2671
Sök

Klonkningar bakvagn SAAB 9-3 2008

3 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
Hej,

Råkade köra över en asfaltskant vid en väglagning igår. Efter det har det uppkommit en hel del mysteriska ljud från vänster bak. Det jag lyckats snappa upp är följande:

- Klonkar när man svänger vänster, inga ljud när man åker vänster eller över fartgupp så misstänker ej dämpare.
- Man kan rucka lite på däcket, sitter inte helt tight
- Bilen vibrerar i hastigheter över 80
- Ett dovt helikopterliknande ljud som går whom whom whom över 80.

Utöver detta inga metalliska ljud, inget ylande eller vinande. Kan det vara hjullagret? Spricka i fälg? Stabilisatorstag? Jag är helt grön på bilar så när jag tar av däcket nu i eftermiddag, vad ska jag leta efter? Tänkte prova sätta på ett vinterdäck där bak också och se om det blir någon skillnad.

Sir
105 Inlägg
21 maj 2014
Spricka i fälg/ kolla om fälgen är vind, jag har också whom whom ljudet tongue och mitt högra bakdäck var lite vint från tidigare ägare som antagligen kört på en kant också. kolla också om centrumringen spruckit eller gått sönder.. skulle vara bra o veta typ vad för däck o fälg du har..

3 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
JklJ skrev:
Spricka i fälg/ kolla om fälgen är vind, jag har också whom whom ljudet tongue och mitt högra bakdäck var lite vint från tidigare ägare som antagligen kört på en kant också. kolla också om centrumringen spruckit eller gått sönder.. skulle vara bra o veta typ vad för däck o fälg du har..

18" Saab Orginal är fälgarna iallafall. Däck har jag inte i huvudet. Goodyear och Bridgestone tror jag.

Sir
105 Inlägg
21 maj 2014
martinnystrom skrev:
JklJ skrev:

18" Saab Orginal är fälgarna iallafall. Däck har jag inte i huvudet. Goodyear och Bridgestone tror jag.

Okej, nå min vildaste och bästa gissning är nog endå att fälgen blivit skev/vind, kanske en ombalansering på det däcket skulle hjälpa.

Borde dock tillägga att min tidigare bil en nissan almera så for jag in med högra framdäcket i en refug, var och gjorde hjulinställning och det hjälpte lite men den hade också fått "klonkningar" och vi trodde det var en länk/bärarm som hade fått sig också, så bytte den och gjorde ny inställning igen men hade nog fortfarande klonkingar kvar, så kan vara lite vadsomhelst.. roligt är det inte iaf
Senast redigerat av JklJ (21 maj 2014)

3 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
Det som hade hänt var att min PLASTI DIPP hade smält och åkt i gängorna vilket orsakat att däcket släppte när den fick smällen. Det var Mekonomens plasti som ska tåla höga temperaturer.

Sök