Lackerings tips?

Lenholm
27 oktober 2007 · 101 Inlägg

Nån som har några bra lackerings tips om man t.ex. skall lacka om en motor huv eller kjolpaket eller liknande för bästa resultat.
Samt vad man behöver till detta.

Youngblood Billackerare
27 oktober 2007 · 737 Inlägg
Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Lenholm
27 oktober 2007 · 101 Inlägg

Tack för tipset, en del säger att man skall våt slipa färgen och en massa innan man lägger på klar lack?

DeutscheWagen Plattan i mattan !
28 oktober 2007 · 305 Inlägg

Jag brukar göra så här matta ner utan med ett 400 papper sen grundmålar du sen är det våtslipa som gäller med 1000 papper sen torka/blås rent ytan sen är det dags för toppfärgen spraya många tunna lager för att undvika rinningar och därefter klarlack så många lager du vill beroende på hur blankt det ska vara.
Jag har lackat mina backspeglar på min BMW med denna metod det finns bilder i mitt galleri.

Lycka till !


Mvh
nordstedt

Senast redigerat av nordstedt (28 oktober 2007)

Volvo V70 "2.5T" (2008)
LillNaisarn
28 oktober 2007 ·
Lenholm
28 oktober 2007 · 101 Inlägg

Skall nog prova de, back speglarna såg ju riktigt fina ut

DeutscheWagen Plattan i mattan !
28 oktober 2007 · 305 Inlägg

Tack ! jo dom blev faktiskt riktigt bra.

Mvh
nordstedt

Volvo V70 "2.5T" (2008)
Youngblood Billackerare
29 oktober 2007 · 737 Inlägg

nordstedt skrev:
Jag brukar göra så här matta ner utan med ett 400 papper sen grundmålar du sen är det våtslipa som gäller med 1000 papper sen torka/blås rent ytan sen är det dags för toppfärgen spraya många tunna lager för att undvika rinningar och därefter klarlack så många lager du vill beroende på hur blankt det ska vara.
Jag har lackat mina backspeglar på min BMW med denna metod det finns bilder i mitt galleri.

Lycka till !


Mvh
nordstedt

Det fungerar säkert skit bra men det är ju en massa onödigt jobb. Grundmåla, våtslip och 1000 papper.. det räcker med 500 papper på slipgrunden eller den nedmattade ytan. Sedan så färg, 2 lager, och sedan klarlack, 2 lager. Detta gäller billack, dvs INTE spray burk.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Youngblood Billackerare
29 oktober 2007 · 737 Inlägg

Sedan så fungerar säkert Norstedts alternativ bra på små saker.. men ska du måla stora delar/en hel bil så är det bättre om du gör som jag beskriver i länken... jag har gjort det några gånger tidigare. Det går att få det blankt på mitt sätt också.. http://www.garaget.org/?car=14799&image=245715

Senast redigerat av Youngblood (29 oktober 2007)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
DeutscheWagen Plattan i mattan !
29 oktober 2007 · 305 Inlägg

Youngblood det är nog dig man ska lyssna på du är ju trots allt billackerare, som du säger så funkar nog min metod bäst på småprylar, jag har ingen erfarenhet av och måla stora ytor hela bilar osv även om jag är lackerare jag med, dock inte billackerare.
Som sagt lyssna på Youngblood som trots allt försörjer sig på detta.
Ska tilläggas att mina speglar är lackade med sprayburk.

Mvh
nordstedt

Senast redigerat av nordstedt (29 oktober 2007)

Volvo V70 "2.5T" (2008)
Lenholm
29 oktober 2007 · 101 Inlägg

Okej så det viktigaste är att få en fin och jämn grund för bästa resultat, skall man våtslipa själva färgen också?

mstoltz Lackerare
30 oktober 2007 · 159 Inlägg

Håller med youngblood.
Man behöver inte göra det så svårt för sig.

Och glöm ej att om det är plastdetaljer som du skall lacka och har slipat ner till plasten så använd plastprimer för att få ett bra fäste i lacken.

MVH

BESÖK LACKFORUM PÅ: http://lackering.forum24.se/
honda-perfo
5 november 2007 · 67 Inlägg

När man ska ge sig på att lackera detaljer av plast finns det en hel del saker att ta hänsyn till. Det första man ska göra är att ta reda på vad det är för typ av plast detaljen är tillverkad av. De flesta plaster som används utvändigt på en bil brukar inte ställa till med något större problem förutom de som är tillverkat av mjukt skum, tex. spoiler som ej bör lackeras på grund av att släppmedlet i plasten ej går att tvätta bort fullständigt. Här kommer en ungefärlig arbetsgång. I exemplet används Sikkens färgsystem.
Avfetta detaljen med förtunning M600 .
Rugga upp ytan med en slipduk av typ Scotch-Brite Typ A mycket fin eller Typ S ultrafin. Obs använd inte slippapper för då finns risk att plasten reser sig och det syns inte förrän man har lackerat.
Avfetta igen med M600, dränk in en trasa med medlet och torka efter med en ren trasa. Byt trasa ofta!
Lägg två varv med Sikkens plastoflex primer som är i en färdig lösning och ska varken förtunnas eller blandas med härdare. Låt torka 10 minuter mellan varje varv och 30 minuter efter det sista.
Efter detta är det lämpligt att lägga en grundfärg av typen nonsanding dvs. att den ej behöver slipas. Namnet på Sikkens variant är Autocryl Filler och ska först blandas med en mjukgörare som heter Elast-o-actif och man tillsätter, om plasten är av typ kofångare eller backspeglar alltså ganska hård plast, 30 % mjukgörare. I den blandningen tillsätter man sedan 50 % härdare och 30% förtunning. Detta sprutas två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och en torktid på 40 minuter innan man fortsätter med nästa moment .
Om man ska ha en topplack av typen solid enskikts acryl, dvs. ingen klarlack, så gör man så här.
Mät upp hur mycket färg du behöver och blanda den sedan med 30% Elast-o-actif, denna blandning blandas sedan med 50% härdare och 30% förtunning. Spruta sedan två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och låt sedan detaljerna torka minst 24 timmar vid 20 graders rumstemperatur. Tänk på att det är mycket längre härdtid innan det är genomhårt än utan mjukmedel dvs. det är bäst om man kan vänta minst en vecka med monteringen.
Om man däremot ska ha en tvåskikts lackering så är arbetsgången lite annorlunda.
Man sprutar först Metallic eller Pearlfärgen förtunnad enbart med 100%thinner i 4-5 varv, med en avdunstningstid mellan varven på 5 minuter och en avdunstningstid efter sista varvet på 30 minuter.
Till sist så blandar man klarlacken med 30% Elast-o-actif och i den blandningen tillsätter man 50% härdare och 30% förtunning. Torktid och arbetsförfarande är samma som för enskiktslack Obs. Att blandningsförhållandena som står på förpackningen skall följas, detta på grund av att det numera skiljer sig mellan olika sorter hos samma tillverkare

när man slipar plast direkt med slippapper frigörs oljan i plasten om man har otur.
finns inget att göra o man redan har slipat .
detta och amorol medel o dyl är en lackerares värsta fiende..
vissa lackerare tar inte ens i plast detaljer. just därför är det alltid dyrt att lacka plast hos lackeraren..


mvh jens

Volvo_v70_
20 december 2007 · 87 Inlägg

honda-perfo skrev:
När man ska ge sig på att lackera detaljer av plast finns det en hel del saker att ta hänsyn till. Det första man ska göra är att ta reda på vad det är för typ av plast detaljen är tillverkad av. De flesta plaster som används utvändigt på en bil brukar inte ställa till med något större problem förutom de som är tillverkat av mjukt skum, tex. spoiler som ej bör lackeras på grund av att släppmedlet i plasten ej går att tvätta bort fullständigt. Här kommer en ungefärlig arbetsgång. I exemplet används Sikkens färgsystem.
Avfetta detaljen med förtunning M600 .
Rugga upp ytan med en slipduk av typ Scotch-Brite Typ A mycket fin eller Typ S ultrafin. Obs använd inte slippapper för då finns risk att plasten reser sig och det syns inte förrän man har lackerat.
Avfetta igen med M600, dränk in en trasa med medlet och torka efter med en ren trasa. Byt trasa ofta!
Lägg två varv med Sikkens plastoflex primer som är i en färdig lösning och ska varken förtunnas eller blandas med härdare. Låt torka 10 minuter mellan varje varv och 30 minuter efter det sista.
Efter detta är det lämpligt att lägga en grundfärg av typen nonsanding dvs. att den ej behöver slipas. Namnet på Sikkens variant är Autocryl Filler och ska först blandas med en mjukgörare som heter Elast-o-actif och man tillsätter, om plasten är av typ kofångare eller backspeglar alltså ganska hård plast, 30 % mjukgörare. I den blandningen tillsätter man sedan 50 % härdare och 30% förtunning. Detta sprutas två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och en torktid på 40 minuter innan man fortsätter med nästa moment .
Om man ska ha en topplack av typen solid enskikts acryl, dvs. ingen klarlack, så gör man så här.
Mät upp hur mycket färg du behöver och blanda den sedan med 30% Elast-o-actif, denna blandning blandas sedan med 50% härdare och 30% förtunning. Spruta sedan två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och låt sedan detaljerna torka minst 24 timmar vid 20 graders rumstemperatur. Tänk på att det är mycket längre härdtid innan det är genomhårt än utan mjukmedel dvs. det är bäst om man kan vänta minst en vecka med monteringen.
Om man däremot ska ha en tvåskikts lackering så är arbetsgången lite annorlunda.
Man sprutar först Metallic eller Pearlfärgen förtunnad enbart med 100%thinner i 4-5 varv, med en avdunstningstid mellan varven på 5 minuter och en avdunstningstid efter sista varvet på 30 minuter.
Till sist så blandar man klarlacken med 30% Elast-o-actif och i den blandningen tillsätter man 50% härdare och 30% förtunning. Torktid och arbetsförfarande är samma som för enskiktslack Obs. Att blandningsförhållandena som står på förpackningen skall följas, detta på grund av att det numera skiljer sig mellan olika sorter hos samma tillverkare

när man slipar plast direkt med slippapper frigörs oljan i plasten om man har otur.
finns inget att göra o man redan har slipat .
detta och amorol medel o dyl är en lackerares värsta fiende..
vissa lackerare tar inte ens i plast detaljer. just därför är det alltid dyrt att lacka plast hos lackeraren..


mvh jens

hoppsan:D

snabb snabbare snömannen
token_ Billackerare
20 december 2007 · 31 Inlägg

Det är billigare att lacka på plast än på plåt!cool

Menar du det?
JacobStenberg Billackerare
23 december 2007 · 58 Inlägg

jepp!
och han som skrev en uppsats om att måla på plast.. man vart ju trött på den efter 2 meningar. tongue

RonnieV70D
8 maj 2014 · 225 Inlägg

lite sen komentar men mycke bra å veta för dom som spacklar .är plåt slagare så har åkt på lite bilar som varit hos tidigare lackare/plåtslagare . många använder för mkt spackel så de lägger sig ett lager skit i botten som efter några månader dunstar å då sjunker spacklet .  , har du en bula å du inte orkar rikta den te ''right way'' så  bästa alternativet är tenspackling men sellan man använder de nu för tiden så glas fiber/kolfiber funkar med . tänk nu på att lägga tunna lager 1/2 mm ,  en spackling blir aldrig bra efter första slipningen . en liten bula på 2x2 cm kan kräva 5 spacklingar om de är så . träning träning träning å mycket känsla. sen när du känner att spacklingen är rätt okej så lägger man polyester(fin spackel)  å slipar till ,( tänk även påatt inte lägga bara spackelbara i bulan  utan lägg den en bra bit utan för ju bredare utanför du gör ju lättare blir de å få bra å att även slipa ut lacken , lacken har ju olika lager , jag brukar slipa med 120/180 på maskin så jag får 2 fingrar mellan varje lager  för då tar grunden de lilla ojämna.  . å känslan i händerna vid slipning å val av kloss är mycket svårt . vid tex dörrar som jag spacklat tar jag långkloss å 120 å bara håller klossen å slipar snett över utan ca 8 gånger sen 8 gånger mot slip spåren . ( TRYCK ALDRIG PÅ KLOSSEN HÅRT FÖR DE BLIR SVÅRA DJUP I SLIPKNINGEN SOM DU MÅSTE SPACKLA ÖVER) Å UNDVIK Å SLIPA I LACKEN SÅ MKT DE GÅR FÖR LACKEN ÄR SÅ HÅRD Å MÅSTE SPACKLA REPORNA..  vid spackling av huv å tak så måste man va konsentrerad , när spacklet härdar så blir de varmt å då kan bulat krypa undanå hamna utan för spacklingen , å även där trycka försiktigt på slip klossen . spackla tak ? lika bra å skita i de , där får man med 95% ojämnheter om man inte är kunnig . har man även wobbligt tak så har man på något sätt sne karros..  när jag var ny å skulle spackla huv så jaga jag en bula över nästan hela huven tills jag lyckades jaga den till ett hörd där den då stanna..


va säger ni ? de är la inte bara köpa spackel å börja ? tongue  tänk även på å slipa plåtrent runt en bule . är bular stor som en enkrona ja slipa då en kvadrat på 30x30cm runt den å fyll med spackel . slipar du med grovt slippapper så känner du mindre än med ett slip papper . använd 120/180 å slipa de ok å dra över med 300/400 för å dra bort de värsta reporna . då känner du lättare , använd även vänster handen för man känner bättre med den lägg även en trasa under vänsterhanden så känner man ännu bättre .

någon som undrar nått så kan ni skicka ett meddelande , för detta är min vardag å köra de grova jobbet innan lackarna får sitta med sina mesiga 800 papper å ta de lugnt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang