Vill ha reda på mått till Volvos kardanaxlar

Lillalilja
27 maj 2014 · 529 Inlägg

Hallå.

Nu är det såhär att jag undrar om någon vet vad längden på kardan är till en 940 med M47 och b230fd. Sedan undrar jag om någon vet om det finns nån Volvo-modell med lika kardanaxel men som är ungefär 30 mm kortare. Varför vill jag ha en sån, undrar ni?

Jo, därför att jag bytte låda samt koppling för ungefär 2 månader sedan. Har gjort det förut och det har inte varit några problem, har bara tagit en M47 från 740. Men senaste bytet köpte jag en lös låda som i efterhand visade sig ha suttit på en 240. När den skulle monteras visade det sig att det skiljde en del. Fick byta växelförare, medbringare, sprängkåpa och tvärbalksfästet. Men även fast jag gjort det så var den här tidiga M47:an ungefär 3 cm längre vilket gjorde att jag inte fick plats med hardy-skivan. Bultade helt enkelt ihop kardan med medbringaren. Detta har gjort att det nu är massa roliga vibrationer som känns mer än väl. Den enklaste lösningen borde vara att hitta en lite kortare kardan och smälla dit, men från vilken bil ska jag ta? Andrahandsvalet är att korta av den jag har men det känns som en omständlig och dyr historia.

Tack på förhand.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
-jimmy
27 maj 2014 · 377 Inlägg

Eller så slänger du upp "rätt" låda. big_smile

Lillalilja
28 maj 2014 · 529 Inlägg

-jimmy skrev:
Eller så slänger du upp "rätt" låda. big_smile

Jo visst men det känndes som ett jävla extrajobb + att jag måste köpa en låda då. Men det kanske får bli så ändå.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
-jimmy
28 maj 2014 · 377 Inlägg

Lillalilja skrev:

-jimmy skrev:
Eller så slänger du upp "rätt" låda. big_smile

Jo visst men det känndes som ett jävla extrajobb + att jag måste köpa en låda då. Men det kanske får bli så ändå.

Känns som att det blir smidigast, en låda kostar inte mycket och byta den går ju som sagt väldigt snabbt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang