är bara en tidsfråga... Här har du lite bilder att gå igenom: https://www.google.se/search?q=mazdaspe … mp;bih=933


Du borde besöka oss på mazdaspeed.se innan bilen ligger på skroten smile


Och när det gäller folk som klagar på att du kört för fort, skärp er för fan! De flesta av er har legat 200+ på motorvägen nån gång, så klaga inte på andra då

Mazda 6 MPS "Atmosphere Turbo" (2006)
gtijojje
2 maj 2014 · 24 Inlägg

SpeedRebirth skrev:

Tobbe93 skrev:
Det är svårt att ge fan i gasen när man sitter på 350 hästar hmm

Jag kan säga dig direkt att du inte har några 350 häst, 300 fine, men långt från 350k.
Vad har du för mappning?

Enligt din modlista så har du inte uppgraderat bränslepumpen (Autotech HPFP Internals)... Eftersom du har bytt downpipe så riskerar du nu att spränga motorn då bränslepumpen inte hinner med. Detta KOMMER resultera i smälta kolvar/ringar, sönderrepade cylindrar eller ännu värre (stakarna går av och skjuts rakt igenom blocket).

Det är bara en tidsfråga... Här har du lite bilder att gå igenom: https://www.google.se/search?q=mazdaspe … mp;bih=933


Du borde besöka oss på mazdaspeed.se innan bilen ligger på skroten smile


Och när det gäller folk som klagar på att du kört för fort, skärp er för fan! De flesta av er har legat 200+ på motorvägen nån gång, så klaga inte på andra då

+1

Eller varvstopp på högsta växeln??

Varför ska så många skaffa bilar de inte kan hantera??
granadadr
3 maj 2014 · 7 290 Inlägg

ee lite skillnad och köra 220 på motorväg och köra 100 på 50 väg wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
M5
3 maj 2014 · 24 Inlägg

Jag körde själv 101 på 50 väg en natt, Jag fick 4 månader samt 4 tusen i böter så allt snack om 12 månader har jag svårt att tänka mig. Dem har riktlinjer som de följer när spärrtiden ska bestämmas om man inte har försökt smita eller liknande:
 
På väg med hastighetsbegränsningen 40-120 km/h och vid bogsering
25-30     Varning    Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen
31-40    2 månader    Varning vid "särskilda skäl".
41-50    3 månader    
51-60    4 månader                //Här hamnar du
61-70    5 månader    
71-80    6 månader    
81-    8 månader    

Som alla här har sagt
Be din arbetsgivare skriva ett intyg på att du behöver kortet i tjänst.

MarcusL #2573
3 maj 2014 · 1 489 Inlägg

Jag råkade bli av med mitt för 1½ år sedan, 158km/h på 110km/h väg. Rådet jag har till dig är att ta straffet, skit i och överklaga och invänta papper ifrån Transportstyrelsen. När du väl fått papperna så skriv ett snyftbrev att du behöver körkort i arbetet och att du riskerar arbetslöshet vilket skulle påverka din livskvalité till det negativa. Jag dikterade ihop en fin story och fick en månads avdrag och fick 2 månader för den överträdelsen. Men kan tippa på att du får räkna med 3 månader, minst tyvärr..

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter
puschpassionred
3 maj 2014 · 11 Inlägg

-Kan man inte göra som alla andra gangsters i samhället!?  Skylla på "Saknar uppsåt"........ smilesmile
Man ser ju de dagligen på Löpsedlarna! Saknar man uppsåt till allt annat? Så funkar de väl till Fortkörning med?
Saknar man uppsåt! Kan man inte dömas för de man står inför..........

Man får väl vägra skriva på "Ainas" lappar.........åh hävda lite att jag körde inte med välvilja för fort!! och att du saknade uppsåt......och dra någon vals............  smilesmilesmile

it_mutt Avstängd
3 maj 2014 · 10 388 Inlägg

puschpassionred skrev:
-Kan man inte göra som alla andra gangsters i samhället!?  Skylla på "Saknar uppsåt"........ smilesmile
Man ser ju de dagligen på Löpsedlarna! Saknar man uppsåt till allt annat? Så funkar de väl till Fortkörning med?
Saknar man uppsåt! Kan man inte dömas för de man står inför..........

Man får väl vägra skriva på "Ainas" lappar.........åh hävda lite att jag körde inte med välvilja för fort!! och att du saknade uppsåt......och dra någon vals............  smilesmilesmile

Uppsåt är inget man "skyller på".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
peter_1976 JDM
3 maj 2014 · 2 201 Inlägg

Kalla mig moraltant.
Men är du rädd om ditt körkort o du vet att du behöver kortet i jobbet. Så kör inte så vårdslöst på sånna vägar.

Eftersom du vet om att du gjort fel, så ta ditt straff.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 maj 2014 · 14 058 Inlägg

peter_1976 skrev:
Kalla mig moraltant.
Men är du rädd om ditt körkort o du vet att du behöver kortet i jobbet. Så kör inte så vårdslöst på sånna vägar.

Eftersom du vet om att du gjort fel, så ta ditt straff.

Jag tycker som dig: När man nu har behov av körkortet i jobbet måste man tänka en gång till och inte bara trycka plattan i mattan bara för att det är kul.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
gamlingen
3 maj 2014 · 5 198 Inlägg

Vettemannen skrev:

peter_1976 skrev:
Kalla mig moraltant.
Men är du rädd om ditt körkort o du vet att du behöver kortet i jobbet. Så kör inte så vårdslöst på sånna vägar.

Eftersom du vet om att du gjort fel, så ta ditt straff.

Jag tycker som dig: När man nu har behov av körkortet i jobbet måste man tänka en gång till och inte bara trycka plattan i mattan bara för att det är kul.

/Benny

Bra skrivet. må rätt huvud tänka..

Wicca
3 maj 2014 · 886 Inlägg

puschpassionred skrev:
-Kan man inte göra som alla andra gangsters i samhället!?  Skylla på "Saknar uppsåt"........ smilesmile
Man ser ju de dagligen på Löpsedlarna! Saknar man uppsåt till allt annat? Så funkar de väl till Fortkörning med?
Saknar man uppsåt! Kan man inte dömas för de man står inför..........

Man får väl vägra skriva på "Ainas" lappar.........åh hävda lite att jag körde inte med välvilja för fort!! och att du saknade uppsåt......och dra någon vals............  smilesmilesmile

För att göra en lång historia kort: Uppsåts-valsen fungerar bara på vissa brott. Fortkörning är inte ett av dem.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Mack Forum- och sitemoderator
4 maj 2014 · 26 150 Inlägg

Wicca skrev:

puschpassionred skrev:
-Kan man inte göra som alla andra gangsters i samhället!?  Skylla på "Saknar uppsåt"........ smilesmile
Man ser ju de dagligen på Löpsedlarna! Saknar man uppsåt till allt annat? Så funkar de väl till Fortkörning med?
Saknar man uppsåt! Kan man inte dömas för de man står inför..........

Man får väl vägra skriva på "Ainas" lappar.........åh hävda lite att jag körde inte med välvilja för fort!! och att du saknade uppsåt......och dra någon vals............  smilesmilesmile

För att göra en lång historia kort: Uppsåts-valsen fungerar bara på vissa brott. Fortkörning är inte ett av dem.

..så det funkar inte att hävda att man var extremt pinknödig..? (Observera ironin då jag inte använder mig av smileysar)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Wicca
4 maj 2014 · 886 Inlägg

Mack skrev:

Wicca skrev:

puschpassionred skrev:
-Kan man inte göra som alla andra gangsters i samhället!?  Skylla på "Saknar uppsåt"........ smilesmile
Man ser ju de dagligen på Löpsedlarna! Saknar man uppsåt till allt annat? Så funkar de väl till Fortkörning med?
Saknar man uppsåt! Kan man inte dömas för de man står inför..........

Man får väl vägra skriva på "Ainas" lappar.........åh hävda lite att jag körde inte med välvilja för fort!! och att du saknade uppsåt......och dra någon vals............  smilesmilesmile

För att göra en lång historia kort: Uppsåts-valsen fungerar bara på vissa brott. Fortkörning är inte ett av dem.

..så det funkar inte att hävda att man var extremt pinknödig..? (Observera ironin då jag inte använder mig av smileysar)

Inte pinknödig, men skulle du ha något riktigt akut så brukar man se genom fingrarna, t.ex. om du är på väg till sjukhus med födande fru i passagerarsätet.

Däremot har du fortfarande haft uppsåtet att köra för fort eftersom du gjorde ett aktivt val att köra för fort.

Exempel på hur uppsåt fungerar:

Du dödar någon med flit: Mord eller dråp.
Du råkar döda någon: Vållande till annans död.

I de här fallen är dock båda versionerna straffbara.

Senast redigerat av Wicca (4 maj 2014)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
it_mutt Avstängd
4 maj 2014 · 10 388 Inlägg

Wicca skrev:

Mack skrev:

Wicca skrev:

För att göra en lång historia kort: Uppsåts-valsen fungerar bara på vissa brott. Fortkörning är inte ett av dem.

..så det funkar inte att hävda att man var extremt pinknödig..? (Observera ironin då jag inte använder mig av smileysar)

Inte pinknödig, men skulle du ha något riktigt akut så brukar man se genom fingrarna, t.ex. om du är på väg till sjukhus med födande fru i passagerarsätet.

Däremot har du fortfarande haft uppsåtet att köra för fort eftersom du gjorde ett aktivt val att köra för fort.

Exempel på hur uppsåt fungerar:

Du dödar någon med flit: Mord eller dråp.
Du råkar döda någon: Vållande till annans död.

I de här fallen är dock båda versionerna straffbara.

I ditt exempel så bakar vi in "uppsåt" ännu lite tydligare.

Mord (eller dråp) ; uppsåtet har varit att döda. (Här skulle man kunna röra till det med "eventuellt uppsåt", men det gör vi inte av flera anledningar)

Vållande till annans död; här är det då alltså helt enkelt som så att uppsåtet inte varit att döda, utan det "har bara blivit så" (man kör på en gående eller liknande).

Det finns dock en hel uppsjö av "uppsåtsalternativ", som vi inte heller behöver gå in på närmare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang